Gå til innhold

Nytt lovforslag rettet mot ulovlig fildeling.


Beritaron

Anbefalte innlegg

Har lest kort om de nye forslagene, men har ikke fått tid til å lese grundig igjennom og er et par ting jeg ikke har fått oversikt over:

 

*Hvem skal ta seg av overvåkingen, hva slags informasjon vil bli tilgjengelig via denne overvåkingen, og hva skal til for å få lov til innsyn til en IP-adresse?

 

*Vil det å laste ned store mengder data føre til at man blir mistenkt og overvåket? Er selv imot piratkopiering, og kjøper all programvare, spill, musikk og film, allikevel laster jeg ned en del distribusjoner via torrent, en del musikk via Jamendo (gratis musikk som har varierende kvalitet), en del store frie programmer, osv.

 

*Er det slik at bredbåndsleverandører har mulighet og er pliktig til å sperre nettet om noen blir tatt for nedlasting av piratvare uten varselbrev eller kommunikasjon med personen det angår? Tenker da på om disse personene har nok kunnskaper om å skille mellom lovlig materialet og piratkopiert materialet.

 

*Det er snakk om at sider skal sensureres, vil man få oppgitt hvilke sider dette dreier seg om så vi får se at myndighetene ikke missbruker disse mulighetene?

 

Det kan også være interessant:

 

*Å se hvem som blir påvirket (f.eks foreldre til ungdommer som på den alderen ikke har inntekt eller mulighet til å handle over nett).

 

*Å se hvilke muligheter Norge har i dag, og hva Norge har gjort for å minimere bruken av piratvare før en slik lov eventuelt trer i kraft (f.eks sørge for at det blir tilrettelagt for handel og streaming for gjeldende materialet over nett).

 

*Motstridende faktorer (f.eks om de som er bakmennene har kunnskaper nok til å unngå å bli tatt, mens mannen i gata blir sittende igjen som kriminell, eller hvem som har skyld i ett delt nettverk).

 

*Hvordan det påvirker personvern.

 

 

Kom gjerne med innspill på hva som skal til for at dette skal fungere, eventuelt om det kan fungere slik det ble lagt frem i går, eller om vi burde har prøvd andre løsninger som de burde ha prøvd før de endrer lovverket på denne måten.

 

Har ingen interesse i at denne tråden eskalerer ut i om vi begynner å bli som kommunistiske Kina eller kapitalistiske USA. Ønsker i første omgang å diskutere lovverket rundt dette, og hvordan dette vil fungere i praksis. La tråden ha en rolig tone, og respekter andres holdninger og meninger rundt dette.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen menneskerett å laste ned piratkopiert innhold du ikke har betalt for. Det er jo synd, trist, leit etc. for oss som er vant med det, men sånn er det nå bare.

 

Håper bransjen kan satse på litt digitaldistribuering i Norge og. Fint med Spotify, Voddler og Steam, men skulle likt å hatt noe lignende som den amerikanske iTunes og Netflix. Mye av dette hadde nok ikke eksistert i dag uten all fildelingen.

 

Jeg må si meg enig i at denne overvåkningen som dette forslaget legger opp til er smålig luguber med tanke på personvern, men det er jo ikke bare, bare å få stoppet denne virksomheten uten loggføring eller noen form for kontroll på nettlinjene.

 

Inntil videre finnes det måter å unngå det meste, og det vil jeg anta kommer til å eksistere så lenge det er behov for det. Tviler på at Norge vil få en statlig nettkontrol lik den i Kina med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...