Gå til innhold

Hvordan skal jeg sette viftene for å få best sirkulering ?


Anbefalte innlegg

Heisann...

Har gått til innkjøp av 2 stk 80 mm vifter.

Har et Qtek miditower, det er hull til vifter under powret altså bak på kabinettet ved serial portene. Og det er hull foran nederst på kabinettet.

Hvordan skal jeg sette opp viftene mine ??

 

Skal jeg ha den foran til å blåse ut ? Og den bak inn ???

eller den bak ut og den foran inn ???

eller begge ut ?

begge inn ???

 

ER det en fordel å skjære ut de rillene som sitter der vifta skal sitte ?? Kommer jo mere luft inn vis jeg tar vekk rillene...

 

plz.. hjelp meg. Er så lei å kjøre med åpent kabinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stor forskjell på luftgjennomstrømningen dersom du skjærer ut gittrene.

 

Gittrene skaper også fryktelig mye støy. Jeg har gjort dette på mitt nye AOpen H600B kabinett.

 

Det du oppnår med å ta ut gittret er bedre utlufting og mindre støy.

 

Når det gjelder støv så er vel det litt sannheter i, men det går an å blåse skapet reint til tider. Du kan også kjøpe et luftfilter på innviften i front.

 

Dersom du er interessert i å se bilde hvordan jeg har gjort dette så kan du send meg en PM.

 

Ellers så skal luften inn i front og ut oppe bak.

 

John Kr

Lenke til kommentar
Synsing:

 

Siden du har 2 vifter som blåser ut (har en i poweret også), så vil jeg tro at du får best utnytte ved å sette den sterkeste til å blåse inn.

Men det beste er å teste og gjøre målinger.

 

Jeg er enig i at det er vel verdt å teste de forskjellige oppsettene og måle hva som er best.

 

Teoretisk er det best med viftene i paralell (ved siden av hverandre) enn i serie (en i hver ende) (lest på hw.no forumet). Setter man to like vifter i hver ende av et rør, er effekten lik ca 1.3 av en vifte. Mao. tjener man lite på å sette inn vifte i fronten. Men som regel har man ikke plass til mer enn en vifte utenom PSU viften bak.

 

Jeg vil foreslå den sterkeste viften bak. Så kan du måle om det hjelper noe særlig å sette den svakeste inn foran. Fjern om mulig metallgitteret, det bremser luften drastisk. Mange kabinetter har altfor små oppborede hull til viften.

Lenke til kommentar

Jeg får prøve og se, prøver med den sterkeste lufta vifta til å blåse ut først. men vis jeg monterer en hel drøss av vifter på kabinett side-døra, som blåser inn. Da vil vel all varmlufta bli presset ut gjennom hullene i kabinettet ? Eller vil lufta få en "ond sirkel" ? Slik at den varmelufta går rundt og rundt

Lenke til kommentar
Jeg får prøve og se, prøver med den sterkeste lufta vifta til å blåse ut først. men vis jeg monterer en hel drøss av vifter på kabinett side-døra, som blåser inn. Da vil vel all varmlufta bli presset ut gjennom hullene i kabinettet ? Eller vil lufta få en "ond sirkel" ? Slik at den varmelufta går rundt og rundt

 

Glem disse viftene i sidedøren i første omgang, prøv først med den sterke viften bak. Så kan du legge til den svake viften foran og se om det blir noe særlig bedre.

 

Når det gjelder viftegitter, så på dette bildet for eks. Den effektive åpningen er nok mindre enn halvparten av hva som er mulig.

Lenke til kommentar
Jeg får prøve og se, prøver med den sterkeste lufta vifta til å blåse ut først. men vis jeg monterer en hel drøss av vifter på kabinett side-døra, som blåser inn. Da vil vel all varmlufta bli presset ut gjennom hullene i kabinettet ? Eller vil lufta få en "ond sirkel" ? Slik at den varmelufta går rundt og rundt

 

Glem disse viftene i sidedøren i første omgang, prøv først med den sterke viften bak. Så kan du legge til den svake viften foran og se om det blir noe særlig bedre.

 

Når det gjelder viftegitter, så på dette bildet for eks. Den effektive åpningen er nok mindre enn halvparten av hva som er mulig.

 

ja, ser det, mulig jeg prøver å lage noe "hjemme-mek" av noe slag. Har ei sånn vifte som er beregnet på å stå på bordet å slik, sånn vifte man får kjøpt på elkjøp vettu, går sikkert an å få felt denne inn i sidedøren, og den blåser jo som ******. Men prob, er vel støy.

Lenke til kommentar

Fremdeles ville jeg holde en knapp på sterkeste vifta forann.

Må huske på at maskina ikke er tett som rør og med for mye undertrykk i kassa generert av viftene bak, så er jeg redd lufta vil gå inn den korteste veien. Og det er så nærme viftene oppe der som mulig.

 

Men sterkest vifta nederst forann vil den klare å dytte inn mer frist "kald" luft der det meste av luften vil bli blåst ut oppe bak av de 2 viftenen.

Men igjen... dette er synsing fra min side.

 

Hadde vært morro hvis du kunne teste det ut og poste resultatene her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...