Gå til innhold

Gitartips settes pris på! Prisklasse: 10'000 kroner.


LBS

Anbefalte innlegg

Hei, Forum.

 

Jeg er per dags dato lead-gitarist i bandet Iracundia, som spiller rimelig tung metal (Fra Megadeth til Chilren of Bodom. Bruk dette som referanse.) Det har seg sånn at jeg er i besittelse av en ESP LTD MH-400NT med disse spesifikkasjonene:

 

•Construction: Set-thru

•Scale: 25.5 inch

•Body: Mahogany with quilted maple top

•Neck: 3-piece maple

•Fretboard: Rosewood

•Inlays: Offset blocks with name at 12th fret

•Pickups: EMG-81/85 set

•Electronics: Volume, tone, 3-way slotted toggle

•Hardware: Black + Earvana compensated nut and Grover tuners

•Bridge: Tune-o-matic with string-thru-body

•Binding: Natural (body), white (neck, headstock)

•Frets: 24 extra jumbo

 

 

Denne gitaren fikk jeg for omtrent 4500 kroner, ryddesalg. Og gitaren er perfeksjon, jeg elsker den. Men så har det seg sånn at bandet vårt har sanger som bytter mellom standard E-tuning og Drop D, noe som ser og høres ganske teit ut når vi spiller live, siden vi må tune ned gitarene midt i konserten.

 

Så, det jeg trenger er noen gode tips på gitarer rundt denne prisen. Kriteriene er at den må være så lettspilt som mulig, uten at dette har en såppass stor negativ effekt på gitaren at lyden blir elendig. Og jeg har også et ønske om at den skal ha et Floyd Rose-låsesystem.

 

Mvh, LBS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale EX-360, eller litt høyere opp (husker ikke hva de dyrere modellene koster). Har prøvd den et par ganger og den er utrolig lettspilt! Men den har ikke FR.

 

Tenkte du å ha 2 gitarer, en til hver tuning? Å stemme fra E til Drop D er jo null stress, bare sjekk videoen jeg gjorde på det:

 

 

Bare slå D strengen, så den tykke E strengen og stemme ned E strengen til de er like. Tar bare et par sek!

 

Av andre gitarer med floyd.. Så vil jeg anbefale Prestige serien som Mr. Ertestuing sa. På jobb har vi en RGT6EX som jeg synes er den mest lettspilte Ibanezen jeg har prøvd, ikke sikker på om den lages mere da.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale EX-360, eller litt høyere opp (husker ikke hva de dyrere modellene koster). Har prøvd den et par ganger og den er utrolig lettspilt! Men den har ikke FR.

 

Tenkte du å ha 2 gitarer, en til hver tuning? Å stemme fra E til Drop D er jo null stress, bare sjekk videoen jeg gjorde på det:

 

 

Bare slå D strengen, så den tykke E strengen og stemme ned E strengen til de er like. Tar bare et par sek!

 

Av andre gitarer med floyd.. Så vil jeg anbefale Prestige serien som Mr. Ertestuing sa. På jobb har vi en RGT6EX som jeg synes er den mest lettspilte Ibanezen jeg har prøvd, ikke sikker på om den lages mere da.

 

Er ikke tuningen jeg har problemet med, vet at det ikke er særlig vanskelig å tune den ned, tar jo 3 sekund. Men jeg syns det både ser og høres så ufattelig dumt ut, virker litt mer profesjonelt. Og i tillegg, kan det være godt med en til gitar :innocent:

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg drev å trålte etter gitarer, men prestige-serien til Ibanez burde jo være en mulighet. Skal være ganske lettspilt og har jo floyd. Dog vet jeg ikke om den passer til sjangeren :p

 

Edit: Og siden de ligger på rundt 8k brukt har du jo muligheten til å setten inn EMG'er eller noe.

 

Har spilt på en Ibanez Prestige-serie en gang, og den var ufattelig lettspilt, men er litt usikker på om lyden passer helt. Og når jeg kjøper en gitar til 8000 kr så synes jeg det egentlig skal være unødvendig å gjøre noe som helst med gitaren, den burde være fiks ferdig og klar til å rocke! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...