Gå til innhold

Limewire må punge ut


Anbefalte innlegg

Angående kostnad av å drive rettsak: Hvor store selskap saksøker mindre selskap over f.eks falske patenter(ved andre ord patent trolling) at de mindre selskapene ofte ikke engang gidder å gå til retten, selv om de faktisk har rett(f.eks har tilogmed gamlere patent, eller patenten er prior art), og det kommenteres på blogger at det er fordi det vil koste mer å drive rettsaken enn å knele i støvet.

For meg høres dette absurd ut, men det kan stemme. Å ha en advokat i rettsalen burde da ikke koste så mye?

 

Men har Limewire tapt en rettsak som gjør dem ansvarlig? Vil da ikke dette si at de ikke skal kunne saksøkes videre vis de allerede har betalt erstatning? (med mindre det var en enkeltrettsak fra et annet selskap).

Jeg har ikke hørt om noe sånt, så jeg tviler på det.

Men hva vet jeg?

Har du noe eksempel på et stort selskap som saksøker et lite selskap over et FALSKE patenter? Og om patentene er falske skulle det ikke være noe problem for et lite selskap å vinne rettsaken og få dekket sine saksomkostninger + tort og svie. En slik situasjon burde jo være en drømme situasjon for de fleste selskaper, da de både kan få inn litt penger og sverte konkurenten.

 

Det som derimot er et problem er at det deles ut patenter på tvilsomme og generelle konsepter, hvor det er vanskelig å finne ut om man faktisk bryter med patentet eller ikke. Her har små selskaper et problem, fordi de kan ha problemer med å ta på seg stor risiko. På en annen side er det jo ikke nødvendigvis så interessant å saksøke disse selskapene i første omgang (bedre å vente til de blir store nok til å faktisk betale). Dette er antaglig grunnen til at det er forholdvis få slike saker (så vidt jeg har klart å få med meg).

 

Ja. Denne saken handlet så vidt jeg vet kun om erstattningsbeløp (kilde: http://www.hardware.no/artikler/limewire_stengt_for_godt/79111 ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...