Gå til innhold

[Løst] Hvilke og hvor store partisjoner krever Ubuntu?


Anbefalte innlegg

Har alltid kjørt Windows, men tenkte å teste ut Ubuntu på harddisk #2. Installerte det i går, men ble litt usikker på om jeg burde ha gitt den større plass. Brukte en ettår gammel video som hjelp til partisjoneringen. I videoen ble det brukt en pc med en hdd på rundt 50GB, og den ble delt inn i tre partisjoner:

 

#1 = ext3 / (12gb)

#2 = swap area (1GB)

#3 = ext3 /data (20GB)

 

Jeg har to harddisker på 250gb, hvorav den ene inneholder Windows. Den andre er delt inn i 4 partisjoner, hvor 3 av dem er til Ubuntu. Disse 3 partisjonene utgjør ca. 50GB til sammen, mens den siste partisjonen jeg bruker til Windows er på rundt 200GB.

 

Trenger jeg flere partisjoner enn de ovenfor når jeg installerer Ubuntu på harddisk #2, og er videoen utdatert? Trenger jeg mer plass enn det som er nevnt ovenfor? Bruker Windows til redigeringsprogrammer, spilling o.l., så tenker å bruke Ubuntu mer til skriving og utforskning i starten. Og er ext4 stabilt, bør jeg bruke det istedenfor ext3?

 

Takk på forhånd!

Endret av Athrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en helt grei inndeling av partisjoner det der. Eneste som kanskje kunne vært tatt bort er swap partisjonen avhengi av hvor mye ram du har.

 

Du burde også absolutt gå for Ext4, det er så stabilt som du kan få det(Google har gått over til Ext4 i sine produksjons miljø)

 

Det siste punktet som jeg er litt usiker på er at du har skrevet /data, jeg har ikke vært borti den benevningen før men jeg regner med at du mener /home som da blir riktig.

Lenke til kommentar

Enig med Ext4 ganske så stabilt hva jeg erfarer. Grub derimot har jeg problemer med på 11.04 versjonen, nå har jeg ikke prøvd siden 11.04 kom ut men venter litt lengere i så fall.

 

Mellom 5-6 GB harddiskplass er nok minstekravet til operativsystemet i normal installsjon fra CD.

 

Selv så dropper jeg "Swap" siden jeg har 4 GB ram på laptopen og (2-4) ganger mere på stasjonære maskiner. Så da er swap unøvendig for meg.

 

Men det er jo greit å ha uansett.

 

Kanskje (/tmp) eller (/Home) mappe?

Vertfall hjemmemappe hvis du har mulighet siden du burde slippe å minste dokumenter hvis du reinstaller, men på en annen side kan noe små instillinger lagres i hjemmemappen så jeg vet ikke hvor lurt det er i den lange lengden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det som er ofte gjøres er å dele opp hdd med / (root), /home (hjemmemapper der du lagrer alt av bilder, filer og personlige config), /etc (div config filer og styring av tjenester), /var (variable filer som logger, http servere ol.), /usr (lagringsplass for alle programmer og tjenester) og til slutt /tmp (midlertidige filer)

 

Jeg deler det opp slik at hvis en partisjon får en feil, så slipper man å reinnstallere hele OS'et (som jeg måtte på en tidligere server).

 

Jeg har funnet et oppsett av hvor mye plass de diverse partisjonene skal ha etter en del prøving og feiling over årene.

Partision setup

/: 3 GB

/usr: 10 GB

/var: 5 GB

/tmp: 2 GB

Resten av plassen er da til /home

 

EDIT:

Jeg har heller aldri hørt om /data, men jeg har før hatt en felles data partisjon når jeg har kjørt dualboot, denne plasserte jeg i /media, nå bruker jeg windows så lite at dropbox holder lenge

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Det siste punktet som jeg er litt usiker på er at du har skrevet /data, jeg har ikke vært borti den benevningen før men jeg regner med at du mener /home som da blir riktig.

 

Ja, fant den ikke jeg heller, men i videoen kunne han lage custom på en eller annen måte. Jeg lagde den som /home da jeg ikke kunne velge /data.

 

Edit:

/: 3 GB

/usr: 10 GB

/var: 5 GB

/tmp: 2 GB

/home ?

 

Skal sjekke ut dette i kveld. Men når jeg lager en partisjon som /home, hvor mye plass bør jeg bruke da ca, holder det med rundt 30-50GB eller trenger jeg mer?

Endret av Athrox
Lenke til kommentar

Resten av plassen er da til /home

Altså resten av plassen du ønsker å avse til linux. Dette blir den partisjonen der alle DINE data kommer til å ligge, de andre partisjonene er i hovedsak til systemet.

 

Og ang swap, 1GB swap burde holde, om du i det hele tatt trenger swap. Jeg bruker 1GB av gammel vane

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Det som er ofte gjøres er å dele opp hdd med / (root), /home (hjemmemapper der du lagrer alt av bilder, filer og personlige config), /etc (div config filer og styring av tjenester), /var (variable filer som logger, http servere ol.), /usr (lagringsplass for alle programmer og tjenester) og til slutt /tmp (midlertidige filer)

Partision setup

/: 3 GB

/usr: 10 GB

/var: 5 GB

/tmp: 2 GB

 

Skal jeg ha med en partisjon som blir /etc også, i tillegg til de ovenfor + /home? Eller utelot du den med vilje?

Endret av Athrox
Lenke til kommentar

Kom nettopp på at /etc kan du ikke ha som egen partisjon, som /dev. Er i /etc at fstab fila (den som sier hva som skal mountes hvor) ligger. Så en liten brøler fra min side.

Altså, /etc skal ikke ha en egen partisjon

 

Kan jo legge til en liten historie. Etter den tidligere omtalte serverkrasjen så gikk jeg litt bananas med partisjoneringen, uten å tenke grundig gjennom det, så jeg endte opp med å legge /dev på en egen partisjon. Det fungerte mildt sagt dårlig fordi den ikke klarte å montere /dev, siden /dev/sdaX lå på partisjonen som ikke hadde blitt montert.

Lenke til kommentar

For den gjennomsnittlige bruker så er det nok like greit å bare ha rundt 12Gb til /, hvis det skulle skje noe galt er det nesten like enkelt å reinstallere, bare viktig å ha /home på en egenpartisjon sånn at hvis man skulle reinstallere for hvilken grunn det måtte være så har man alt av personlige filer uten å måtte ta backup av disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...