Gå til innhold

Ubuntu 11.04 starter ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Når jeg skal starte maskinen min, så kommer det bare opp; "error: hd0 read error." så kommer det på neste linje; "grub rescue>".

Noen som vet hvordan jeg kan få fikset dette?

Takker masse for hjelp!!! :new_woot:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, feilmeldingen sier jo lesefeil, så vi kommer til å trenge noe mer informasjon.

Har maskinen startet før?

Ny install?

Starter maskinen med liveCD?

Har du forandret noe på harddiskene i senere tid? (repartisjonert, byttet, flyttet kontakt)

Skrevet

jeg har innstallert ubuntu nå just (for noen dager siden).

Har også tatt ut hdd-en og satt den inn igjen en gang.

Jeg haar ikke CD for ubuntu. men har en mint-cd liggende men det virker ikke som om mint har lyst til å starte :thumbdown:

Skrevet

Bare en disk, altså, safe assumption.

Har du en IDE-kabel eller tilsvarende tilgjengelig? Sjekk om du får noe kontakt med disken gjennom en annen maskin. Eventuelt boote opp en liveCD for å sjekke om det er disken i seg selv eller noe annet som ødelegger.

Skrevet (endret)

Hvor lenge er "står og loader"? Min erfaring med CDer er at de bruker uhorvelig lang tid på å faktisk loade, så gi det noen minutter.

Endret av Lycantrophe
Skrevet

Funker å boote uten HDD i PCen, men ikke med HDD. så da er det vel bare å få tek i en ny hdd da :ermm:

Noen tips til plasser men kan få sånt gratis? Er en PC jeg ikke bryr meg om, så jeg trenger bare noe som funker :roll: Kan det funke å ta det fra en gammel PC?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...