Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Tentamen i niende klasse sommeren handlet om språket og noe sånt :)

Skrev da en stil (artikkel m. pers. meninger) som gikk til en femmer (streng lærer, hadde utrolig bra språk på den stilen faktisk.) Anyway så skrev jeg da om å bevare språket ditt, altså morsmålet og det ser i år ut til at en lignende oppgave kan komme igjen, så hvis noen andre skrev oppgave 2 til det temaet eller en annen oppgave så ville jeg absolutt sett på denne ettersom jeg husker at det var veldig likt til dette temaet.

Mine forberedelser har gått ut på å lese gjennom forumet her og forberedelsene på nett (så game masse just cause 2) og da ha dette i bakhodet for å la det bygges på.

Har dere fått vite dette med kåseri fordi jeg visste ikkje dette før nå, men eg satser på den berømte "skriv en tekst om" siden det da er opp til sensor hva det er ;P (bytta forresten just nå over til nynorsk skriving som øving, kan vere smart å skrive i sms'er og sånt, noe eg har gjort det siste året)

 

Var jo et utrolig stort tema og tror nok at de fleste vil klare dette fint ;)

Ein annen ting: åssen skal eg laste ned wikipedia slik at jeg enkelt kan finne artikler etc? hvilken er det på den linken?

 

Takk for nyttig info og som et siste tips som eg fikk fra norsklæreren; ikke prøv deg på noe du ikke har skrevet før. ikke skriv f.eks. skuespill (en som lå på en 6'er hadde visstnok fått 2 eller noe)

 

-Lars AHF

 

Takk for det siste tipset, er litt usikker på om jeg skal tørre å prøve meg på kåseri. :S

Når det gjelder Wikipedia vet jeg dessverre ikke. Men er det slik at dere får ha med minnepinne? Eller egen PC? Vår skole tillater det nemlig ikke...

 

Har også skrevet om nynorsk/bokmål før :)

 

Selv står jeg faktisk litt usikkert rundt hovedmål/sidemål-debatten! Noen som har innspill? Hva tenker dere om at vi skal lære sidemålet vårt på skolen? I begynnelsen var jeg sterkt i mot at vi måtte lære sidemålet, men nå merker jeg at jeg begynner å bli litt mer glad i nynorsk. Altså vet jeg ikke helt hva jeg skal skrive dersom det blir en oppgave om det.

 

 

Hvis jeg skulle hatt en oppgave rundt dette temaet ville jeg personlig argumentert mot nynorsk. ikke misforstå meg, jeg sier ikke at det skal ut av skolen, men det at nynorsk og bokmål er samlet som et fag når det gjelder eksamen/tentamen er idiotisk. for det første er det det med at man får to eksamensdager og det viktigste er jo det at det er egentlig to separate fag. man kunne f.eks. bare kommet opp i hovedmål eller eventuelt hatt sidemål som en egen eksamen (altså ikke komme opp i hovedmål) jeg mener selv ihvertfall og tror det kan være et bra argument (utdyp mye seff) er det med at eksamen er hovedfagene, altså Matte, engelsk og Norsk. nynorsk er derimot et mindre viktig fag og ses faktisk ikke på som et hovedfag (med unntak når nynorsk og bokmål ses på som et fag)

 

Håper dette hjalp litt, eneste som jeg tenker på som argumenter for kunne vært det å bevare språket og kulturen, og også det som står i forberedelsene om at nynorsk er mer norskt enn bokmål med mindre lånord og mer dialektinnspill.

 

gratis ideer ;P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det siste tipset, er litt usikker på om jeg skal tørre å prøve meg på kåseri. :S

Når det gjelder Wikipedia vet jeg dessverre ikke. Men er det slik at dere får ha med minnepinne? Eller egen PC? Vår skole tillater det nemlig ikke...

 

 

Du tuller nå?

Reglementet er likt på nasjonalt plan - dette skal ikke variere fra skole til skole. Så godt som alle hjelpemidler er lov, med unntak av internett og kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Takk for det siste tipset, er litt usikker på om jeg skal tørre å prøve meg på kåseri. :S

Når det gjelder Wikipedia vet jeg dessverre ikke. Men er det slik at dere får ha med minnepinne? Eller egen PC? Vår skole tillater det nemlig ikke...

 

 

Du tuller nå?

Reglementet er likt på nasjonalt plan - dette skal ikke variere fra skole til skole. Så godt som alle hjelpemidler er lov, med unntak av internett og kommunikasjon.

 

og oversettelsesprogram

Lenke til kommentar

Tentamen i niende klasse sommeren handlet om språket og noe sånt :)

Skrev da en stil (artikkel m. pers. meninger) som gikk til en femmer (streng lærer, hadde utrolig bra språk på den stilen faktisk.) Anyway så skrev jeg da om å bevare språket ditt, altså morsmålet og det ser i år ut til at en lignende oppgave kan komme igjen, så hvis noen andre skrev oppgave 2 til det temaet eller en annen oppgave så ville jeg absolutt sett på denne ettersom jeg husker at det var veldig likt til dette temaet.

Mine forberedelser har gått ut på å lese gjennom forumet her og forberedelsene på nett (så game masse just cause 2) og da ha dette i bakhodet for å la det bygges på.

Har dere fått vite dette med kåseri fordi jeg visste ikkje dette før nå, men eg satser på den berømte "skriv en tekst om" siden det da er opp til sensor hva det er ;P (bytta forresten just nå over til nynorsk skriving som øving, kan vere smart å skrive i sms'er og sånt, noe eg har gjort det siste året)

 

Var jo et utrolig stort tema og tror nok at de fleste vil klare dette fint ;)

Ein annen ting: åssen skal eg laste ned wikipedia slik at jeg enkelt kan finne artikler etc? hvilken er det på den linken?

 

Takk for nyttig info og som et siste tips som eg fikk fra norsklæreren; ikke prøv deg på noe du ikke har skrevet før. ikke skriv f.eks. skuespill (en som lå på en 6'er hadde visstnok fått 2 eller noe)

 

-Lars AHF

 

Takk for det siste tipset, er litt usikker på om jeg skal tørre å prøve meg på kåseri. :S

Når det gjelder Wikipedia vet jeg dessverre ikke. Men er det slik at dere får ha med minnepinne? Eller egen PC? Vår skole tillater det nemlig ikke...

 

Har også skrevet om nynorsk/bokmål før :)

 

Selv står jeg faktisk litt usikkert rundt hovedmål/sidemål-debatten! Noen som har innspill? Hva tenker dere om at vi skal lære sidemålet vårt på skolen? I begynnelsen var jeg sterkt i mot at vi måtte lære sidemålet, men nå merker jeg at jeg begynner å bli litt mer glad i nynorsk. Altså vet jeg ikke helt hva jeg skal skrive dersom det blir en oppgave om det.

Vi har fått beskjed om at vi kan ta med alt utenom kommuniserebare gjenstander og oversettelsesprogrammer. Spurte til og med spesifikt om dette var lov, og jeg fikk ja som svar av min faglærer. Litt rart at dere ikke får ha med minnepinne dor det får vi. Skal ikke reglene være like for alle?

 

Ja, det var veldig rart! De understreket på skole at vi ikke får ha med minnepinne. Faglæreren vår snakket om at det sikkert varierte fra skole til skole, men det blir uansett galt om det er slik. Og litt kjipt for vår del, det er mye mer praktisk med kilder etc!

Lenke til kommentar

Takk for det siste tipset, er litt usikker på om jeg skal tørre å prøve meg på kåseri. :S

Når det gjelder Wikipedia vet jeg dessverre ikke. Men er det slik at dere får ha med minnepinne? Eller egen PC? Vår skole tillater det nemlig ikke...

 

 

Du tuller nå?

Reglementet er likt på nasjonalt plan - dette skal ikke variere fra skole til skole. Så godt som alle hjelpemidler er lov, med unntak av internett og kommunikasjon.

 

Er helt seriøs! Veldig synd at skolen vår ikke greier å følge opp dersom det er tilfellet.

Får ta det opp med lærerne i morgen da, er tross alt de som skal gå gjennom det vi har.

Lenke til kommentar

Har prøvd å laste ned wikipedia ettersom det kan være greit å ha informasjon tilgjengelig når en skriver. Men da jeg hadde lastet ned filen og skulle "extracte" den fikk jeg etterhvert opp en feilmelding. "unexpected end of archive" sto det. er det noen som har peiling på hvordan jeg kan få lastet ned wikipedia? linken jeg brukte ligger her

 

Antar du lastet ned den på 5,6GB, da det er den du mest sannsynlig vil ha. For å lese denne laster du ned http://code.google.com/p/bzreader/downloads/detail?name=BzReader.v1.0.13.msi&can=2&q=

 

og åpner wikipedia filen med denne. ikke bruk andre programmer først. :)

 

 

Edit:

Vi sporer litt av med hjelpemidler her, men for å oppsummere det vi har kommet frem til på denemnet: De som har tilgang på PC får i stor grad også bruke minnepinne, og får legge alt de vil på denne. Det eneste de ikke får ha med er hjelpemidler som muliggjør kommunikasjon og oversettelsesprogram. Det er vel veldig få som skriver for hånd, men de som gjør det må da selvfølgelig printe ut alt på forhånd.

 

Kan vi nå komme tilbake til poenget med tråden? Det vi vil at alle skal skrive om er mulige oppgaver og hva du lager som forberedelse. Førsteposten har enda ingen "mulige oppgaver", selv om tråden er 6sider... Vi vil høre hva dere tror kommer, hvorfor, og hvordan dere forbereder dere på dette. På sak-tekstene kan dere post hvilke kilder dere henter. Jeg kommer til å finne frem alt av kilder til nynorsk utvikling, artikler om språkutvikling, m.m fordi jeg tror dette er noe av det vi får på sidemåls dagen. Kom igjen, la oss faktisk gjøre det førsteposten ber oss om.

Endret av Stetus
Lenke til kommentar

Beklager at førstepost ikke har blitt oppdatert denne helgen, men jeg har vært uten internett denne helgen frem til dette tidspunkt (virkelig passende nå som jeg har øvd til eksamen...) og har ikke fått gjort mye. Takk for at enda fler har meldt seg på tråden, og jeg skal legge til flere av deres innlegg i førstepost i løpet av dagen i morgen, og også mulige oppgaver som stetus ber om. Jeg regner med at det er en nasjonal forberedelsesdag i morgen, og at alle elvene som er kommet opp i norsk skal forberede seg til norsk. Dermed blir nok flere av dere å se i tråden her i løpet av skoledagen.

 

Når det gjelder minnepinne er det vel ikke stort man kan bruke den til under eksamen. Det eneste relevante en kan bruke den til er vel for å kunne lagre eksamensdokumentet eksternt for å unngå problemer.

På hvor skole er det iallefall ikke lov med andre dokumenter oppe på datamaskinen under eksamen, og alle kilder må være i papirform og ikke i word dokumenter. Vil bare minne alle på at eksamensvaktene har lov til å sende deg hjem fra eksamen om de mistenker at du driver med noe ulovlig på maskinen, og nettopp det å bytte mellom mange dokumenter på skjermen kan fort føre til en mistenksom eksamensvakt.

Lenke til kommentar

Har prøvd å laste ned wikipedia ettersom det kan være greit å ha informasjon tilgjengelig når en skriver. Men da jeg hadde lastet ned filen og skulle "extracte" den fikk jeg etterhvert opp en feilmelding. "unexpected end of archive" sto det. er det noen som har peiling på hvordan jeg kan få lastet ned wikipedia? linken jeg brukte ligger her

 

Antar du lastet ned den på 5,6GB, da det er den du mest sannsynlig vil ha. For å lese denne laster du ned http://code.google.com/p/bzreader/downloads/detail?name=BzReader.v1.0.13.msi&can=2&q=

 

og åpner wikipedia filen med denne. ikke bruk andre programmer først. :)

 

 

Edit:

Vi sporer litt av med hjelpemidler her, men for å oppsummere det vi har kommet frem til på denemnet: De som har tilgang på PC får i stor grad også bruke minnepinne, og får legge alt de vil på denne. Det eneste de ikke får ha med er hjelpemidler som muliggjør kommunikasjon og oversettelsesprogram. Det er vel veldig få som skriver for hånd, men de som gjør det må da selvfølgelig printe ut alt på forhånd.

 

Kan vi nå komme tilbake til poenget med tråden? Det vi vil at alle skal skrive om er mulige oppgaver og hva du lager som forberedelse. Førsteposten har enda ingen "mulige oppgaver", selv om tråden er 6sider... Vi vil høre hva dere tror kommer, hvorfor, og hvordan dere forbereder dere på dette. På sak-tekstene kan dere post hvilke kilder dere henter. Jeg kommer til å finne frem alt av kilder til nynorsk utvikling, artikler om språkutvikling, m.m fordi jeg tror dette er noe av det vi får på sidemåls dagen. Kom igjen, la oss faktisk gjøre det førsteposten ber oss om.

 

Ikke ta dette personlig, men hvis du leser det folk sier så kan du plukke opp i hvert fall en 3-4 mulige oppgaver, sa en selv jeg om hvorfor du må bevare språket ditt, og også debatten rundt nynorsk.

les svarene så får du svar ;)

Lenke til kommentar

Edit:

Vi sporer litt av med hjelpemidler her, men for å oppsummere det vi har kommet frem til på denemnet: De som har tilgang på PC får i stor grad også bruke minnepinne, og får legge alt de vil på denne. Det eneste de ikke får ha med er hjelpemidler som muliggjør kommunikasjon og oversettelsesprogram. Det er vel veldig få som skriver for hånd, men de som gjør det må da selvfølgelig printe ut alt på forhånd.

 

Kan vi nå komme tilbake til poenget med tråden? Det vi vil at alle skal skrive om er mulige oppgaver og hva du lager som forberedelse. Førsteposten har enda ingen "mulige oppgaver", selv om tråden er 6sider... Vi vil høre hva dere tror kommer, hvorfor, og hvordan dere forbereder dere på dette. På sak-tekstene kan dere post hvilke kilder dere henter. Jeg kommer til å finne frem alt av kilder til nynorsk utvikling, artikler om språkutvikling, m.m fordi jeg tror dette er noe av det vi får på sidemåls dagen. Kom igjen, la oss faktisk gjøre det førsteposten ber oss om.

 

Tråden har sporet litt av i det siste ja, og jeg oppfordrer folk til å lese gjennom tråden da mange av de samme spørsmålene rundt mulige oppgaver, bruk av hjelpemidler og regler for eksamen blir stilt gjentatte ganger.

Førsteposten blir oppdatert i morgen med "mulige oppgaver". Litt i seneste laget, men jeg har dessvere ikke hatt tilgang på pc i dag.

 

Flott om folk begynner å samle sammen dokumentene sine, og legg gjerne alt dere har ut på nettsteder som mediafire.com. På denne måten får dere samlet alt sammen, og andre brukere kan laste ned alt dere har istednefor enkeltdokumenter en sjelden gang. La oss sikte oss mer inn på de viktige spørsmålene rundt eksamen på tirsdag og onsdag: Hva blir mulige oppgaver, og kom med dokumenter og kilder som kan hjelpe deg selv og andre.

 

Takk til alle som bidrar. Regner med et større antall brukere legger ut det de har i morgen nå som folk begynner å samle sammen det de har før eksamen. :)

 

EDIT: ( Miss Vereide, om du leser dette så skal jeg svare på meldigen din så fort jeg får tilgang til meldingssystemet. Av en merkelig grunn vil den ikke slippe meg til)

 

Fredrik

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

bare en siste ting.

jeg skal bruke bzreader for å åpne den rar fila (den som jeg får når jeg laster ned) men ikke extracte den. da kan jeg ta det med på minnepenn.

litt nærmere forklaring i en melding ellr her hadde ikkje gjort noe :D

Lenke til kommentar

Jeg er best i klassen min og strever etter å få karakteren 4. Hvordan er det mulig å løfte karakteren? Leser at flere av dere har toppkarakterer så kanskje dere kunne hjelpe. For meg og de andre i klassen ville det vært en drøm å få høyere karakter. På forhånd takk. Theodor

Lenke til kommentar

jeg kan være greit glad for at jeg kom opp i Norsk Bokmål, men nynorsk håper jeg egentlig bare på en bra karakter. har ingen forventninger annet enn at jeg skal henge meg opp i Et Dukkehjem, som evnt kan knyttes veldig inn i Nynorsken.

Lenke til kommentar

vi kan dra når vi vill. Bare ved tentamen vi må sitte til 11. Det er ihvertfall slik på min skole

wow.. på tentamen må vi vente til 14.00 før vi får gå... men uansett, ein kan gå når ein vil på eksamen. men ville sterkt ambefale å vere ferdig med eksamen først :)

 

btw, sensor får ingen opplysningar om når du går.

Lenke til kommentar

Kom opp i norsk jeg også. Blei utroooolig glad. Men er redd for at sensoren er nazi. Ser for meg en gammel, sur mann, som ikke gidder å lese igjennom teksten en gang. Men krysser fingre for kvinnlig sensor, de er mer glad i kjærlighetshistorier, tipper jeg. . .

 

Personlig tror jeg det kommer en oppgave hvor man skal skrive ei novelle eller noe utifra det siste bildet. Det "jeg elsker deg"- bildet. Da kan man skrive litt om utroskap, eller hvor vanskelig det er å si "jeg elsker deg" til en person. Ellers så tror jeg også at det kommer noe at vi skal skrive en sakpreget tekst med fordeler og ulemper med nynorsk på skolen.

 

Hvordan oppgaver tror dere det kommer?

Lenke til kommentar

Takk for det siste tipset, er litt usikker på om jeg skal tørre å prøve meg på kåseri. :S

Når det gjelder Wikipedia vet jeg dessverre ikke. Men er det slik at dere får ha med minnepinne? Eller egen PC? Vår skole tillater det nemlig ikke...

 

 

Du tuller nå?

Reglementet er likt på nasjonalt plan - dette skal ikke variere fra skole til skole. Så godt som alle hjelpemidler er lov, med unntak av internett og kommunikasjon.

 

Skolen vår får ha med minnepenn. Det står at det er lov, så lenge kommunikasjon er umulig. OG det er det vel på de fleste minnepenner. Men det står at oversellelseprogrammer ikke er lov, kan man ikke bruke clue, da?

Lenke til kommentar

Hallo alle sammen! Takk for god hjelp!

 

Jeg har et lite spørsmål. Hva skal til for å heve karakteren fra 5-6. Forrige gang jeg skrev en sakpreget tekstet, fikk jeg kommentar om at jeg hadde skrevet et meget bra leserinnlegg, med personlig engasjement, humor, ironi og at jeg hadde svært god rettskriving og tegnsetting. Deretter sa læreren at jeg burde inkludere flere virkemidler for å heve teksten min enda mer. Kan dere gi meg eksempler på hvilke virkemidler jeg burde bruke da?

 

På forhånd, takk!

 

Det kommer helt an på hvilken sensor du har. Noen er nazi og andre er du heldig med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...