Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk feil? Acer 5820TG starter ikke.


Anbefalte innlegg

Dette gjelder en Acer 5820TG.

 

Laptopen min vil plutselig ikke starte. Det vil si, den kjører i gang men stopper opp på "Windows starter". Etter en viss tid får jeg bluescreen i en brøkdel av et sekund før maskinen starter opp igjen. Får tilbud om å starte på vanlig måte eller ved en sånn gjennoprettingssak. Prøver jeg gjenopprettingen skjer samme greia.

 

Får heller ikke startet i noen av sikkermodusene, bluescreen der og.

 

Har nå tatt ut harddisken og satt den inn i stasjonære PC'en for å se om jeg klarer å hente ut dataene på den måten. Når jeg prøver å gå inn på harddisken får jeg beskjed om at den må formatteres før jeg kan bruke den. Lastet ned en demoversjon av et recoveryprogram og finner gjennom det kun noen av filene jeg må redde.

 

Noen som har noen tips? Det er essensielt at jeg får ut dataene jeg trenger. Det er ett års skolearbeid på maskinen(som jeg ikke har tatt backup av :no: ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes et norsk selskap kalt Ibas som spesialiserer seg på slike tjenester.

 

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til! Jeg håper du forteller alle du kjenner med verdifulle filer at de må få på plass gode rutiner for backup. Kanskje ender du opp med å redde en annen sjel fra samme skjebne.

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Vel først og fremst hadde det vært fint å vite hva BSOD STOP-kode du får. BSOD forteller oss lite i seg selv - men STOP-koden inneholder mye nyttig info (jeg anntar du ikke får fatt i minidump filene i din situasjon).

 

Jeg ville forsøkt å laste ned Ubuntu liveCD og sjekket om du får noen tilgang til disken via den (via den originale maskinen altså). Du burde dog ha fått tilgang på den via den stasjonære også - gitt at du har koblet disken riktig og aktivert den korrekt selvfølgelig.

 

er disken faktisk død så er det bare IBAS eller lignende som hjelper - men det koster flerfoldige tusen og er dermed neppe et realitisk alternativ. At diskne i det hele tatt begynner å laste windows ville jeg sett på som et godt tegn dog. De fleste disker som dør slutter som regel å vise seg i BIOS en gang - og ville ikke kommet så langt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...