Gå til innhold

Problemer med tåke på havet


Anbefalte innlegg

Er det mange av dere som har hatt hendelser på havet grunnet tjukk tåke, som at dere har mistet retningen eller kjørt dere bort?

 

I påska så la en kamerat av meg og jeg ut på fisketur i ytre oslofjord. Turen ut gikk fint uten problemer, det var lett tåke, men ganske klar sikt. Båten vi kjørte var en kanskje 2 meters lang båt med påhengsmotor på 4 hk, ikke store båten. Etter noen timer ble tåken så tjukk, samt at det begynte å mørkne, så vi bestemte oss for å kjøre tilbake. Vi kunne også høre Color Line med tåkesignalet uti tåkehavet. Vi var bekymret for å plutserlig se Color Lines dukke opp 20 meter fremfor oss. Plutserlig dukker det opp en jernstang i vannet som vi aldri har sett før. Vi trodde jo at vi var kommer halvveis over fjorden, og har aldri sett jernstangen der før. Vi så plutserlig land komme fremfor oss og kunne ikke forstå hva dette var med det første. Vi kjørte til land og lurte på om dette kunne være andre siden av fjorden.. men vi kunne ikke kjenne det igjen. Vi så lys fra en hytte nede ved vannkanten og bestemte oss for å banke på og spørre om hvor vi var hen. Vi hadde altså kjørt i ring og endt opp i motsatt retning av hva vi skulle. Det var nå så mørkt og så tjukk tåke at vi fikk tilbud om å overnatte hos dem til morgendagen med håp om at tåken ville lette.

 

Morgendagen kom og tåken var såpass tynn at vi hadde god sikt. Vi takket for oss og dro hjem igjen.

 

Tåke er ikke å spøke med, spesielt når en ikke har utstyr til å kunne navigre seg trygt frem med i tåkehavet.

Endret av The North Sea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man uheldig å kommer utenfor tåke og ikke har noen hjelpemidler er et nød-alternativ og legge ut et langt tau med en fender/pløse i enden så man kan følge med at man holder en rett kurs, det hvis man på forhånd vet sånn cirka retning man skal.

 

Det beste er og kjøpe seg en eller annen form for kompass.

 

Har selv i mine yngre år tatt over roret "ungdommelig overmot" i kjente farevann i den tro at jeg skulle klare og finne frem i tåkehavet, men den gang ei selv om jeg så konturene av land gikk det ikke lang tid før kart og kompass måtte brukes :)

Lenke til kommentar

Er man uheldig å kommer utenfor tåke og ikke har noen hjelpemidler er et nød-alternativ og legge ut et langt tau med en fender/pløse i enden så man kan følge med at man holder en rett kurs, det hvis man på forhånd vet sånn cirka retning man skal.

 

Det beste er og kjøpe seg en eller annen form for kompass.

 

Har selv i mine yngre år tatt over roret "ungdommelig overmot" i kjente farevann i den tro at jeg skulle klare og finne frem i tåkehavet, men den gang ei selv om jeg så konturene av land gikk det ikke lang tid før kart og kompass måtte brukes :)

 

Ja, vi tenkte på den samme muligheten som du beskrev her med å legge uti et tau med en fender på slep, bare i vårt tilfelle et dorgesnøre :)

 

Kompass er veldig kjekt å ha når det er umulig å navigere etter synet. Vi kjente området ganske godt, men når en TROR en er halvveis over fjorden og alt ser likt ut 360 grader rundt deg.. så blir en overrasket over å se en jernstang i vannet, der hvor en minst venter å se den.

Endret av The North Sea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...