Gå til innhold

[Løst] Hvor kjøper dere glutenfri mat?


Anbefalte innlegg

Vil bare legge til at jeg fikk iHerb-pakka mi idag som ble sendt med international airmail. Den ble bestilt 3 mai, og jeg fikk lapp i postkassa 18 mai. Det tok altså 15 dager. I følge iHerb tar det i gjennomsnitt 10 dager med IA til Norge, og det er mulig den hadde kommet før dersom det ikke hadde vært en helligdag "i veien"...

 

Vil også legge til at det virker som om sverige har et godt utvalg av "allergivarer", særlig på MaxiMat på Nordby. Nå er ikke jeg allergiker eller den som handler mest på MaxiMat (holder meg mest til Nordby Supermarket), men jeg har vært der oppe og så at de hadde en del (så det i hvert fall ut som)...

 

 

edit: skriveLeif:)

Endret av Pus_1808
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv 19 år nå og var 18 år når jeg fikk vite at jeg hadde cøliaki. Jeg glemmer aldri den første dagen jeg fikk vite det. Jeg hadde plukket opp 2 sixpakcs med Heiniken på vei hjem fra skolen fordi jeg skulle ute på byen. Når jeg kom hjem sa mamma at jeg har fått brev fra legene. Jeg spurte henne om hun hadde åpnet det, og hva da sto. Hun svarte "Vel..du kan ikke drikken vanlige ØL lengre i vertfall" og nikket mot ølen som jeg holdt i hånden.

 

Det var irriterende og virket livsødeleggende på tiden, nettopp fylt 18år også har du plutselig ikke lov til å drikke lengre. De første månedene var litt prøve og feile, 90% av de glutenfrie brød varene smaker totalt dritt spør du meg. Dyrt er det også, og de pengene man får i måneden er ikke så utrolig mye. Selv får jeg rundt 1.7k noe som ikke er i nærheten av så mye som det egentlig koster.

 

Men det finnes håp! Og et par enkle triks for å gjøre det litt bedre. Her i Kristiansand har de et bakeri som heter Kjøkkenskapet hvor man får kjøpt et utrolig godt glutenfri brød for 60kr. Jeg anbefaler at du kjøper brød fra bakeri, eller baker det selv. Ikke tenk på å kjøpe den dritten du finner på Kiwi og Meny. Det finnes også bakerkurs for glutenfri baking.

 

Jeg anbefaler også at du holder brødet frossent. Jeg lager alltid matpakken min dagen før og legger den i fryseren, og tar den ut om igjen om morgenen før jeg går i dusjen osv. Da er den vanligvis helt spiselig innen lunch tid og brødet smuldrer ikke og lignende. Brødrister er også praktisk å ha rundt så du bare kan ta brødet rett fra fryseren og få det varmt. Vær obs på at du burde ha en egen brødrister for glutenfritt brød.

 

Pass også litt på at det ofte er gluten i visse sauser og i noen chipser. Hvis dere spiser på resturant er det lurt å spør, og sjekk alltid innholdet på matvarene hvis du ikke er sikker.

 

Ellers så får man kjøpt glutenfri mat på blant annet Peppes Pizza og McDonalds. Jeg begynte nesten å grine når jeg fant ut at jeg kunne få meg mat fra McDonalds :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min mor har glutenallergi og får penger av staten fordi det er dyrt å ha denne sykdommen.

 

De litt større matbutikkene har gjerne et utvalg av glutenfrie varer. Hun pleide å kjøpe grovt og fint glutenfritt mel samt masse nøtter og hva annet man trenger, og laget sitt eget brød i brødbakemaskin. Glutenfritt brød pleier å smake skikkelig py, men hennes var bedre enn normalt brød. I alle fall de to første dagene.

Koster gjerne litt med en brødbakemaskin, men er verd det hvis han virkelig vil spise brød.

I tillegg spiser min mor en del snack-a-jacks, men jeg tror dette gikk mer under kategorien magefyll. Spiser de med rødbetsalat og masse sild, så er det en del mat i pålegget også.

 

Takker for svar :grin:

 

Jeg har faktisk fått tak i en gammel brødbakemaskin (den har stått på loftet til venninna mi i et par-tre år og hun er på flyttefot og skulle kaste den) så jeg kan se om den virker og om jeg finner en bruksanvisning til den :!:

 

Han sier også at de fleste brødene han har smakt hittil ikke er noe å skryte av... :ermm:

Lenke til kommentar

Er selv 19 år nå og var 18 år når jeg fikk vite at jeg hadde cøliaki. Jeg glemmer aldri den første dagen jeg fikk vite det. Jeg hadde plukket opp 2 sixpakcs med Heiniken på vei hjem fra skolen fordi jeg skulle ute på byen. Når jeg kom hjem sa mamma at jeg har fått brev fra legene. Jeg spurte henne om hun hadde åpnet det, og hva da sto. Hun svarte "Vel..du kan ikke drikken vanlige ØL lengre i vertfall" og nikket mot ølen som jeg holdt i hånden.

 

Det var irriterende og virket livsødeleggende på tiden, nettopp fylt 18år også har du plutselig ikke lov til å drikke lengre. De første månedene var litt prøve og feile, 90% av de glutenfrie brød varene smaker totalt dritt spør du meg. Dyrt er det også, og de pengene man får i måneden er ikke så utrolig mye. Selv får jeg rundt 1.7k noe som ikke er i nærheten av så mye som det egentlig koster.

 

Men det finnes håp! Og et par enkle triks for å gjøre det litt bedre. Her i Kristiansand har de et bakeri som heter Kjøkkenskapet hvor man får kjøpt et utrolig godt glutenfri brød for 60kr. Jeg anbefaler at du kjøper brød fra bakeri, eller baker det selv. Ikke tenk på å kjøpe den dritten du finner på Kiwi og Meny. Det finnes også bakerkurs for glutenfri baking.

 

Jeg anbefaler også at du holder brødet frossent. Jeg lager alltid matpakken min dagen før og legger den i fryseren, og tar den ut om igjen om morgenen før jeg går i dusjen osv. Da er den vanligvis helt spiselig innen lunch tid og brødet smuldrer ikke og lignende. Brødrister er også praktisk å ha rundt så du bare kan ta brødet rett fra fryseren og få det varmt. Vær obs på at du burde ha en egen brødrister for glutenfritt brød.

 

Pass også litt på at det ofte er gluten i visse sauser og i noen chipser. Hvis dere spiser på resturant er det lurt å spør, og sjekk alltid innholdet på matvarene hvis du ikke er sikker.

 

Ellers så får man kjøpt glutenfri mat på blant annet Peppes Pizza og McDonalds. Jeg begynte nesten å grine når jeg fant ut at jeg kunne få meg mat fra McDonalds :new_woot:

 

Uff, skjønner at det er en kjip beskjed å få i en alder av 18.. Heldigvis er ikke gutten min en av de ivrigste på alkohol (for man kan vel egentlig ikke drikke vodka heller?) og man kan jo drikke feks Corona da, så akkurat det ordner seg.. :grin:

 

Han er ikke videre imponert over de glutenfrie brødene han har smakt hittil nei, så vi får nok bake selv og ha i fryseren. Evt finne et bra bakeri som du sier :grin:

 

Blir også en liten utfordring ved å spise ute, men det er bare å høre på de restaurantene vi pleier å være på om de har glutenfrie alternativer. Ordner seg sikkert! :grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utrolig mange som sliter med mat og mage etterhvert, så skal litt til å treffe på noen som lever av å lage mat og som ikke har hørt om problemet.

Burde gå fint å få seg et måltid som ikke tar knekken på deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...