Gå til innhold

Halv(?) ytelse på nye vertex 3 120 GB SSD, hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg fikk min nye vertex 3 akkurat og jeg oppnår følgende resultater med AS SSD:

876999.jpeg

 

Dette er langt under hva som er forventet, se f.eks. hardware.no sin test

 

Jeg sørget for at AHCI var slått på og har gjort en clean reinstall av windows 7 ultimate. Harddisken er og koblet til en SATA 3 port, det er jeg rimelig sikker på. (har kabler noe å si? vet ikke om de er ok, bruker de som fulgte med hovedkortet.) jeg har dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601184

 

Er det andre ting jeg må gjøre for å få ut ytelsen av SSD'en min?

Endret av manlord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fiklet litt, jeg hadde faktisk harddisken på sata 2, men nå er jeg 100% sikker jeg har den på sata 3 porten ihvertfall, har installert windows 7 på nytt etter at jeg var sikker på at AHCI var skrudd på for de sata 3 portene, har også installert drivere for den kontrolleren i windows 7 installasjonsprosessen.

 

Får bedre ytelse nå, 372/160 sequential read/write som på read ihvertfall er jo nesten 3 Gbps... så jeg lurer jo på om det allikevel er på sata 2?? Er det noen andre ting som kan påvirke det? Som sagt, har kablene noe å si?

 

Klør meg i hodet..

Lenke til kommentar

Jeg har fiklet litt, jeg hadde faktisk harddisken på sata 2, men nå er jeg 100% sikker jeg har den på sata 3 porten ihvertfall, har installert windows 7 på nytt etter at jeg var sikker på at AHCI var skrudd på for de sata 3 portene, har også installert drivere for den kontrolleren i windows 7 installasjonsprosessen.

 

Får bedre ytelse nå, 372/160 sequential read/write som på read ihvertfall er jo nesten 3 Gbps... så jeg lurer jo på om det allikevel er på sata 2?? Er det noen andre ting som kan påvirke det? Som sagt, har kablene noe å si?

 

Klør meg i hodet..

 

Er nok korrekte de hastighetene du får da dette er på en Marvell 88SE9128 kontroller, hvis du ønsker full utnyttelse av ssden må du nok kjøpe en annen kontroller evnt gå over til sandy bridge med p67 hovedkort(disse har intel)

Lenke til kommentar

Ok takk for svar begge 2.

 

@freddy85

 

Så noe sånt som dette er kanskje det billigste alternativet for å få hastigheten opp på et bedre nivå? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584087

 

Men den er vel kanskje ikke bra nok den heller?

 

Dette hovedkortet var det de brukte i hardware.no's test: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626378

 

Men det blir jo fort dyrt da..

 

Jeg blir jo egentlig litt irritert, man kan jo ikke selge hovedkort som påstår at de har 2 SATA 3 6 Gbps porter også yter de bare ca 3Gbps... Jeg kjøpte min vertex 3 fordi jeg trodde hovedkortet hadde støtte for sata 3, jeg hadde jo en ok SSD fra før.

 

Har ikke komplett et ansvar her, når de selger produkter som ikke holder det de lover? (altså hovedkortet) Fristende å prøve å få hevet kjøpet og kjøpe et hovedkort som faktisk leverer, har jeg noen sjangs?

 

 

@johome

 

Du mener virkelig at jeg ikke bør bruke marvell sata 3 altså? se resultater nedenfor, der har jeg bedre ytelse over hele fjøla utenom sequentiell write.

 

Intel SATA 2:

877567.jpeg

 

 

Marvell SATA 3:

877568.jpeg

Lenke til kommentar

ikke for å kuppe tråden, men jeg var på vei til å begå nøyaktig samme feil og kom heldigvis over noen tråder om denne marvell kontrolleren i tide!

 

 

Har idag en 80-90GB corsair force disk og er forsåvidt fornøyd med ytelsen men trenger mer plass, gjerne 140-160. Det var mens jeg leita etter dette jeg ble obs på marvellen...

Vil helst slippe å betale mer enn 3000 og det virker som mange gen3 ikke har noen særlige alternativer mellom 120 og 240.

 

Kom liksom ikke over noen spesielle tester som var kjørt på sata2 ich10r, utover gamle tester som sa at marvell var ubrukelig på annet enn vanlige harddisker (som jeg kommer til å kjøpe for å bruke på sata3). Oppgradering til sandy brige er helt uaktuellt da jeg har et vannkjølt 920-d0 oppsett :)

 

 

Burde jeg ganske enkelt vente på noen tilbud på gen2 diskene, eller gå for en enklere disk som intels nye c320 på sata2?

Har forsåvidt vurdert revodrive også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...