Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter ikke opp [Løst]


Anbefalte innlegg

Får ikke windows til å starte opp, kommer ikke til innloggingsbilde.

Windows xp pro 32bit

Stasjonær

 

Det startet med div. feilmelding, og at det var noen tvilsommer prosesser som kjørte i bakgrunnen. Tok en skan med superantispyware, den fant rundt 90 ting og ca 60 av de var bare cookie, så 30 litt mer alvorlige. Sa at den skulle renske opp, men den trengte en restart for å fjerne resten. Etter dette har den ikke villet starte opp windows

 

Kommer til skjermen der man velge å starte opp i vanlig modus eller sikkerhetsmodus. Uansett hva jeg velger så kommer den bare til loading bilde, så starter den på nytt.

 

Kjørte chkdsk p og r var det vell, den fant noen feil og rettet opp, men kommer fortsatt ikke noe lenger.

 

Prøvd med installasjonscden, og velge å reparer, men nå kommer jeg ikke til det bilde hvor jeg velger vanlig eller sikkerhetsmodus, maskinen tar bare en restart når loadingsbilde kommer. Får opp valget når jeg trykker F5/F8.

 

Noen ide hva dette kan vær og hva jeg kan gjøre?

Endret av «Quattro»
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert det som det ende med hvis jeg ikke klarer å få den opp å gå igjen. Er ikke redd for å miste viktige filer. Men jeg har arbeid i ukesvis med å installere alle programmene om igjen hvis jeg gjør det. Det var derfor jeg håpet å fått fikset det istedet.

Lenke til kommentar

Har nå komt inn i windows. Koblet fra alle harddiskene uten om den ene som windows er på. Den startet da opp mitt inni windows installasjon, så jeg lot den bare kjøre videre. Så hang pcen seg med et bilde som det sto "vent litt" eller noe i den duren, ble stående der over natta. Jeg restartet pcen den kom til innlogging av windows. Logget meg inn, ikoner og bakrunnsbilde var som vanlig, windows theme var dog forandret til windows standsardstil.

 

Kjørte en skan med malwarebytes anti-malware, meste partet av de tingene som SAS fant tildligere var der fortsatt, men MAM klarte og fjerne det, den trengte en omstart den og, men pcen kom ihvertfall på igjen.

 

Får opp en en feilmelding hver gang windows har logget inn: "Generic Host Process for Win32 Services har et problem og må lukkes. Vi beklager det inntrufne."

 

Så har jeg et annet problem, når jeg koble til de andre harddiskene igjen så vil ikke windows starte opp igjen, bare rebooter slik som tidligere. Kobler fra og windows starter opp.

Testet med en og en harddisk og det var bare HDD4 utenom den med OS som fungerte, men kun i port4

 

Disse måtene prøvde jeg på:

 

Fungerte:

SATA1 (port på hovedkort) - HDD1 (denne er windows på)

 

Feilet:

SATA1 - HDD1

SATA2 - HDD2

 

Feilet:

SATA1 - HDD1

SATA3 - HDD3

 

Fungerte:

SATA1 - HDD1

SATA4 - HDD4

 

Feilet:

SATA1 - HDD1

SATA4 - HDD3

 

Feilet

SATA1 - HDD1

SATA3 - HDD4

 

Noen som har tips til hva jeg kan prøve på nå?

Lenke til kommentar

Høres ikke lovende ut. Er flere av diskene fra samme produksjonsbatch?? Sjekk om du kan finne et batch eller lot nummer på dem. Det er ikke uvanlig at dårlige batcher slippes på markedet og at alle ryker samtidig, det kan kanskje være et skudd i blinde men verdt å utelukke.

Lenke til kommentar

3 av harddiskene er av samme type samsung HD501LJ, der OS er på den ene av de. De to andre er de windows ikke vil starte opp med. Men er litt rart at det kan være de som er defekt, for den fjerde harddisken fungere i port 4 men ikke i port 3. Da må det jo være feil med to av harddiskene og to av portene på hovedkortet.

P/N nr og S/N var ikke like mellom de harddiskene, det sto og 2006.11, 2007.01 og 2007.08 på hver av de tre harddiskene, det er sikkert når de er produsert, så de er nok ikke fra samme parti.

Lenke til kommentar

Er det eneste du har gjort å kjøre de to antispyware-programmene?

Hvis det er essensielt for deg å slippe å re-installere windows, bør du kjøre det som er av gratis antivirusprogrammer og antispyware: MSE, Avira etc.

 

Ta dessuten en ordentlig opprydding på partisjonen med Windows. Se etter suspekte prosesser i taskmanager, og finn ut hva det er for noe. Av-installer svære programmer som det er lett å installererpå nytt + pluss slike som ikke er så viktige. Tøm partisjonen for svære, unødvendige filer som måtte ha hopet seg opp (bruk programmet sequoia f.eks, for å få en oversikt). Kjør deretter CClean, og defragmenter. CClean har også en register rens, kjør gjerne den, men si ja til å ta back-up. Søk etter alle desktop.ini filene på partisjonen og slett dem. Slett alle PNF filene i inf mappen og alle prefetch filene (det siste kan også gjøres i CClean).

Husk å avinstallere de forskjellige antivirus-programmene etter bruk. (behold gjerne MSE og f.eks hijackthis til slutt). Gå også til det kjente stedet i registeret der man fjerner alt det rasket som er satt til å starte automatisk og som ikke trengs. Noe småtteri finnes også gjerne i startup mappen under programmer. Deaktiver tjenester/services som ikke trengs (se Blackviper sin side). Kjør windows update. Deaktiver hardware som ikke er i bruk i device manager. Tøm mappen 'Download' i software distribution + alle update uninstall (men ikke $hf_mig$ mappen) i Windows. Kjør disksjekk og defragmenter en gang til.

Jeg er ikke spesielt avansert og det er sikkert mye mer du kan gjøre, eller noe av dette som du kan utelate, men dette er altså hva jeg selv gjør engang iblandt på maskiner med XP. I din situasjon er uansett det bedre å gjøre for mye enn for lite.

Lenke til kommentar

MSE vill ikke la seg installere, får bedskjed om at det er filer som mangler. Prøver å installere de pakkene som inneholder disse filene, men det feiler det også.

Har kjørt Eset smart security og avira disse fant ingenting, cclean har også blitt brukt.

Prosessene i taskmanger er de samme som jeg alltid har hatt. Har windows alene på den partisjonen så er ikke noe særlig å avinstallere fra der. Var heller ikke noe særlig med store filer.

Ingen av netteleserne lar meg komme inn på windows update, meldingen jeg får opp er som om jeg ikke er koblet til nettet, men andre sider funker.

 

Jeg tok og startet opp med ubuntu fra cd, hvis sata port 2 eller 3 er i bruk, så låser pcen seg. Hvis hdd2 eller hdd3 er koblet til låser pcen seg også. Har prøvd med flere kombinasjoner på hvilken port harddsikene er koblet til.

 

Kan jeg være så uheldig at windows installasjonen er helt herpa, sata port 2 og 3 på hovedkortet er defekt, harddisk 2 og 3 er defekt. Kan alt dette skje på en kveld?

Eller kan det være at det er noe tull med hovedkortet? Er det noen måter jeg kan testet dette på?

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp. Fikk pcen opp å gå igjen.

Resatte bios med å ta ut cmos batteriet, men fortsatt samme feilsymtomer.

Startet opp med Ultimate boot cd, og kjørte harddisk test på de to harddisken. Den sa at de var helt iorden.

Installerte windows på nytt. Og nå ser alt ut til å fungere igjen.

 

Synes det var litt merkelig det skulle funke ved en reinstall av windows, når det heller ikke fungerte i ubuntu, når windows disken ikke var koblet til engang.

Har ikke testet med ubuntu igjen.

 

Når er det bare 96 windows oppdateringer og 100 programmer igjen som må installeres :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...