Gå til innhold

Samsung 9 Series (900X3A)


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lage en tråd med informasjon og lignende angående Samsung 900X3A siden det virker ut som om det er interesse for den.

 

 

 

 

"Vår nye bærbare PC-er i 9-serien er verdens letteste 13-tommer. Den er bare 16 millimeter høy og veier ikke mer enn litt over en kilo. Med andre ord er 9-serien en mobil drøm man kan ta med seg overalt og den kan med fordel også brukes utendørs ettersom LED-skjermen er markedets mest lyssterke på hele 400 nit. Chassiset er laget av den utrolig robuste aluminiumlegeringen duralumin. Materialet gjør ikke bare PC-en ekstremt solid og holdbar, men det gir samtidig en utrolig lav vekt. I tillegg har 900X3A et bakbelyst tastatur og en Solid State Disk (SSD), noe som er betydelig raskere og mer solid enn en vanlig mekanisk hardisk. Kort sagt: Samsung 900X3A er et mesterverk"

 

 

 

Offisielle sider om Samsung 900X3A:

- Samsung.com/....

- http://www.samsung.com/uk/consumer/flagship/NP900X3A/

 

 

 

 

 

 

Samsung_9-series.jpg

 

 

 

 

Spesifikasjoner:

 

 

 

Bildeskjerm

Størrelse / oppløsning: 13,3 " / 1366 x 768

Bildeformat: 16:9

Bakgrunnsbelysning: LED

Skjermoverflate: Matt

Berøringsskjerm: Nei

Prosessor

Prosessor: Intel Core i5 2537M 1,4 GHz

Brikkesett: HM65

Minne

Minne (inkludert/maks): 4 GB / 8 GB

Minneplasser (totalt/ledige): 2 / 1

Minnetype: SO-DIMM DDR3 1333 MHz

Lagring

Harddisk: 128 GB, SSD, Solid-state

Optisk enhet: Nei, følger ikke med

Grafikk & lyd

Grafikk: Intel GMA HD Graphics

Integrert lydkort: Ja

Nettverk

Trådløse protokoller: IEEE 802.11b/g, IEEE 802.11n

Trådbundet standard: Gigabit Ethernet 10/100/1000 Mbit/s

56k modem: Nei

Bluetooth: v3.0

Tilkoblinger

Docking support: Nei

USB 2.0-tilkobling: 1 stk

USB 3.0-tilkobling: 1 stk

RJ-45-tilkobling: 1 stk

HDMI-tilkobling: 1 stk

3,5mm-lydtilkobling,ut 1 stk

3,5mm-lydtilkobling,inn 1 stk

Batteri

Antall battericeller: 6 stk

Batteritid (opp til): 7 t

Tastatur

Fingertrykksavleser: Nei

Numerisk del: Nei

Bakgrunnsbelyst: Ja

Innebygget peker: Touchpad

Språklayout: Nordisk (sv/no/fi/dk/en)

Operativsystem

Medfølgende operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium, 64-bit

Operativsystemspråk: Nordisk (sv/no/fi/dk/en)

Generell informasjon

Innebygget webkamera: Ja, 1,3 MP

Garanti: 2 år, Returneringsservice

Dimensjoner (B x D x H): 328,5 mm x 227 mm x 16,3 mm

Vekt: 1,35 kg

 

 

 

 

 

 

 

 

Noen bilder:

 

 

sams9_1.jpg

 

 

samsung_series_9_main_w500.jpg

 

 

samsung-series-9-keyboard.jpg

 

 

Samsung-Serie-9-900X3A.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva som følger med av bloatware, software ol.

 

Bing Toolbar

Norton Security Suite

Adobe Reader 9.1

Adobe Flash 10 Active X

Cyberlink YouCam

Easy Content Share

Easy Display Manager

Easy Migration

Easy Network Manager

Easy Speed UP Manager

Easy File Share

Broadcom 802.11 Network Adapter

Intel Control Center

Intel HD Graphich Driver

Intel Management Engine Components

Intel Rapid Storage Technology

Microsoft Office 2010

Movie Color Enhancer

Norton Online Backup

Realtek Ethernet Controller Driver

Realtek High Definition Audio Driver

Renesas Electronics USB 3.0 Host Controller Driver

Samsung AnyWeb Print

Samsung Recovery Solution 5

Samsung Support Center

Samsung Universal Print Drivers

Samsung Universal Scan Driver

Samsung Update Plus

Skype 4.2

SRS Premium Sound Contron Panel

Synaptics Pointing Device

User Guide

WIDCOMM Bluetooth software

WildTangent Games

Windows Live Essentials 2011

 

 

 

 

 

 

Diverse reviews:

Klikk.no

PcWorld

TheSsdReview

Dagbladet

Engadget

TekniskUkeblad

Computershopper

Cnet Uk

Channel news

Trusted Reviews

NotebookCheck

Pcforalla

Zdnet

 

 

Kort oppsummering av +/-:

 

En rask oppsummering av de forskjellige plussene og minusene i reviewene.

(Endel av punktene forekommer i mange reviews mens andre kun i en.

Noen av reviewsene er omfattende mens andre korte på under en side.

Så en må nesten lese reviewene for å få et bedre inblikk.

 

 

+

Vakker, tynn, lett chassis

Bra design

Føles veldig stiv i chassiset

Veldig lysterk skjerm

Lang garanti

Bakgrunnsbelyst tastatur

Rask Core i5 og SSD harddisk

Svært god skjerm

Kjølig og stille

Lang batteri tid

Veldig bra skjerm og tastatur

Superb glass touchpad

Duralumin konstruksjon

Perfekt for bruk utendørs

God kontrast, Vid horisontal synsvinkel

Stor “apple style” touchpad

Skjulte inganger

 

-

Dyr

Ikke noe SD kort plass

Mangler mulighet for høyere oppløsning

Litt dårligere design enn Macbook air

Føles ikke like stiv som macbook air

Touchpaden mangler “palm rejection”

Ikke noe ytelsesmonster

Tiltrekker fingermerker veldig lett

Begrenset med tilkoblingsmuligheter

Middels batterinivå

Ikke noe VGA, HDMI (kun med adapter)

Ikke noen dockingstasjon

Lang batteri ladetid

Ikke noe optisk drev

Ikke 3G-modul

Dårlige musetaster

Dårlig wlan-ytelse/rekkevidde

Dårlig lyd i høytalerne

 

 

 

 

Diverse:

 

Guide for å oppgradere RAM

Den beste internasjonale forumtråden for 900X3A (?)

Endret av Galdermester
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint tiltak thumbup.gif

Blir nok mere aktivitet her når 9-Series blir tilgjengelig i norske butikker...

 

Oppfordrer den første som kan bekrefte denne på lager i norge om å melde ifra her...

 

 

EDIT:

Hehe, da har jeg fått bekreftet pr.tlf at denne er på lager hos elkjop.no og lefdal.com.

Har bestillt, men velger likevel å vente med å juble til jeg får sporingsnr på pakken.

Har blitt lurt av "feil" lagerstatus tidligere...

Endret av JaNeiJo
Lenke til kommentar

Mini bruker review

 

 

Jeg har jo hatt NP900X3A-A01SE i litt over 2 uker, så jeg skal prøve skrive en liten "amatør review".

Jeg kommer til å fokusere på ting som ikke står i de "store" reviewene", så for å få hovedtrekkene som feks hvor tynn den er og at skjermen er lysterk ol må en lese en av de "offentlige reviewene".

 

Jeg er også ikke noen ekspert på bærbare eller har et stort sammenlignelsesgrunnlag, så ta den med en klype salt.

 

 

Støy:

Den er veldig stillegående iforhold til de andre bærbare jeg har hatt.

(Den eksterne hdd, overdøver den forresten glatt når den er koblet til). Men du hører et lavt viftesus iallefall når den går på "høy ytelse" instilling.

Det er også ett "kontollsenter" (Fn+F1) som en kan blant annet sette den i Silent Mode.

I silent mode tror jeg ikke det er mulig og høre noe støy i det hele tatt.

 

 

Byggekvalitet:

Byggekvaliteten virker bra. Men den hadde vært mer estetisk hvis den "glossy" plastikken hadde vært byttet ut med duaralminium. Men det er ikke noe veldig stort problem.

Er litt ambivalent til de nedskyvbare panelene for portene på siden. Bilde av dekselet

Står pcen på et rett underlag er det jo grei. Men skal en feks ha en usb port stående i "permanent" (feks en sånn liten usb til trådløs mus) så burde den nok fjernes før en transporterer pcen. Det er også sikkert nesten en centimer inn til USB portene når panelet er åpent (dekselet over stikker ut), slik at det blir veldig kronglete og få inn tykke usb "dongles"(?), feks det trådløse nettverkskortet/usb sticken min fra Telenor må nesten lirkes inn og skyves inn med makt, og går dessuten ikke helt inn. Jeg bruker nå en liten usb skjøtekabel.

Det er ikke noe stort problem, men sikkert verdt og nevne.

Ellers så setter det seg lett fingeravtrykk på pcen, men det er egentlig ikke noe stort problem (det følger jo med pusseklut :wee: )

 

 

Touchpad:

Jeg har lite erfaring med touchpad, for jeg har alltid mer eller mindre vært allergisk mot de og alltid brukt ekstern mus. Men jeg liker denne touchpad veldig godt.

Nå har jeg faktisk ingen planer om å bruke noe annet enn touchpaden (men det er kanskje bare en midlertidig forelskelse?). 2, 3 og 4 fingers "gesturene" funker utmerket (alle 12 :roll: )

Zoomen og roteringen av bilder fungerer også greit, men krever nok litt mer tilvenning.

Du kan også forandre funksjonene som "gesturene" utløser. Jeg har forresten også lagt opp slik at når en trykker med tre fingre så åpnes kalkulatoren, og det funker også veldig bra.

 

 

Tastatur:

Sånn kort så synes jeg tastaturet er kjempebra. God respons og deilig og skrive på.

Og bakgrunnsbelysningen fungerer også bra (7 forskjellige styrker på det).

Jeg bruker ha Fn lock'en inne hele tiden slik at en får rask tilgang til hurtigtastene på F knappene. Slik som justere lysstyrker, lyden, forandre strømmodus, åpne kontrollsenteret osv.

 

 

Ytelse:

Jeg har egentlig ikke noen formening om ytelsen annet enn at den iallefall fungerer bra til vanlig kontorarbeid (tok ca et sekund og åpne ett nytt worddokument når jeg prøvde nå).

Jeg har ikke prøvd noen spill eller noe benchmark av noe slag så har vel ikke noen kommentarer utover det.

Jeg har hørt at grafikkortet er ganske dårlig, så det er nok ingen spillemaskin...

 

 

Skjerm:

Jeg har egentlig ikke noen kommentarer til skjermen annet enn at den er lysterk selvfølgelig. Og for å være ærlig så var jeg veldig skeptisk til oppløsningen før jeg kjøpte den.

Men det er jo egentlig en normal oppløsning for den størrelsen. Og den fungerer faktisk helt greit.

 

 

Batteritid:

Jeg har egentlig ikke noe erfaring med batteritiden, for har hatt den koblet til fastnettet omtrent hele tiden. Kun ladet den helt ut og opp ett par ganger.

Men jeg koblet den fra strømnettet da jeg hadde kun skrevet noen linjer i denne posten for å se litt på batteristatusen når jeg var ferdig.

Den er nå på 90%, og 5 timer og 31 minutter gjenstår påstår den.

Om det stemmer vites ikke ;)

 

 

Hdd:

Hardisken er som kjent ganske liten, men har en kun programmer og bruker en ekstern harddisk til musikk, film osv så tror jeg ikke det er noe problem (iallefall ikke for meg).

Men det er satt av en ganske stor del av harddisken til sikkerhetskopiering/systemgjennoppretting,

men det er mulig og slette den partisjonen og eventuelt heller ta sikkerhetskopieringen til en ekstern disk (det er flere guider på det der ute, tror en frigjør nesten 20Gb på det(?))

 

 

Diverse:

Jeg kan vel nevne at jeg synes fast start funksjonen fungerer glimrende.

Jeg har vel ikke avslått den på "vanlig måte" på den tiden jeg har hatt den.

Når jeg skal "avslutte" så lukker jeg bare lokket; og når jeg skal bruke den igjen, så er det opp med lokket og den er klar innen 4-5 sekunder på det samme stedet den ble avsluttet.

 

En annen diverse ting er at det står i flere nettbutikker at den har en mini hdmi utgang, men det er iallefall feil på min maskin. Det er ikke en mini hdmi utgang men en micro hdmi utgang.

Greit vite slik at en bestiller riktig første gang hvis en skal koble den til en ekstern skjerm.

 

 

Sånn det var vel det meste tror jeg, men som sagt er ikke noen ekspert, så ta det deretter.

Jeg er som dere skjønner blitt veldig glad i Samsung'en, og skulle jeg på noen måte klare og ødelegge den nå, så hadde jeg bestilt en ny med en gang :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mini bruker review...

...

...En annen diverse ting er at det står i flere nettbutikker at den har en mini hdmi utgang, men det er iallefall feil på min maskin. Det er ikke en mini hdmi utgang men en micro hdmi utgang.

Greit vite slik at en bestiller riktig første gang hvis en skal koble den til en ekstern skjerm.

 

Ja, det stemmer at flere nettbutikker og reviews forteller at den har Mini HDMI utgang. Finner ikke noen spesifikasjon på dette hos Samsung.no eller .se. Men Samsung USA spesifiserer denne med Micro HDMI.

Jeg forstår det slik at det ikke følger med noen HDMI-overgang i esken, og det er jo ikke flust med dette på markedet. Jeg har nok av hdmi kabler liggende og vil derfor bare ha et micro-hdmi han til hdmi hun-adapter, helst med noen cm kabel mellom han-hun slik at den feite enden av hdmi-pluggen ikke kommer i konflikt med nettverksovergangen på pc'n.

Jeg har ikke funnet dette ennå, men lurer på om denne kunne gjøre jobben uten å blokkere nettverksporten?:

HDMI-24-K.jpg

 

 

Fin tråd du har startet. jeg har et par forslag/ønsker til førstepost:

1. Har du mulighet til å tilføye hva som fulgte med "I esken" da du fikk den?

2. Kunne det også være aktuellt å lage en rullegardin med "Tilgjengelig tilbehør" slik at ekstrautstyr, adaptere, vesker o.l kan tilføyes etterhvert som vi finner de og poster det her?

Endret av JaNeiJo
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått sporingsnummer på pc'n...YEY.

 

Det første jeg tror jeg kommer til å gjøre på denne er å skifte ut det omdiskuterte Wlan-kortet med et nytt Intel Ultimat N 6300 (3x3 450mbps) jeg har liggende. ( Bestbuy.no har for tiden denne til kr. 209,- ).

Jeg mister sannsynligvis bluetooth (som jeg alikevel ikke bruker), men god wifi er viktigere for meg. Extra antenne for å oppnå opptil 450mbps mot min Linksys E4200 kjøpte jeg hos Oxford Tec UK.

Time will show...

 

Jeg synes det er synd at Samsung ikke har utstyrt denne "premium" laptop'en med et skikkelig wlan-kort.

 

PS: Gardemester, hva er din erfaring med wifi hastighet og dekning på denne?

Endret av JaNeiJo
Lenke til kommentar

Hvis sporingnummeret er på plass så er vel ikke pc'en langt unna :thumbup:

 

Regner med den overgangen din vil fungere. Her er forresten den jeg kjøpte: Micro hdmi - hdmi

 

Skal få laget ett felt i posten hvor hva som følger med står, og ett felt for tilgjengelig tilbehør.

 

Det trådløse nettverkskortet har vært mye diskutert på diverse andre forum. Har lest at noen hevder at det er to serier eller batcher av de nettverkskortene og at det kun er feil med den første serien. Noe som kanskje støttes av at endel ikke har noen problemer med det trådløse nettet. Og noen hevder å ha løst problemet ved alt ifra oppdateringer av windows til å bytte kanal som den mottar signalene på ol.

 

Jeg har kun prøvd og sammenligne signalene med den gamle 17" min.

Da hadde den ett par "streker mindre" på dekningen.

Jeg skal ut og reise igjen neste uke, så da skal jeg ta den med meg og få sjekket ut hvordan den klarer diverse hoteller.

Klarer den det greit så får det være bra, hvis ikke så må jeg vurdere og få byttet nettverkskortet eller få meg ett usb nettverkskort som jeg kan bruke i de tilfellene det er dårlig dekning.

Lenke til kommentar

Det er egentlig denne jeg er på jakt etter:

76031.jpg

 

(0.5FT 34AWG High Speed w/ Ethernet Micro-HDMI Male (Type D) to HDMI Female (Type A) Adapter Cable)

 

Jeg har funnet den på Amazon.com, men får ikke gjennomført kjøpet pga fraktpolicy.

Får bare forstette å lete...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Jeg har funnet den på Amazon.com, men får ikke gjennomført kjøpet pga fraktpolicy.

Får bare forstette å lete...

Har en fin slik kabel til Nokia N8 faktisk. Ser de selger den på Dealextreme.

Du finner mange på Ebay også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har lyst til å kjøpe meg denne, men er den virkelig så dårlig out of the box at man må bytte det integrerte trådløse nettverkskortet? Voider dette garantien?

 

Hvordan er det med fingermerker på utsiden? Trodde dette var børstet stål som ikke fikk fingeravtrykk all over the place?

 

Hva skjer med batteriet når det er "brukt opp"? Må jeg da bytte ut hele maskinen?

 

Får kanskje kjøpe en på nett, og evt. bruke angrefrist hvis den ikke svarer til forventningene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Hvordan er det med fingermerker på utsiden? Trodde dette var børstet stål som ikke fikk fingeravtrykk all over the place?

Den er desverre blank rundt tastaturet og skjermen.

 

 

Hva skal man si til artikkelen i PCworld;

 

Ikke kjøp Samsung 9-serie!

 

Maskinen er jo en riktig lekkerbisken, men hos meg går funksjon foran form - definitivt.

Syns også oppløsningen er under pari for en såpass dyr maskin. Sitter her med en 14" med 1440x900 skjerm, og som jeg synes er perfekt.

PCworld klager på WLAN-kortet, som nevnt i en annen tråd(?) får du billige kort på f.eks ebay.

Så orker du å bytte det, er det ikke en grunn til å styre unna denne.

 

Men enig i at oppløsningen er for dårlig. Skuffende få med 1440x900. Hvilken maskin har du?

Lenke til kommentar

Har en Lenovo Thinkpad T400 og T61. Egentlig "samme maskin" der T400 har en nyere arkitektur, men det er T61 som er sliteren hos meg. Tviholder enda på XP på den. Begge de to har 1440x900 skjermer, men ikke noe spesielt bra panel.

 

Har dog også hatt en T60 med IPS panel. Den første bærbare som kom med det. Den skjermen og resten tapte seg meget fort. Lenovo har elendige maskiner, og enda verre service, så det blir nok noe annet når Lenovo rekken begynner å slites ut. Det blir jo helt feil når en må kjøpe en reserve maskin når en kjøper noe av det dyreste som finnes i markedet. Dermed blir det aldri mer Lenovo når min "reservemaskin" tar kvelden. Derfor snuser jeg på "nytt" :)

 

Har dog en Multicom Kunshan P150 med SSD om jeg behøver kraft. Den har dog full HD på 15,6", og det er nesten i meste laget, men til "lek" er den morsom. Til den bruken den er ment til, så er støyen levelig, men så er det pr. øyeblikket det heftigste en får som 15,6".

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Jeg var eller er også bekymret for det trådløse nettverkskortet i Samsungen.

Men jeg har den siste uken fått sjekket ut hvorden det fungerer litt i praksis.

Jeg har brukt det på det trådløse jobbnettverket, og her i thailand har jeg brukt det foreløpig på et hotell, en "resort", en flyplass og i leilighetskomplekset jeg bor nå.

Alle stedene har jeg hatt fra to til fem streker, untatt på flyplassen på Koh Samui hvor jeg kun fikk en strek.

Jeg har ikke tatt noen "speedtester" eller lignende, kun brukt den til vanlig surfing, msn osv. og da funker den iallefall tilfredstillende. Hvordan den funker til å laste ned eller opp store datamengder vet jeg ikke.

 

Og anngående fingermerker så blir det fingermerker både på utsiden og innsiden. Alt blir kanskje mer synlig mot svart?

Og anngående batteriet så tipper jeg at en må sende den inn for å få det byttet ut? (mot betaling sef). Men jeg vet ikke. Jeg har egentlig aldri hatt det problemet med noen bærbare verken med innebygd eller eksterne batterier (sikkert pga jeg bytter de ut før den tid :p )

Lenke til kommentar

Hei :) Hatt denne pcen nå i snart en uke og fått testet den ganske greit ut :)

 

Jeg også opplevde en del problemer med WLAN kortet. Men det var også for meg ihvertfall en enkel fix på det; Jeg bare deaktiverte 802.11B i DIR855`n min (kjører kun G/N nå) og det ble med en gang mer enn nok stabilt for meg ihvertfall.

 

Men det er helt klart at den sliter tydeligvis med routere som har 802.11B aktiv.

 

Midlertidlig fix for meg har bare vært å ha en liten Dlink DWA-131 USB wlan adapter (med i pcvesken, her hjemme funker det jo utmerket). Liten sak som passer godt til maskinen. Regner jo nesten å støte på noen flere routere med 802.11B aktiv rundt omkring ;)

 

Selvfølgelig litt irriterende med det WLAN greiene, men ihvertfall det å deaktivere 802.11B i routeren var en god nok fix for meg her hjemme :)

 

Ellers knall fornøyd med pcen - den er en fryd å jobbe med ! Meget rask og responsiv, tastaturet er helt fantastisk og touchpad`n er faktisk meget bra (måtte bare venne meg til den)

 

Så jeg har ihvertfall ikke noe problem med å anbefale denne pcen til noen som vil ha en meget rask liten ultraportabel pc :)

 

Torbjørn :)

Endret av docbilbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...