Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har det jo vært endel tråder om dette de siste 14 dagene da, men kort om dine 2 spørsmål.

 

Batteri:

Kommer nå med 48W som standar, det gir over 3 timer hvis man ikke kjører noe veldig mye. Ikke så strekt lys på skjermen osv. Hvis man ikke bruker wlan heller, kommer du kansje mot 3timer 30min.

 

Varme:

Kommer ann på hvem hardisk du skal ha. Min 40GB 5400rpm, blir varm ved hard bruk. Dvs instalasjon osv (stort sett det jeg har rokket på 2 dager), men ved vanlig surfing, mail og ICQ, blir den knapt varm i det hele tatt. Mest varm rett under hardisken, under på vestre siden forand. Hvet ikke om 4200rpm vil bli så varm, men altså varme er litt generel da, jeg vil vell tipe en 40/45 grader rett under disken(Hard bruk). Men dette er ikke ubehagelig varmt, og som sakt ved normalt bruk vil du ikke merke dette hvis du ikke sitter med den i fanget med kortbukse da :wink:

 

Så tror du blir kjempe fornøyd jeg. Og vil legge til, Lyden ja hvem lyd?? Vifta har startet noen ganger, men man må faktisk legge øret nedtil for og høre den. Så denne kan brukes overalt, bibliotek ingen hindring. Men DVD spilleren lager endel lyd ved søking, så se på film i forelesningen går nok ikke :wink:

 

Eneste jeg faktisk savner er temp måler, prøvde MotherBoard et eller annet, men det fikk bare frem cpu speed. Kunne vært moro og sett om cpu var varm i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har lest flere tråder om denne, men det meste handler om "hva de sier" og "hva det står skrevet" om den. Derfor ønsker jeg innlegg fra de som bruker den daglig.

valgte denne løsningen:

1,4ghz, 40giga, 512ram,cd-rw/combo bestilte samtidig 128mb usb minneplugg. kjekt å ha da den ikke har noen diskettstasjon...

Lenke til kommentar

nei tok ikke med høyoppløsningsskjermen 1400x1050.synes ikke jeg har bruk fro det..mulig jeg angrer da. ser ikke helt nødvendigheten av det.skal stort sett bruke den på studier. pluss litt surfing og bildebehandling. har digital ixus kamera. kanskje er det en fordel med sxga-skjerm da ?

Lenke til kommentar

De erfaringene jeg har fra tidligere Dell maskiner er det ingen problemer å kjøpe RAM fra f.eks. komplett. Jeg har også satt inn en TwinMos 512 MB brikke i en 500m maskin som fungerer uten problemer.

 

Det er mye bedre å betale 1000 kr for en 512 MB brikke, enn 1300 kr for en 256 MB brikke ekstra fra dell. Da får du dobbelt så mye ram til en billigere penge :)

 

Ellers skal jeg kjøpe en lik 512 MB brikke til min Latitude D400 snart.

Lenke til kommentar

Minnet som selges hos Dell er ikke mer originalt enn noe annet.. Det er flere produsenter som lager originalminne og dette selges langt billigere andre steder. (F.eks. Apacer og Crucial).

 

Dell selger Kingston minne på sine sider, men det betyr ikke at det er dette minnet som sitter i maskinen du har kjøpt. Både jeg og en kompis oppgraderte minnet i våre Dell maskiner, og i ingen av maskinene satt det Kingston fra før... I min satt det en Samsung brikke og et annet merke i den andre maskinen. (Jeg oppgraderte med original Crucial brikke fra Komplett)

 

F.eks. Crucial og Kingston gir SAMME brikke FORSKJELLIGE varenummer basert på hvilke maskiner brikken er testet i. Brikkene som selges hos de fleste Webshopper har "standard" varenummer og passer altså i de fleste maskiner.

 

Jeg vil anbefale å kjøpe originalminne fra f.eks. Crucial, Kingston eller Apacer da jeg har hørt om tilfeller hvor f.eks. Twinmos ikke har fungert i Dellmaskiner. (Komplett anbefalte også originalt).

Lenke til kommentar

Hei

 

Går selv med planer om å bestille en 500m om dagen, og revurderte hvor mye ram jeg ville kjøpe fra Dell etter at jeg leste denne posten.

 

Tenkte da at jeg heller kunne kjøpe en ekstra brikke fra komplett.no

Crucial DDR SO-DIMM PC2100 256MB CL2,5 (dette er vel riktig brikke?)

og sette i denne.

 

Hvordan er det med innsetting av ram i en 500m?

Er det en vanskelig prosess som innebærer at mye må skrus fra hverandre eller er det en lett prosess med ett lite lokk under.

 

Mvh

Tom Erik Hattrem - Fersk laptop kjøper

Lenke til kommentar
tenker på om jeg kan kjøpe et trådløst nettverkskort til desktop, og være operativ på laptop ! hovedsaklig internet, men også overføring av data mellom laptop-desktop

 

Ja dette er mulig, men det er omtrent like billig å kjøpe et aksesspunkt, hvor du da har mange flere muligheter, og du slipper å ha den stasjonære maskinen på hele tiden. Et PCI kort til en stasjonær koster mellom 600 og 900 kr, mens et godt aksesspunkt koster mellom 800 og 1200 kr. Jeg vil anbefalle å kjøpe både klientkort og aksesspunkt basert på 802.11g standarden som vil gi det betydlig høyere hastigheter enn 802.11b.

 

802.11b gir 5-5.5 Mbit/s maks

802.11b+ (22 Mbit) gir 7 Mbit/s maks

802.11b+(44 Mbit) gir 10 Mbit/s maks

802.11g (54 Mbit) gir 24 Mbit/s maks.

 

les forøvrig anbefalingene og testene på www.barbara.no (det kommer også tester av flere trådløse produkter de neste par ukene som er meget spennende)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har en Linksys WAP54G, dette er et aksesspunkt da jeg har ruter fra før. Men ruter utgaven har fått best i test i siste PcPro blantannet. Mener den fikk gode skusmål på barbara også.

 

Så etter jeg fant at man måtte disable en auterizing IEEE802.xx sak i WinXP, som gjorde at 500m mistet forbindelsen hvert 3 minutt, så har alt fungert utmerket. Ligger på ca 12/14Mbps i overføring. 100Mb lednings nettet gir ca 66Mbps, til samenligning.

 

Så meget bra hastighet på G nettet. Og fordelen med en ruter er jo mange, spesielt hvis du har bredbånd fra f.eks Telenor(som ikke leverer noen ruter som NextGenTel).

Lenke til kommentar

jeg har nå bestille en 500m med 256mb minne... ønsker mere og derfor bestille fra komplett.. hvilke typer kan jeg bruke? må det være 100Mhz eller 133Mhz brikker? eller kanskje 266Mhz..? om noen hadde gode erfaringer tar jeg tips og linker imot med stor takk.. (hadde tenkt på 256Mb til, kanskje 512) ...og hvor mange pin må minnebrikken ha.. 144?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...