Gå til innhold

Online lagring


Anbefalte innlegg

Er det noen som har anbefalinger for online lagring? Gjelder da først og fremst som backup for bilder. Det er jo da viktig med sikkerhet rundt dette, både når det gjelder at bildene ikke havner på avveie, og at dem man lagrer hos plutselig ikke går konken og så er bildene plutselig borte vekk. Altså en seriøs og stor aktør. Har sett litt på sky drive som man får gjennom Microsoft Live, men synes dette var litt knotete. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid en risiko for å lage filer på en server, kan utsettes for både hacking og tap av data.

 

Den jeg kjenner til: https://mozy.ie/home men nå er det en stund siden jeg har brukt denne.

 

Er det snakk om bedrift løsninger? Da er det nok å fortrekke å leie inn et selvskap som drifter interne servere.

 

Nå er ikke fjernlagring beregnet som en ersattning for backup, men heller som en ekstra sikkerhet.

 

Husk å styr unna gratis alternativer, er som regel fraskriving av rettigheter man få da.

Som regel får du beskjed hvis bedriften går konkurs eller endrer prisene, så da kan du laste ned filene før det skjer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg bruker SugarSync og er veldig fornøyd. Enkelt å sette opp, bra web-klient og har apps for iPhone og Android. Det er enkelt å synkronisere mapper mellom flere maskiner.

 

De har online foto-galleri for bilder du laster opp men dette er veldig enkelt hva gjelder funksjonalitet. Filer som er lastet opp kan deles med public linker om du ønsker det.

 

Jeg vet ikke hvordan de er med sikkerhet sammenlignet med andre tilbydere men jeg laster ikke opp veldig sensitive filer dit uansett. Har heller ikke si jeg har opplevd noe som tilsier at de har dårlig sikkerhet.

 

 

Lenke til kommentar

CrashPlan virket ikke dum, særlig hvis man er ute etter lokal backup også.

 

Hvis trådstarter bare er ute etter online storage fins det noen andre som jeg også kan anbefale.

 

Alle er "kryssplattform" for Win, Linux og MacOS X:

 

Wuala (1 GB gratis, kan kjøpe mer eller "trade" storage)

Spideroak (2 GB gratis, kan kjøpe mer)

Dropbox (2 GB gratis, kan kjøpe mer)

 

Wuala er interessant for "geeks" som kjører egen server fordi du kan bytte inn x antall GB på din egen server mot tilsvarende mengde cloud storage uten å betale noe ekstra :)

 

Både Wuala og Spideroak krypterer filene før de lagres online.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...