Gå til innhold

IX 6550 ICC profiler


Anbefalte innlegg

Hei hei,

Har akkurat fått min Canon Ix6550 i hus, og printet mitt første bilde i går :D

Er relativt fersk på printing, spesiellt på ICC profiler og instillinger i det man skal printe.

 

Printet fra Photoshop CS5, og prøvde å følge denne guiden:

http://albertdebruijn.com/home/archives/193

 

Men sliter litt med å finne ut hvilken kategori canon Photo Paper Pro II PR-201 Ark er..

Er det MP/PR1/PR2/PR3/SP1/SP3/SP4/SG1/SG4?

Prøvde meg med PR3 ettersom at det skal passe til glossy papir, men vet ikke helt om det ble riktig.

 

Tikket også av for Vivid light, noe som gjorde at det ble betraktelig mer farger i bildet (noe som i grunn var forventet).

 

 

Er VELDIG fornøyd med kvaliteten på utskriften :D Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte den... Vil bare prøve å få utskriftene så likt det jeg har i photoshop som mulig..

 

Har søkt litt rundt i forumet, men hvis noen har en god guide til photoshop printing hadde jeg vært evig takknemmelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er langt i fra allmenn vitenskap for eiere av Canon konsumentprintere.

 

Forkortelsen på to bokstaver er papirtype og det etterfølgende tallet er kvalitetsinstillingen - dvs lavere tall jo bedre.

 

PR = Photo Paper Pro

MP = Matte Paper

SP = PhotoPaper Glossy (også Satin)

 

Som regel står det hvilken profil Canon-papiret du kjøper bruker på baksiden eller et hvitt ark inne i pakningen. For Photo Paper Pro SG-201 er det PR1 som er gjeldende profil.

 

I følge guiden burde du printe bildene dine i AdobeRGB - jeg er sterk uenig i dette. Printeren kan produsere noen få farger som er utenfor sRGB sitt fargerom, men det er langt fra bra nok. Ellers ser guiden ganske brukbar ut - så lenge du vil ha "what is you see is what you get". Dog helt likt vil det aldri bli på grunn av belysningen fra en skjerm er noe annerledes enn det reflekterende lyset fra et fotoark.

Lenke til kommentar

Har ikke brukt papiret du linker til, men vil tro at den vil bruke PR1. Se etter informasjon inne i esken eller på baksiden.

 

Når det gjelder fargestyring må du alltid gå etter det svakeste ledd. Skjermen din viser omtrent hele Adobe RGB, men printeren din har et fargerom som tilsvarer etter er marginalt større enn sRGB. Du sier selv at skjermen er kalibrert mot sRGB så da er det en selvsagt arbeidsflyt at du jobber mot sRGB.

Lenke til kommentar

Jeg gjentar: Det er det svakeste leddet som bestemmer hvilket fargerom du jobber i. Skjermen din viser sRGB og aRGB uten problemer. Printeren din skriver ut i sRGB fargeområder og vil ikke gi deg korrekte farger ved bruk av større fargerom som aRGB. Med andre ord vil du være best tjent med sRGB både på skjerm og printer.

Lenke til kommentar

Ahh.. beklager, gikk litt fort i svingene da jeg leste første post.

 

Burde være ganske så greit nå ettersom at jeg både skyter, behandler og printer i sRGB. :)

 

Som sagt skal jeg prøve igjen uten vivid light, instillingen til printeren og se hvordan resultatet blir!!

 

Takk for at du leder en nybegynner inn i Printing værden :D

Er morro og se "store" prints av bildene sine!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...