Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatkasse Audi A4 1,8 1997


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt min første bil, en audi A4 1997 med automat og 1,8 liter.

Den girer veldig hardt, spesielt fra 2. til 3. gir.

 

lurer på hva dere tror er feilen? og om det er noe man kan gjøre selv? Går flyteknisk linje, så har en liten peiling, samt mulighet til å gjøre litt jobb på skolen.

 

har hørt det kan være olje og filter, at dette må byttes. hva tror dere?

 

Håper på bra svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig kjøpt min første bil, en audi A4 1997 med automat og 1,8 liter.

Den girer veldig hardt, spesielt fra 2. til 3. gir.

 

lurer på hva dere tror er feilen? og om det er noe man kan gjøre selv? Går flyteknisk linje, så har en liten peiling, samt mulighet til å gjøre litt jobb på skolen.

 

har hørt det kan være olje og filter, at dette må byttes. hva tror dere?

 

Håper på bra svar :D

Nå kjenner jeg dårlig til kassene som VAG bruker, men generelt så er harde skifte mellom 2 og 3 et typisk tegn på at den trenger service.

Både VAG, MB og andre bilprodusenter har prøvd seg med å si at enkelte automatkasser er "filled for life", og ikke skal trenge service. SVJV har samtlige trukket tilbake den påstanden, rett og slett fordi alle automatkasser må ha service fra tid til annen. I automatkassens "hjemland" USA, er det helt normalt å se egne oljeskift-verksteder langs veiene, som kun jobber med skifte av olje på motor og gir. Og USA-biler bruker gjerne samme kassene som en finner her i Europa.

Grovt sett bør alle kasser få oljeflush hver 60.000KM for å sikre optimal funksjon. Gjør man det, vil en kasse gjerne vare bilens levetid. Uten, så er det ikke unormalt at en kasse ryker mellom 100 og 200.000KM. Og med tanke på at en ny kasse gjerne koster 70-140.000,- (!!!), så er service en ekstremt rimelig investering. Du finner egne automatkasseverksteder rundtom her i landet, men de har en tendens til å ta grovt betalt for service. Er du litt uredd for å skru, og bruker det som er inni hodet, så er det ikke noe stort problem å ta service selv.

Stikkord: Renslighet! Vær svært nøye med det. Lo fra et papirhåndkle er nok til at jobben ikke blir vellykket.

Stort sett har vel Audi-kassene et eget filter, som er plassert innenfor bunnpannen. Så du må ned med bunnpannen, rengjøre (110%, du skal kunne spise av bunnpannen etterpå), på med nytt filter, og hive på ny olje. Vil du sikre at all oljen blir byttet (er kassen kjørt mer enn 100.000 så bør du bytte all oljen), så vær klar over at en automatkasse lagrer oljen 2 steder (selve kassen og i konverter), og du kommer bare til kassen om du bare bytter olje som du bytter på motoren. Det beste du gjør er å "flushe", altså spyle olje gjennom alt sammen. Beste måten er å frigjøre den kjøleslangen som presser olje ut fra kassen og inn til kjøleren. Ved å tappe fra den, samt la motor gå på tomgang og gir i D, så får du tømt den helt. Naturlig nok vil du ikke at den skal gå tørr, så enten må du ha en person som kan slå av motor umiddelbart når den bare spytter olje (slutter å spyle en ren stråle), eller om du klarer å fylle på ny olje i høyt nok tempo til at den ikke går tom.

Ofte har en kasse et totalvolum rundt 6-9 liter, og en slik flushing bør du ha minimum 10 liter, gjerne endel mer.

Søk på "flush atf" på youtube, så ser du noen forslag til metoder.

Vær obs at du bruker rett kvalitet olje! oljelageret.no selger Fuchs oljer, som også brukes av både VAG, GM og andre. Helt grei olje. Aller best kan du se om du får tak i din type olje, som er helsyntetisk. Usikker om Fuchs har det, det kommer an på hvilken type du skal ha på din. royalpurple.no er en annen leverandør av oljer. Koster relativt mye, MEN du får halv pris på første gangs kjøp, derved er det faktisk svært hyggelig priset. De har syntetisk ATF-olje, trolig også til din kasse. Vil du samtidig gjøre det beste av det, så kjøper du en liten flaske med PTFE automatgirbehandling, som du får hos qmi.no. Ja jeg vet, fæl nettside, men de har gode produkter. Har selv brukt den automatgirbehandlingen på flere kasser, utelukkende med meget gode gode resultater. Min nåværende automatkasse gikk fra å være hard og tidvis slurete, også etter flush, men en behandling fra QMI til 200,- gjorde susen: Silkemyke skift og sluring forsvant. Så myk i skiftene at jeg tidvis har problemer å vite hvilket gir den faktisk er i (har en 5-trinns tiptronic)...

Håper du får litt drahjelp med dette :cool:

Men husk: Renslighet og rett type olje!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nylig kjøpt min første bil, en audi A4 1997 med automat og 1,8 liter.

Den girer veldig hardt, spesielt fra 2. til 3. gir.

 

lurer på hva dere tror er feilen? og om det er noe man kan gjøre selv? Går flyteknisk linje, så har en liten peiling, samt mulighet til å gjøre litt jobb på skolen.

 

har hørt det kan være olje og filter, at dette må byttes. hva tror dere?

 

Håper på bra svar :D

Nå kjenner jeg dårlig til kassene som VAG bruker, men generelt så er harde skifte mellom 2 og 3 et typisk tegn på at den trenger service.

Både VAG, MB og andre bilprodusenter har prøvd seg med å si at enkelte automatkasser er "filled for life", og ikke skal trenge service. SVJV har samtlige trukket tilbake den påstanden, rett og slett fordi alle automatkasser må ha service fra tid til annen. I automatkassens "hjemland" USA, er det helt normalt å se egne oljeskift-verksteder langs veiene, som kun jobber med skifte av olje på motor og gir. Og USA-biler bruker gjerne samme kassene som en finner her i Europa.

Grovt sett bør alle kasser få oljeflush hver 60.000KM for å sikre optimal funksjon. Gjør man det, vil en kasse gjerne vare bilens levetid. Uten, så er det ikke unormalt at en kasse ryker mellom 100 og 200.000KM. Og med tanke på at en ny kasse gjerne koster 70-140.000,- (!!!), så er service en ekstremt rimelig investering. Du finner egne automatkasseverksteder rundtom her i landet, men de har en tendens til å ta grovt betalt for service. Er du litt uredd for å skru, og bruker det som er inni hodet, så er det ikke noe stort problem å ta service selv.

Stikkord: Renslighet! Vær svært nøye med det. Lo fra et papirhåndkle er nok til at jobben ikke blir vellykket.

Stort sett har vel Audi-kassene et eget filter, som er plassert innenfor bunnpannen. Så du må ned med bunnpannen, rengjøre (110%, du skal kunne spise av bunnpannen etterpå), på med nytt filter, og hive på ny olje. Vil du sikre at all oljen blir byttet (er kassen kjørt mer enn 100.000 så bør du bytte all oljen), så vær klar over at en automatkasse lagrer oljen 2 steder (selve kassen og i konverter), og du kommer bare til kassen om du bare bytter olje som du bytter på motoren. Det beste du gjør er å "flushe", altså spyle olje gjennom alt sammen. Beste måten er å frigjøre den kjøleslangen som presser olje ut fra kassen og inn til kjøleren. Ved å tappe fra den, samt la motor gå på tomgang og gir i D, så får du tømt den helt. Naturlig nok vil du ikke at den skal gå tørr, så enten må du ha en person som kan slå av motor umiddelbart når den bare spytter olje (slutter å spyle en ren stråle), eller om du klarer å fylle på ny olje i høyt nok tempo til at den ikke går tom.

Ofte har en kasse et totalvolum rundt 6-9 liter, og en slik flushing bør du ha minimum 10 liter, gjerne endel mer.

Søk på "flush atf" på youtube, så ser du noen forslag til metoder.

Vær obs at du bruker rett kvalitet olje! oljelageret.no selger Fuchs oljer, som også brukes av både VAG, GM og andre. Helt grei olje. Aller best kan du se om du får tak i din type olje, som er helsyntetisk. Usikker om Fuchs har det, det kommer an på hvilken type du skal ha på din. royalpurple.no er en annen leverandør av oljer. Koster relativt mye, MEN du får halv pris på første gangs kjøp, derved er det faktisk svært hyggelig priset. De har syntetisk ATF-olje, trolig også til din kasse. Vil du samtidig gjøre det beste av det, så kjøper du en liten flaske med PTFE automatgirbehandling, som du får hos qmi.no. Ja jeg vet, fæl nettside, men de har gode produkter. Har selv brukt den automatgirbehandlingen på flere kasser, utelukkende med meget gode gode resultater. Min nåværende automatkasse gikk fra å være hard og tidvis slurete, også etter flush, men en behandling fra QMI til 200,- gjorde susen: Silkemyke skift og sluring forsvant. Så myk i skiftene at jeg tidvis har problemer å vite hvilket gir den faktisk er i (har en 5-trinns tiptronic)...

Håper du får litt drahjelp med dette :cool:

Men husk: Renslighet og rett type olje!

 

 

oi - det var bra svar! fornøyd med det!! takker for svaret :) bilen er kjørt 266.000, og såvidt jeg veit, så er ikke olja bytta før. Er nok et sjakktrekk å bytte all olja.

 

Hvor mye koster dette på et verksted? hørtes ut som mye jobb. vært i snakk med et verksted om å få en diagnose på den.

 

:)

Lenke til kommentar

Om kassa har gått 266k km uten å bytte olje ville jeg vært skeptisk til å bytte olja nå. Har sett mange tilfeller der kasser som har gått LANGT uten oljeskift har fått ny olje, og når du da får ut all driten og spona inni der blir klaringene i oljepumpe osv. for store, så kassa ryker kort tid etter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...