Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop slo seg av. Fremdeles for varm?


Anbefalte innlegg

Laptopen min(En Acer Aspire 6530G) begynte plutselig å slå seg av under bruk. Jeg mistenkte overoppheting siden jeg måtte vente en stund før den ville slå seg på igjen. Jeg fjernet det lille som var av støv på viften, men PC Wizard viser en kjernetemperatur på 82,4 grader etter ca en halv time under load. (Ved oppstart idlet den på 78 grader)

Er den fremdeles for varm slik at jeg burde levere den inn der jeg kjøpte den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss den er rundt 80 grader idle og du er sikker på at du har renset pcen tilstrekkelig med luft på boks eller lignende, så vil det være lurt og sende den inn ja. For høye temperaturer over lengre tid er absolutt ikke bra. Hva er de andre temperaturene dine idle? Bruk et program som hwinfo32.

Lenke til kommentar

Det der er selvfølgelig alt for varmt. Vet ikke om jeg tør spørre deg om å ta en CPU stress test, men prøv prime95. Steng det av viss temperaturen går over 90 grader. Er du sikker på at du har renset viften skikkelig? Føles pcen veldig varm? Fordi en burde være glødende varm under når du kjenner på den. Ellers vil det være lurt og sende den inn og få de til å bytte kjølepasta og kanskje se om det er andre feil.

 

Edit: Får du veldig store temperatur forskjeller? Prøv realtemp og speedfan. De skal være ganske nøyaktige.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Speed Fan viser Temp1: 82C, Core: 75C. Realtemp får jeg bare feilmelding på. Noe om at prosessoren ikke støttes.

Når det gjelder viften så hadde jeg oppe dekselet og støvsugde(forsiktig). Noe støv var der selvfølgelig, men på langt nær noe "ullteppe" som tettet igjen. Pcen føles ikke unormalt varm når jeg tar på den.

Jeg har den på et bord, så det er heller ikke noe som tetter igjen for lufting utenfra. Virus og spywarescan kommer heller ikke opp med noe.

 

Når det gjelder Prime95 får jeg opp melding om at den ikke er kompatibel med min Windows versjon. :hmm: (Vista 32bit)

Lenke til kommentar

Hehe, nei det var nok det som var feil. Hva kan jeg si, det var sent. :blush:

 

Uansett, jeg fikk tak i 32bit versjonen av Prime95. Etter 5 sekunder viste temperaturen 95 grader, så da turte jeg ikke å fortsette.

 

Jeg sitter nå med Spotify i bakgrunnen mens jeg surfer på nettet, og temperaturen på Speed Fan går sjelden under 85 grader.

Lenke til kommentar

Viften på pcen din burde kjøre på 100% hele tiden, altså den burde bråke utrolig mye for å prøve og kjøle ned pcen din. Har du innstallerte nyeste chipset og bios drivere? (Gå til Acer sin hjemmeside, finn din pc modell, innstaller nyeste bios driver.)

 

Du kan prøve Acer erecovery med passord 000000 hvis du aldri endret det. Følg den guiden og ting kan ordne seg. ;)Husk og backe opp viktig data!!!

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Vel, viften er aktiv, det skal den ha.(Og når jeg ser den stakkarslige tingen de har montert i så er det ikke rart)

Hvorvidt den kjører på 100% aner jeg ikke.

 

E-recovery kjørte jeg faktisk for bare et par mnd siden da Windows bestemte seg for å knote, men jeg kan alltids forsøke en gang til. BIOS og Chipset er oppdatert med mindre det har kommet en ny versjon i løpet av de siste dagene.(Skal sjekke det)

Lenke til kommentar

Da er e-recovery kjørt og alt av drivere oppdatert. Foruten om speed fan og hwinfo har jeg ikke installert noe annet på maskina.Idletemperaturen kan droppe til rundt 68 grader nå, men selv noe så simpelt som å åpne VG nett får temperaturen til å skyte opp til over 90 grader. Ser vel ut som om det er kjølepasta som må til. Er det noe som kan bli tatt på garantien?

Lenke til kommentar

Da er e-recovery kjørt og alt av drivere oppdatert. Foruten om speed fan og hwinfo har jeg ikke installert noe annet på maskina.Idletemperaturen kan droppe til rundt 68 grader nå, men selv noe så simpelt som å åpne VG nett får temperaturen til å skyte opp til over 90 grader. Ser vel ut som om det er kjølepasta som må til. Er det noe som kan bli tatt på garantien?

 

Det høres definitivt ut som det er noe galt med kjøleren i dette tilfellet. OM ikke kjøreribben er kjokfull med støy og tjære fra røyk så høres det mest ut som kjøleren ikke lenger ligger riktig posisjonert.

 

Om du er dreven på hardware kna du prøve å rette dette selv, men hvis ikke så er det en garanti/rekalamsjons-sak.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...