Gå til innhold

Jeg er lærling og skal jobbe alene i hele påsken. Hvilken lønn har jeg krav på?


Anbefalte innlegg

Jeg har snakket med Opplæringskontoret, og fikk vite at jeg får vanlig ufaglært timelønn, dvs ca 130 kr/timen. Hvis det hadde vært en fast ansatt, hadde h*n fått 260 kr/timen.

 

Er det normalt at lærlinger blir brukt som billig arbeidskraft i alle helligdager? Jobbet i hele julen og nyttårsaften også...

 

Får ikke man overtid når en må jobbe på de dagene folk vanligvis har fri? Jobber på hotell som er åpent 24 timer i døgnet, har det noe å si?

 

Setter stor pris på alle svar.

 

GOD PÅSKE! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 130Kr i fastjobb/lønn...og du kaller det "billig"? Tilsvarer 312 000 i året. Slutt å syt.... :mad:

Det er nå greit, men jeg får bare halvparten av det som lærling. Hvis du hadde jobbet i påsken og fortsatt fikk 130 kr/timen uten noe ekstrabetaling, ville ikke du "syte"?

Syns bare det er urettferdig at lærlinger må nesten jobbe alle helligdager, fordi de får betalt dobbelt så lite som en fast ansatt ville få.

Lenke til kommentar

Ifølge dette: http://www.blok.no/INFO/info_lonn_tid.htm

 

ARBEIDSTID

Lærlingen følger vanlig normalt arbeidstid med 37,5 timer i uka. Utover dette kommer en halv time lunsj hver dag, slik at arbeidsuka totalt blir på 40 timer. Dersom arbeidstaker må være på jobb i lunsjpausen skal det normalt betales lønn for denne tiden.

Dette regnes gjennomsnittlig 162,5 timer pr måned

 

Utover dette gjelder overtidsbetaling med %-vis tillegg som for vanlige ansatte eller avspasering. (Se også Arbeidsmiljøloven)

 

 

Så ja, du skal ha samme tillegg som vanlig ansatte, dette er i arbeidsmiljøloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tariffavtalene er ganske klare på ditta..

 

Eg som jobber i offshore har jo litt annen tariffavtale en landarbeidea, har jobbet jul OG påske 2 år på rad no.

 

Du skal ha en 38 timers arbeidsuke over en gitt tid for og kunne få utløyse et "fagbrev" i den grad det er aktuelt i din stilling, det veit eg ikkje.

 

Men viss du skal jobbe utenom din læreplan i hh til din vaktinstruks har du rett som alle andre til og forhandle lønn.

 

Viss eg foreksempel blir spurt om og reise som matros en uke, noe eg har papirer til så har eg krav på full lett-matroshyre.

 

I og med at det er din faste stilling så har du ingen direkte rettigheter sålenge det er satt opp etter en vaktliste.

 

Verden må også gå rundt på Julaften og andre helligdager.

Men viss du er alene på jobb uten en "opplæringsansvarlig" og jobber som en selvstending ansatt har du rett på en ufaglært sinn lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...