Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukes primært til å bygge mindre krevende desktop-applikasjoner.

Kan i prinsippet brukes til alt, men har begrensninger i forhold til hastighet. Dvs, man bruker det ikke til å lage Doom3 eller Photoshop med.

 

Microsoft har slakket litt på tøylene, så .net frameworket er åpent.

Du finner gratis ide for å bygge .net applikasjoner. Har aldri prøvd noen av dem, så jeg vet ikke hvor gode de er.

 

Visual Basic.net koster rundt tusenlappen, så jeg synes man får ganske mye for penga.

Lenke til kommentar
Brukes primært til å bygge mindre krevende desktop-applikasjoner.

VB kan, og blir, også brukt til mange større applikasjoner (i norsk målestokk betyr 'større' > 5Mnok).

En litt forenklet versjon av VB blir (vel, ble) brukt til å skrive nettsider (ASP). Nå er det VB.NET og C# som blir brukt.

VB 6 er suveren for å lære programmering.

VB 6 er utrolig dårlig for å lære god programmeringsteknikk. Men de som kan dette på forhånd, kan være utrolig produktive og skrive svært bra kode i VB.

 

Grå

Lenke til kommentar
Brukes primært til å bygge mindre krevende desktop-applikasjoner.

VB kan, og blir, også brukt til mange større applikasjoner (i norsk målestokk betyr 'større' > 5Mnok).

En litt forenklet versjon av VB blir (vel, ble) brukt til å skrive nettsider (ASP). Nå er det VB.NET og C# som blir brukt.

VB 6 er suveren for å lære programmering.

VB 6 er utrolig dårlig for å lære god programmeringsteknikk. Men de som kan dette på forhånd, kan være utrolig produktive og skrive svært bra kode i VB.

 

Grå

 

En liten kommentar: med "mindre krevende", mente jeg programmer som ikke krever så mye (typisk: avanserte 3d-spill, eller grafiske applikasjoner). Jeg mente ikke mindre (små) applikasjoner. Selvfølgelig kan VB brukes til utvikling av større mer omfattende applikasjoner.

 

Bortsett fra det er vel ikke VB.net noe værre mhp læring av programmeringsteknikk enn andre språk?

Lenke til kommentar

Igjen mener jeg at VB er for mye avhengig av .ocx filer, eller ActiveX som det heter.

 

Du kan brue VB til å lage f.eks:

- Fakturaprogram / hotell- bookingprogram med Access database

- Tekstprogrammer med og uten Highlight

- SMÅ spill som t.d. hjerter, minesveiper, kabal (microsoft har lagt ut kildekoden til minesveiper i VB et sted)

- FTP program

- Mediaavspilling som MP3

- Mindre bildevisere som for JPEG/PNG/GIF/ osv.

- Adressebøker og andre mindre / mellomstore database programmer.

- Tippeprogrammer med internett tilgang for nedlasting av resultater

 

------

 

C++

- Krevende spill

- Større programmer som PhotoShop, Dreamweaver, Word, Excel

- CD brenne programmer, video, lydmiksing osv...

 

-----

 

Java

- Mye det samme som VB , men mer "online" fokusert, som t.d. DnB's nettbank. Java er tregt som sirup, der for bør du ikke lage et PhotoShop program der, som ville tatt 5 minutter å bare starte programmet (nesten).

 

-----

 

PHP

- Alt online!

 

ASP

- Om du vil opptre som A4 bruker med M$ SQL server

 

Var dette bra forklart ?

Lenke til kommentar

Legger til en note her,

 

Du kan lage et fakturaprogram i VB på en 3-4 dager for å få det bra.

1) Først tegner du opp programmet slik du vil ha det med knapper og Grid kontroller til databasen.

2) Sette på navn på alt du tegnet opp som lstBoxInfo på ListBox

3) Sette inn koden på alle og komplimere programmet

 

Hvis du har planer om å lage et program som Microsoft Word eller Adobe PhotoShop i C++ kan jeg si så pass at det vil ta år og gjøre ferdig. Det kan fort gå over 100.000 linjer med kode! I Windows 2000 er det over 19 millioner linjer med kode... :roll:

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Med DirectX (DirectDraw og Direct3D) lar det seg fint å lage litt avanserte spill også.

 

Jeg laget et romskip spill(lignende Tyrian) med DirectDraw 7.

 

Grafiken var rendret i 3D, lydene laget jeg i sMorfi.

 

Brukte DirectDraw, DirectSound og DirectInput.

 

VB kan brukes til det meste.

Kan du anbefalt noen gode bøker eller websider som omhandler DirectX (spesielt grafikk).

 

Hvor er det forresten blitt av DirectDraw i DX9? Er den slått sammen med Direct3D?

Lenke til kommentar
Kan du anbefale noen gode nybegynnerbøker eller websider da?

Tja... du kunne prøve guiden min. Skal du imidlertid virkelig satse på VB bør du nok kjøpe en bok. Kan da anbefale Dummies serien. Men du kan faktisk komme veldig langt med å lese kilde kode eksempelprogrammering på internett. Men da kan det være litt vanskelig å begynne, men etter en stund merkes googles kraft...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...