Gå til innhold

[Løst] Bra Videoredigerings Program?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony Vegas er vel det mest foretrukne redigeringsprogrammer, ved siden av Pinnacle Studios.

Selv, som nybegynner, finner jeg disse programmene en smule kompliserte da spesielt mtp. alle mulighetene du har.

Disse programmene koster dog et par hundre-lapper, men en trial til Sony Vegas kan du finne HER.

Lenke til kommentar

Sony Vegas vil jeg påstå at er den enkleste om du akkurat setter igang. Jeg bruker veldig mye Adobe Premiere selv, men det vil jeg overhodet ikke anbefale om du akkurat prøver å lære redigering. Sjekk ut trial på Vegas og lær deg den.

Det er av erfaring veldig mye enklere å google svar på spørsmål du har om du bruker Vegas også.

Lenke til kommentar

Ser at folk anbefaler Sony Vegas her, og det er jeg helt enig i. Men det de ikke skriver noe om er at det finnes to hovedversjoner, nemlig Sony Vegas Pro og Sony Vegas Movie Studio. Det er ganske stor forskjell på de programmene når det gjelder funksjonalitet, antall spor osv.

 

Dessuten skrives det "videoredigeringsprogram".

Endret av Aqualong
Lenke til kommentar

Ser at folk anbefaler Sony Vegas her, og det er jeg helt enig i. Men det de ikke skriver noe om er at det finnes to hovedversjoner, nemlig Sony Vegas Pro og Sony Vegas Movie Studio. Det er ganske stor forskjell på de programmene når det gjelder funksjonalitet, antall spor osv.

 

Dessuten skrives det "videoredigeringsprogram".

jaha, men hvilke er best til "videoredigering"?

Lenke til kommentar

For å svare godt på spørsmålet ditt, kan strengt tatt bruke alle slags filmmakere; alt kommer an på hvor avansert filmen skal bli. Du kommer ganske langt med MS Movie Maker for en kortfilm. Er du ny, får du en ganske god innføring rundt hovedprinsippene bak videoredigering.

 

Skal filmen være lengre, kanskje på mer enn 3 minutter kan det være lurt å se på de semi-avanserte redigeringsprogrammene ala Adobe Premiere Elements, Pinnacle eller Vegas Movie Studio, eller linux-alternativene som eks.Open Shot.

Til felles gir disse deg flere mulligheter når det gjelder å bruke effekter og overganger. I tillegg kan du også ta i bruk flere lag (layers)

 

Tenker du å lage en lengre film, kanskje spillefilm ville jeg selvsagt gått over til pro-versjonene. Både Adobe og Sony Vegas har dette (til en langt stivere pris). Her får du en drøss med innstillinger for fargejusteringer, effekter som kan finjusteres i det uendelige og mye mer snacks som jeg strengt tatt ikke tror du får bruk.

 

Erfaringsmessig vil det gå lagt raskere å redigere sammen en film fra de enklete redigeringsprogrammene (færre funksjoner).

 

Som en Adobe patriot som jeg er, ville jeg gått for Adobe.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Vegas, og har brukt det i mange år, men tror at påstanden om at det ene er så mye bedre enn det andre blir helt feil. Det har litt med smak å gjøre, og hva man er vant til. Man får til de fleste ting med både Vegas og Premiere.

Endret av Aqualong
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ser at det er mange her som sverger til Vegas. Til dere som har prøvd både Vegas og Adobe. Hva er det som gjør Vegas så mye bedre?

 

Jeg Bruker Sony Vegas pro10 selv. Jeg har ikke så mye erfaring med Premiere pro. Da Adobe har sinnsyke priser på både programvare og oppdateringer ( nå hvert år)

Har fiklet litt med Premiere for ett par år siden og syntes da at Vegas var mye lettere å sette seg inn i.

 

Etter hva jeg har sett på nettet så går Premiere litt tregere, Med vegas så kan du spille av og se forandringer med en gang, mens premiere må rendre først.

Mulig dette er bedre i 5.5 versjonen.

Og med forbehold om at jeg ikke blander sammen After effects og Premiere PRO :-)

 

Og Vegas banker i følge andre forum Premiere på lyd.

Mye mere muligheter og lettere å redigere lyd med Vegas.

Vegas bruker å ha veldig bra priser på oppgraderinger.

Samme pris om du oppgraderer fra versjon 7,8,9 til versjon 10.

Selv fikk jeg den til halv pris ved å kjøpe movie studio 9 og oppgradere til Vegas PRO 10.

 

Oppgradering til PRO 10 får du på Amazon.co.uk for ca 1000.- kroner

Movie studio 9 fra Sony sine sider for 250 kroner.

Vanlig pris på PRO versjonen er vel ca. 3.400.- med oppgraderingen via Amazon så har du den får under 1500.- :-)

Da har du ett bra redigeringsprogram til en bra pris.

Og du får også DVD Architect Pro 5.2 med på kjøpet.

 

Mvh,

Erik

Endret av panikkangst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...