Gå til innhold

Trenger hjelp med en genial vann skifter.


Anbefalte innlegg

Videre er det sannsynlig å tro at klokkene til timerene går feil med noen minutter pr år.. Derfor kan det være lurt å stille tidene med litt ekstra ventetid slik at tidene ikke overlapper hverandre. Ulempen er da at bikkja blir uten vann lenger,stakkars... men nå har sikkert ikke hunder akutt vannbehov 4 om natten :D

Voff!

 

Litt off topic men...

 

Kommer an på om de timerene bruker 50Hz'en til å telle med. Da vil de kansje gå litt feil men alltid være synkrone. En person fortalte meg en gang at det skal alltid være samme antall svingninger pr. døgn på 50HZ'en og hvis de har sakket akterut så økes frekvensen en smule sent på dagen for å ta igjen de tapte svingningene. I såfal skal de timerene være meget nøyaktige.

 

 

Hehe.. tøff påstand du har. Har aldri hørt at samkjøringen som statnett driver, justerer slik da flere hundre generatorer i hele norge samkjøres derfra. Litt av en jobb følge påstanden din som ikke har kilde...? Frekvensen pleier ligger rundt 49.8 - 50.2 i mitt nabolag iallfall, ifølge overvåkingsprogrammet til MG UPS`en min som gir grafisk framstilling.

 

Timere basert på 50Hz vil nok ha avvik på endel sekunder pr år..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videre er det sannsynlig å tro at klokkene til timerene går feil med noen minutter pr år.. Derfor kan det være lurt å stille tidene med litt ekstra ventetid slik at tidene ikke overlapper hverandre. Ulempen er da at bikkja blir uten vann lenger,stakkars... men nå har sikkert ikke hunder akutt vannbehov 4 om natten :D

Voff!

 

Litt off topic men...

 

Kommer an på om de timerene bruker 50Hz'en til å telle med. Da vil de kansje gå litt feil men alltid være synkrone. En person fortalte meg en gang at det skal alltid være samme antall svingninger pr. døgn på 50HZ'en og hvis de har sakket akterut så økes frekvensen en smule sent på dagen for å ta igjen de tapte svingningene. I såfal skal de timerene være meget nøyaktige.

 

 

Hehe.. tøff påstand du har. Har aldri hørt at samkjøringen som statnett driver, justerer slik da flere hundre generatorer i hele norge samkjøres derfra. Litt av en jobb følge påstanden din som ikke har kilde...? Frekvensen pleier ligger rundt 49.8 - 50.2 i mitt nabolag iallfall, ifølge overvåkingsprogrammet til MG UPS`en min som gir grafisk framstilling.

 

Timere basert på 50Hz vil nok ha avvik på endel sekunder pr år..

 

Forsåvidt enig med deg. Den høres drøy ut men han påsto det. Jeg spurte jo aldri om kilde da.

Lenke til kommentar

Ikke for å hemme kreativ elektronisk utvikling, men det beste må vel være, som jonhs sier, et flottørsystem. Sett en flottør ved inntaket, som sørger for riktig væskenivå ved å stadig fylle på fra den store tanken, og sett en magnetventil med timer (som tidligere foreslått) i bunnen for å bytte ut gammelt vann med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Kort og greit: bruk dass-prinsippet. Altså på samme måte som cisternen i toaletter fungerer. Når vannstanden i skåla synker for lavt, åpnes en ventil og bikkja får vann rett fra springen. Det er ikke vanskelig å gjøre det slik at det gamle vannet slippes ut. Men dette tar kanskje bort en viktig del av målet med innretningen: bikkja skal ha kaldt vann? For øvrig kunne det være et morsomt prosjekt - lære bikkja å trykke på en pedal for å få vann.

 

Uansett må du passe på så ikke Trofast får seg "a shocking experience" - det tar bort tørsten, men ikke på en for hunden hyggelig måte... :)

Lenke til kommentar

Hmm tror prosjektet skrinlegges pga. kostnadsoverskridelse i planleggingsfasen :D

 

Har funne ut kordan dingsen skal se ut og hvilken komponenter eg trenger.

 

final.JPG

 

Timer:

Timer på Elfa (187kr)

 

Nivåføler:

Nivåføler på Elfa (152kr)

 

Pumpe® (er ikkje sikker på hviken eg skal bruke men fant 2 på biltema):

Pumpe nr.1 (98kr x 2)

Pumpe Nr.2 (er ikkje sikker om den kan brukes (89 kr x 2)

Pumpe nr.3 (blir kansje litt lite hygenisk (69 kr x 2 :D)

 

Rele:

Bilrele (25kr)

 

Laveste pris blir 527 + frakt som sikkert ikke er så lite. Økonomien stopper fremmskrittet!

Lenke til kommentar

Nivåføler? Fyll en 1.5L flaske med vann og sett denne opp/ned i karet med tuten av flasken på det nivået som du ønsker vannstanden skal ligge på. Når vann fjernes fra karet, vil det slippe luft inn i flasken, og dermed vann ut. Kostnad: kr. 1.50 i pant for flasken, som du får igjenn når hunden dauer.

 

Sett eventuelt en slange på flasketuten slik at du kan sette flasken på et kaldt sted, prinsippet er det samme.

 

Flasken kan byttes ut med en større dunk, men da koster det mer enn kr 1.50.

 

Sørg for at nivået i karet er lavt, så vi bikkja finne ut at det blir friskt vann etter et par slurker.

 

Men dette var kanskje et dårlig forslag? Ikke koster det særlig med penger, ei heller inkluderer det elektronikk. Dessuten så er det ikke fare for at bikkja får mer spenning i hverdagen (støt). Derfor er det sikkert bedre å skrinlegge hele prosjektet.

Lenke til kommentar
Så noen hester som hadde en vannskål med små dreneringshull. Når hesten ville ha vann så trykket den nesen på en bryter og vann kom ut så den fikk drikke.

 

Kunne jo tatt en IQ test på bikkja di, kanskje den kan gjøre det samme ? :D

 

Velkommen til landet :p:woot:

 

Fikk nesten lyst til å lage noe til hunden min også :)

 

Kansje ett system som gjør at døra åpnes 3 ganger til dagen, så kan hunden springe rundt fritt ute, og vis den springer ut av eiendommen, får den ett støt av halsbåndet :D

Lenke til kommentar
Nivåføler? Fyll en 1.5L flaske med vann og sett denne opp/ned i karet med tuten av flasken på det nivået som du ønsker vannstanden skal ligge på. Når vann fjernes fra karet, vil det slippe luft inn i flasken, og dermed vann ut. Kostnad: kr. 1.50 i pant for flasken, som du får igjenn når hunden dauer.

 

Sett eventuelt en slange på flasketuten slik at du kan sette flasken på et kaldt sted, prinsippet er det samme.

 

Flasken kan byttes ut med en større dunk, men da koster det mer enn kr 1.50.

 

Sørg for at nivået i karet er lavt, så vi bikkja finne ut at det blir friskt vann etter et par slurker.

 

Men dette var kanskje et dårlig forslag? Ikke koster det særlig med penger, ei heller inkluderer det elektronikk. Dessuten så er det ikke fare for at bikkja får mer spenning i hverdagen (støt). Derfor er det sikkert bedre å skrinlegge hele prosjektet.

 

Det forslaget likte jeg !!! Leste alle postene etterhverandre for å se hva resultatet ble til slutt... Så kommer det genialt humoristiske forslaget mitt i stormen av pls og timere... Må si jeg flira godt nå byggern :-)

 

:woot::woot::woot: for den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...