Gå til innhold

Prosessor & harddisk!


vegge

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny prosessor. Det blir nok en AMD XP 1700+ eller 1800+. Hvordan er varmen på disse i forhold til AMD T-bird 1.4GHz? Hva anbefaler dere?

 

Skal også ha en ny harddisk. Western Digital 80GB er vel det mest økonomiske, eller har dere andre forslag? Har egentlig litt lyst å bryte grensa på 100GB, men tømmer ikke bankkontoen bare for det! Hadde Maxtor 120GB/160GB vært en ide? Det er jo bare 5400rpm på disse, men de bråker vel ikke så mye da!? Er det stor forskjell i ytelse på 7200rpm og 5400rpm?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-04 18:06, havegg skrev:

Skal kjøpe meg ny prosessor. Det blir nok en AMD XP 1700+ eller 1800+. Hvordan er varmen på disse i forhold til AMD T-bird 1.4GHz?


 

XP har lavere temperaturer enn t-bird!

 

Selv kjører jeg en TT Volcano7 og er fornøyd med denne!

 

Men hvis du vil ha minst mulig støy; gå for en Zalman

ribbe!

Lenke til kommentar

Quote:


havegg skrev (2002-02-04 18:06):

Skal kjøpe meg ny prosessor. Det blir nok en AMD XP 1700+ eller 1800+. Hvordan er varmen på disse i forhold til AMD T-bird 1.4GHz? Hva anbefaler dere?


 

Jeg ville heller ha kjøpt meg en Intel NW 1.6 eller 1.8 med abit sd Hk :smile: Da kunne du ha klokket denne til 2.4Ghz med orginal vifte, da hadde du kjørt mye raskere en xp2000 :smile: Da slipper du også problemet med at man kan brenne prosessor osv. Er ikke så lett å knuse kjernen heller...

 

Hvis du fortsatt har lyst på Amd så kan du godt kjøpe mitt nesten helt nye abit KR7A raid for en bra pris, så kan jeg kjøpe meg intel... Har også duron [email protected] med 185 i bus... :smile: Kan også selge denne.

Lenke til kommentar

Quote:


havegg skrev (2002-02-05 17:09):

Skal vurdere Intel...


Passer alle andre "amd-komponenter" til Intel?


Hovedkortet må jo byttes ut, men kan jeg bruke DDR-rammen f.eks?


*tenke, tenke*


 

Kommer ann på ossen ddr ram du har, pc2100/pc2700 varierer veldig på hovedkortet da det finnes mange chipsett, så mange at man kan gå vil i jungelen :smile: Noen baserer seg på ddr PC2700 andre på 2100 noen på sdram og noen på rambus. Tror abit sd7 kortent er noe av det beste man kan få som baserer seg på ddr ram, denne har volt innstilling opp til 2.2V fra 1.6V. Den har også veldig mange andre innstillinger, men den baserer seg på PC2700 ut fra det som står på komplett sin side :sad: Men det kan jo hende at det funker med pc2100 med annen multiplier innstilling.

 

Her er hva byggern fikk til: http://www.slapps.com/review/sd7/index.htm

ganske imponerende, med standardvifta og 59grader på cpu med 1.66V. Tenk hva som kan skje med skikkelig kjøling og 2.2V. Det kunne blitt morro :smile:

Lenke til kommentar

Ganske fantastisk...

 

Har forøvrig 2 x Apacer Memory 256MB PC-266 DDR Original PC2100.

 

På komplett står dette om hovedkortet Abit SD7: "Støtter DDR-DIMM, maks 3 GB, eller 2 GB ved bruk av PC2700-brikker".

 

Betyr dette at jeg kan bruke PC2100 rammen min?

Men det vil kanskje lønne seg å kjøpe PC2700?

Lenke til kommentar

Quote:


havegg skrev (2002-02-05 22:23):

Ganske fantastisk...


Har forøvrig 2 x Apacer Memory 256MB PC-266 DDR Original PC2100.


På komplett står dette om hovedkortet Abit SD7: "Støtter DDR-DIMM, maks 3 GB, eller 2 GB ved bruk av PC2700-brikker".


Betyr dette at jeg kan bruke PC2100 rammen min?

Men det vil kanskje lønne seg å kjøpe PC2700?


 

Tja du kan jo høre med byggern han har kortet :smile: Du vil nok uansett få best ytelse med PC2700 da denne rammen får overført større datamengde :smile:

Lenke til kommentar

Det er ingen problem å bruke PC2100 på SD7 hovedkortet, du kan faktisk bruke PC1600 minne også, men da begynner det å gå rimelig tregt.

 

Dersom du ikke har tenkt å overklokke, er det lurest å satste på en AMD XP prosessor. Jeg har begge deler, og vil påstå at P4 ikke har vært noe alternativ før disse dager. (nå blir jeg sikker flamet). Men uansett så er P4 1600 Northwood prosessoren i handelen til en meget hyggelig pris.

 

Et par tillegsopplysninger: Northwood prosessorene bruker bare 1.5V som standardspenning, så jeg måtte faktisk øke spenningen med 0.16V for at prosessoren skulle bli stabil på 2405MHz. Abit SD7 kortet støtter spennninger fra 1.1 til 2.2 Volt på coren.

 

 

 

_________________

 

Byggeren

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-02-05 23:56 ]

Lenke til kommentar

XP er ikke nødvendigvis lengre den letteste overklokkeren. Det er vel et tidsspørsmål før northwood 1,6Ghz tar over som overklokkerens venn.

 

Men vær nøye med hvilket chipset du satser på mht minneytelse. For ikke-overklokkere er det vel RDRAM som er det sikreste valget, men det setter en solid stopper for særlig overklokking (RAMBUS er allerede maxa ut med sine quad pumped 4*100mhz)

 

Er det ikke SIS645 som gir best ddr-ytelse nå for tida? Et SIS bassert hovedkort og en pc2700 minnebrikke kunne vel gjort susen tror jeg. Parret med en 1,6 northwood og en habil ribbe/vifte kombo.

 

apropos minnebrikker så har jeg hatt gode erfaringer med brikkene som www.tjcomputer.com selger. (OCZ brikker)

 

 

 

_________________

[email protected]

________________________________

Axia1200@1425 Alpha PAL 8045

Asus A7V133-raid @ FSB=150mhz

2*256mb OCZ pc150 CL2

Chieftec modded w/LCD display ++

________________________________

 

[ Denne Melding var redigert av: DrErling på 2002-02-06 09:15 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...