Gå til innhold

Disse mobilene stråler mest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er absolutte maksverdier og sier ingenting om hvor mye telefonene faktisk stråler i daglig bruk. En telefon med høyere maksverdi kan stråle mindre i vanlig bruk enn en med lavere.

 

Ja, det er sant. Men det er jo nettop derfor man har SAR-verdier, man kan se hvor mye en telefon utsetter kroppen for mikrobølger (skadelig varmestråling, ja det er skadelig). For det hender faktisk at en telefon kan nå helt opp til maks eller i nærheten av maks SAR-verdi, og da er det viktig å vite hvilken mobil som har lavest SAR-verdi. Spesielt for dem som reagerer sterkt på skadelig varmestråling. Jeg har selv en mobil med lav SAR-verdi, Nokia 6700 Classic (0,41 W/kg) er kjempeglad i mobilen min :)

Endret av Shadow
Lenke til kommentar

Selvsagt må vi ha maksgrenser, Shadow. Det jeg sier er at SAR-verdien faktisk ikke sier hvor mye telefonen stråler, kun hvor mye den maksimalt er i stand til å stråle. Det stemmer at det er mulig å nå dette nivået i praksis, men det krever at man sender med full effekt, noe som er svært ugunstig mtp strømbruk og noe man unngår med mindre det er helt nødvendig.

 

Hvor mye telefonen faktisk stråler i daglig bruk sier SAR derimot ingenting om. At X10 Min Pro er i stand til å nå 1,61, betyr ikke at den faktisk gjør det i daglig bruk. Det er faktisk mulig at den ligger lavere enn f.eks. en iPhone 4 i daglig bruk, til tross for at den har høyere maksverdi. Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet, men SAR-verdien sier altså ingenting om dette.

 

I X10 Mini Pros tilfelle har den høye maksverdien sammenheng med den lille størrelsen som gjør at senderen kommer nærmere hodet enn på mange større telefoner.

Lenke til kommentar

Nei. Det eneste man kan lese ut av dette er at X10 Mini Pro har en høyere maksverdi. Ingenting annet. Verdien kan likegodt ligge på 0.01 i daglig bruk mens iPhone kan ligge på 1.0. Dette er totalt umulig å vite bare ved å se på statistikken som presenteres her.

 

Det jeg vil frem til er ikke at man skal velge X10 Mini Pro, kun at verdiene som presenteres er misvisende. De sier som sagt bare hvor mye telefonene maksimalt kan stråle når de sender med full effekt.

Lenke til kommentar

Nei. Det eneste man kan lese ut av dette er at X10 Mini Pro har en høyere maksverdi. Ingenting annet. Verdien kan likegodt ligge på 0.01 i daglig bruk mens iPhone kan ligge på 1.0. Dette er totalt umulig å vite bare ved å se på statistikken som presenteres her.

 

Det jeg vil frem til er ikke at man skal velge X10 Mini Pro, kun at verdiene som presenteres er misvisende. De sier som sagt bare hvor mye telefonene maksimalt kan stråle når de sender med full effekt.

 

Du har rett i det ja, leste litt mer om SAR. Mobiler kan stråle mer enn andre uavhengig av maks SAR, men jo lavere maks SAR-verdi jo tryggere er den å bruke selvfølgelig (da kan jo ikke mobilen stråle mer enn maks SAR). Dessuten har avanserte mobiler med flere ulike antenner og kraftig hardware, moduler og tilkoblinger større SAR-verdi under bruk. Kalde (under 5 varmegrader) eller høye (over 30 varmegrader) temperaturer og overskyet himmel og luftfuktighet er også med på å bidra til større SAR-verdi (ikke bra). Husk også at mobiler med metalldeksel eller delvis metalldekser også utsetter kropper for høyere stråling, da lett metall tiltrekker seg og overfører stråling langt bedre enn plastikk og gummi :)

Endret av Shadow
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...