Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL --- Dårlig download ved upload..


Anbefalte innlegg

har en ADSL 703128 fra telenor.. hvis jeg setter opp en FTP eller bruker Direct connect så kjører jeg ca 75 kBps download, men hvis en eller 2 uploader fra meg mens jeg downloader detter download til 30-40 kBps.. dette sier telenor er normalt.. Jeg trodde de 2 linje skulle jobbe hver for seg, men uansett er de en måte å fikse dette på..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt til NextGenTel, de ligger iflg. test nærmere angitt upload og download. Har samme probelemet med Telenor (samme hastighetsvalg som deg), bytter til NextGenTel sin billigste versjon nå, for å få bedre uploadhastighet og nesten samme downloadhastighet for en rimeligere penge.

 

F

Lenke til kommentar

Altså, dere må vite det at adsl er half duplex.. dvs at det går utover download hastigheten om du samtidig laster opp.. sdsl feks er full duplex som igjen da vil si at linjene jobber uavhengig av hverandre så har du da 1mbits sdsl linje så kan du laste opp med 1mbits hastighet samtidig som du kan laste ned med 1mbits hastighet.

Lenke til kommentar

saken er vel grei den, men de er kun Telenor som har dekkning i dette hølet jeg bor i så sån er de. får vel bare leve med det.. Men de skal de ha EG e ***** skuffa av at man mister så mye download å at telenor bare kjører 128 ut.. **** ikke mer en en dobbel isdn. bredbånd skal de kalle det.

Lenke til kommentar

Og hvilke "bredbånds" tjenester trenger mer enn

128kbit ut hastighet? Med unntak av ftpservere

og fildelingstjenster som jo ikke er lov å kjøre

i utgangspunktet:)

 

Ingen "bredbånds" tjenester som krever noe særlig

uthastighet. 95% av de som har "bredbånd" i dag

har det kun for å idle på irc eller laste ned

warez:)

 

Og det er jo ikke det som er meningen, selv om alle

vet at det er det som folk kjøper for:)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-07 22:29, talisar skrev:

Og hvilke "bredbånds" tjenester trenger mer enn

128kbit ut hastighet? Med unntak av ftpservere

og fildelingstjenster som jo ikke er lov å kjøre

i utgangspunktet:)








 

Hva med for eks web server,spillserver osv. Er ikke ALLE som er opphengt i warez,men uansett,jeg har 768/128 fra upc,jeg er ikke fornøyd med min linje,hvis jeg skal for eks laste opp et freeware prog til en kompis,så kan jeg bare glemme å gjøre noe annet pga den "SIMPLE 128 kbit" uploaden gjør at jeg får 700+++ i ping i spill osv.

Så jeg synes ABSOLUTT at folk har bruk for mer en 128 kbit i upload,jeg vil tippe du sitter på isdn eller modem :razz:

 

_________________

Amd T-bird 1GHz@1,2GHz

Gainward Quatro Pro 285/512 :grin:

Abit KT7A

WD 60 gb 5400 rpm

17" Samtron

Chieftech Server Tower Sølv

4255 poeng i 3dmark 2001

 

[ Denne Melding var redigert av: Prog_Kick på 2002-02-11 00:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-04 14:59, tellus skrev:

har en ADSL 703128 fra telenor.. hvis jeg setter opp en FTP eller bruker Direct connect så kjører jeg ca 75 kBps download, men hvis en eller 2 uploader fra meg mens jeg downloader detter download til 30-40 kBps.. dette sier telenor er normalt.. Jeg trodde de 2 linje skulle jobbe hver for seg, men uansett er de en måte å fikse dette på..


 

Jeg har også 704/128 linje, men jeg har vanskeligheter med å komme opp i 75kBps f.eks. på dc. Men på speedometeret får jeg 600kbps (ca 15% overhead). Har du noen bra dc tips? Uansett, så har jeg vanskeligheter med å finne folk som gir meg over 15kBps. Uansett om dem i andre enden har t1, eller dsl...

Lenke til kommentar

Quote:


talisar skrev (2002-02-07 22:29):

Og hvilke "bredbånds" tjenester trenger mer enn

128kbit ut hastighet? Med unntak av ftpservere

og fildelingstjenster som jo ikke er lov å kjøre

i utgangspunktet:)


Ingen "bredbånds" tjenester som krever noe særlig

uthastighet. 95% av de som har "bredbånd" i dag

har det kun for å idle på irc eller laste ned

warez:)


Og det er jo ikke det som er meningen, selv om alle

vet at det er det som folk kjøper for:)




 

Siden når ble det forbudt å kjøre en ftpserver eller fildelingstjenester? Riktignok er mye av det som foregår der forbudt, men å si at tjenesten er forbudt er som å si at motorveier er forbudt fordi mange kjører for fort der.

 

Jeg har bredbånd og du har helt rett, meste parten av tiden er maskinen koblet opp uten at jeg bruker den til noe spessielt, men primærgrunnen min for å ha bredbånd er jo ikke for å kunne idle på irc. Jeg skaffet meg bredbånd fordi jeg gjennom studiene har vent meg til å bruke nettet aktivt til diverse ting. Når jeg sluttet å studere merket jeg at jeg savnet de fordelene det var å være koblet til nettet 24/7. Det at jeg da får mulighet til å gjøre flere ting (som å idle på irc) er bare en tilleggsfordel.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Quote:


On 2002-02-11 08:47, Instigator skrev:

Quote:


On 2002-02-04 14:59, tellus skrev:

har en ADSL 703128 fra telenor.. hvis jeg setter opp en FTP eller bruker Direct connect så kjører jeg ca 75 kBps download, men hvis en eller 2 uploader fra meg mens jeg downloader detter download til 30-40 kBps.. dette sier telenor er normalt.. Jeg trodde de 2 linje skulle jobbe hver for seg, men uansett er de en måte å fikse dette på..


 

Jeg har også 704/128 linje, men jeg har vanskeligheter med å komme opp i 75kBps f.eks. på dc. Men på speedometeret får jeg 600kbps (ca 15% overhead). Har du noen bra dc tips? Uansett, så har jeg vanskeligheter med å finne folk som gir meg over 15kBps. Uansett om dem i andre enden har t1, eller dsl...

 

75KB/sek x 8 = 600 kb/sek

Lenke til kommentar

Synspunkter på et par av innleggene her.

 

NGT har riktignok 640 download mens Telenor har 704 download... i reklamen. NGT er bare ærlige, og sier som sant er, at det ikke er mulig å levere mer enn 640. De er faktisk raskere enn Telenor selv om Telenor reklamerer med 704.

 

Jeg har NGT og da jeg hadde 640/128 kunne jeg uploade og downloade i full hastighet uten at det påvirket den andre linja. Download gikk kanskje ned 2-3 k fra maks når jeg nådde upload-limiten, men det var alt. Tror det er forskjell på om du har Cisco (som jeg har) eller Netopia ruter.

NGT kan altså levere full-duplex, mens Telenor kun er halv-duplex.

 

Og noen av oss trenger faktisk mer enn 128 upload. Hva hvis vi skal trade (lovlig) stuff på WinMX for eksempel? Da møter du folk som blir sinte om de får 15k på sin download fra deg, mens du ligger på 65k på din download fra de. Og man trader faktisk ofte med flere av gangen, og da er det smart å ha rask upload linje for å trade fort. Og for de som har hjemmesider så er det veldig bra med kjapp utlinje om man driver med grafikk eller lignende. Det er tusenvis av grunner til at man trenger en rask utlinje.

 

Håper dette oppklarte noe.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-15 17:01, kpropp skrev:


Har 1024/512 fra NGT. Når jeg kjører max. upload og d.load samtidig oppnår jeg for det meste ca. 125-128 kbs. ned, og 60-62 kbs. opp. Så dette må jo være nesten full duplex. ikke sant ?



 

NextGenTel har full-duplex. Jeg hadde 640/386 før og oppnådde ca. 75-80 kbs ned og 40-45 kbs opp samtidig.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-04 15:07, kenneth skrev:

Nei, de 2 linjene jobber ikke vær for seg i den forstand...Hvis det er mye download trafikk så vil det gå utover upload'en.


Husk at det blir også sendt pakker ut da du laster ned. Blir sendt ACK og NACK pakker som brukes til errorcontrol.


Kenneth




 

 

HAHAHAHAHA. Du tror du er smart? I 1970 årene sluttet de med ACK og NACK. Nå er det ACK0 og ACK1 blant annet!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-16 15:46, CaSh skrev:

Quote:


On 2002-02-04 15:07, kenneth skrev:

Nei, de 2 linjene jobber ikke vær for seg i den forstand...Hvis det er mye download trafikk så vil det gå utover upload'en.


Husk at det blir også sendt pakker ut da du laster ned. Blir sendt ACK og NACK pakker som brukes til errorcontrol.


Kenneth


 

 

HAHAHAHAHA. Du tror du er smart? I 1970 årene sluttet de med ACK og NACK. Nå er det ACK0 og ACK1 blant annet!!

Og det gjør stor forskjell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...