Gå til innhold

Støv i laptop


Anbefalte innlegg

Det har seg det at jeg må holde oppe laptopen på ene siden for at laptopen min ikke skal bli for varm og slå seg automatisk, så selvsagt er dette ikke akkurat optimalt. Jeg spurte en fyr på expert om hvordan man skulle få vekk støvet i pcen (som jeg tror er årsaken ihvertfall) og tipset jeg fikk var så enkelt som å støvsuge pcen.

 

Men etter å ha hørt at du aldri skal støvsuge consoler så ble jeg litt skeptisk. Det jeg har hørt om er såkalt "compressed air" (Komprimert luft) som du sprayer inn i pcen, men der jeg har spurt har de i såfall aldri hørt om det. Så hva sier dere som har peiling, skal jeg støvsuge eller er det noen andre midler som er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke hør med Expert/Elkjøp om slike ting. De kan særs lite om slikt. Ikke bruk en støvsuger.

 

Det som jeg bruker å gjøre på arbeid er å ta en luftflaske og blåser inn i ventilene til maskinen. Nå er jeg ingen datateknikker sånn sett, men har fått noen tips fra en. Som regel er det 2 eller flere inntak. Stort sett er det en plass luften kommer ut. Det er da hvor prosessorviften holder til.  

 

Blås inn i alle inntak (som ikke blåser ut luft). Vær litt forsiktig i starten og øk gjerne litt på etter hvert. Det vil sikkert komme ut en del støv på den måten. Etter du har tatt alle inntakene, kan du prøve å blåse inn hvor luften kommer ut. Her er det mer viktig å være forsiktig. Hold derfor flasken litt mer på avstand her. Vifter kan brenne opp kulelageret om den går raskere enn designet. Men stort sett er det ikke en stor risiko. Gjenta gjerne dette noen ganger.

 

Etter en stund vil det nok ikke komme ut noe spesielt mer støv. Da kan du godt si deg ferdig. Selv bruker jeg også å ta opp tastaturet og sjekke om det ikke er noen støvklumper fast i viften. Ikke gjør dette uten at du vet nøyaktig hvordan den åpnes.

 

Alt i alt er det veldig forskjellig fra produkt til produkt. Men å støvsuge er absolutt ikke å anbefale.

 

PS: Styrken i slike luftflasker varierer veldig mye. Sjekk derfor med selgeren om en anbefaling. I tillegg bør du alltid holde disse loddrett når du blåser. Om du holder den på siden kan det nemlig komme væske ut. Og slikt er aldri godt å få på elektriske kretser.

 

 

Lenke til kommentar

Takker mye for tipset var det jeg tenkte, men det var der jeg kjøpte pcen så var verd et forsøk selvsagt. Men hvor får man slike luftflasker? Det er vel det store spørsmålet. Jeg tenkte å ta en titt i manualen og om det står noe men får se om jeg greier å grave den frem. Er vel en 2 år gammel Acer laptop.

Lenke til kommentar

ta av enkle lokk på maskinen, under er det ofte en mulighet for å skru av plastlokk som dekker viftene.

Ta så en q-tips etc ned mellom viftebladene(maskinen må selvsagt stå avslått) Å fjern det du kan få ut her.

Luft på boks eller blås kraftig ned i viftene, det bør også hjelpe, merk det kan ofte ikke komme noe ut, men det er nok en del nede i området der..

 

Det ligger ofte i kjølekanalene om du har det, ved åpningene der viften er. vanskelig å komme til.

alt avhenger jo av hvordan laptopen din er bygget opp, men luft på boks er ett godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...