Gå til innhold

- Våre skjermer er bedre enn iPhone 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LOL Samsung forventet ikke en så bra skjerm, så nå finner de på dårlige unnskyldninger

Dårlige unnskyldninger? Har du i det hele tatt sett en AMOLED-skjerm?

Jobs: "So that is the Retina Display. Awesome text, awesome images, and awesome video. We think this will set the standard, and no one is going to come close." Du sluker glatt det her du, regner jeg med?

Lenke til kommentar

AMOLED er fryktelig oppskrytt. ELENDIG i sollys (spesielt i direkte sollys), ikke spesielt lyssterke, bruker opptil 3 GANGER SÅ MYE STRØM sammenliknet med LCD avhengig av hva man viser på skjermen (hvitt bilde bruker mest strøm av alt eksempelvis, på AMOLED vel å merke), dårligere levetid (ikke noe stort problem på mobiltelefoner, men dog) og merkelig fargebalanse som attpåtil endrer seg over tid pga at de forskjellige subpikslene svekkes forskjellig over tid.

 

Og som om ikke det er nok, er det flere AMOLED-skjermer på markedet som jukser også, dvs spesifikasjonene som blir oppgitt er direkte misvisende. Skjermen på f.eks. Desire er laget på en slik måte at hver enkelt piksel kun består av 2 grunnfarger i stedet for 3 (LCD har 3 per piksel, rød, grønn og blå, man må ha alle tre for å kunne vise alle fargekombinasjoner inkl hvitt, så for å vise hvitt må to eller flere piksler samarbeide, det er altså ikke mulig å vise EN hvit piksel på en ellers svart skjerm f.eks). På Desire er annenhver piksel i stand til å vise kun rød og grønn, mens resten viser blå og grønn, dermed får man et mangelfullt bilde med feil/mangler som er godt synlige når man har liten tekst (små fonter) på skjermen (fonten ser diffus ut rett og slett pga merkelige farger på kantene etc). Desire har altså ikke 800x480 fullverdige piksler, siden hver enkelt piksel mangler en av de tre primærfargene. Juks og bedrag. Dette er ikke en generell kommentar som gjelder ALLE AMOLED-skjermer, men det er flere populære telefonmodeller på markedet som jukser på denne måten likevel. Sjekk f.eks. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=656128 for mer info om dette fenomenet.

 

Noen fordeler har AMOLED selvsagt også, sammenliknet med LCD, som f.eks. bedre sortnivå, men alt i alt vil jeg si AMOLED rett og slett er sinnsykt oppskrytt, og personlig har jeg ingen interesse av å kjøpe en telefon med AMOLED dersom jeg heller kan kjøpe en med en god LCD-skjerm. Men folk vil på død og liv ha AMOLED uansett, uten å ha fått med seg de enorme ulempene med teknologien, virker som om folk bare regner med at det er bedre siden det er en nyere teknologi enn LCD-skjermene uten at de egentlig aner noe særlig om fordelene og ulempene.

 

Super-AMOLED skal være veldig mye bedre heldigvis, men jeg tviler sterkt på at det er bedre enn teknologien i Apples nye skjerm på særlig mye. Uansett ikke en aktuell teknologi for såpass populære telefonmodeller enda pga produksjonsproblemer, det går rett og slett ikke an å produsere dem i stort nok volum per i dag.

 

Men ta alt Samsung og Apple sier om saken med flere klyper salt, siden begge har mye å tjene på å skryte av den teknologien de selv produserer/støtter/bruker/selger. Les heller uavhengige og gjerne kritiske tester av skjermteknologiene før dere tar et standpunkt angående hvilken skjermteknologi som er best, og da spesielt ut fra hvilke fordeler/ulemper de kan tilby sammenliknet med DINE behov når du skal kjøpe en telefon.

Lenke til kommentar

Oppløsningen er da heller ikke noen revolusjon. Den store revolusjonen på oppløsning kom allerede på høsten 2008, da det ble pøst ut nye mobilmodeller med høy oppløsning, og siden har det bare vært inkrementelle forbedringer på oppløsning.

 

Samma hva som er best eller ikke.

Jeg har Samsung Omnia HD som har sylskarpt bilde (AMOLED). Riktignok er den litt dårlig i sterkt sollys, men det utgjør ikke noe problem siden SPB Mobile Shell lar meg justere opp lysstyrken på skjermen.

 

Apple vet hva de driver med så skjermen dems blir sikkert bra og.. Eneste jeg vet er at både touch-messig og utseende-messig er skjermen på telefonen min noe av det råeste jeg har testet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

gjett hva folkens: iphone 4's skjerm er produsert 66% av samsung og 32% av LG. Og bare for å gjøre en ting klinkende klart: AMOLED bruker 30% mindre strøm enn TFT, og super AMOLED bruker ytterlige 40 % mindre.

I tilleg til det er samsung ledende når det gjelder skjermer, så hvis de sier at AMOLED skjermen er bedre, så er den det.

 

gjett hva folkens: iphone 4's skjerm er produsert 66% av samsung og 32% av LG. Og bare for å gjøre en ting klinkende klart: AMOLED bruker 30% mindre strøm enn TFT, og super AMOLED bruker ytterlige 40 % mindre.

I tilleg til det er samsung ledende når det gjelder skjermer, så hvis de sier at AMOLED skjermen er bedre, så er den det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...