Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Multigames; Noen tanker om hvordan man kan kombinere et lineære spill med et ikke lineær hardcore spill, og noen tanker om det skulle være noen fordeler ved å gjøre dette.

 

Med multigames Jeg mener spill som er mer enn ett spill i noen forstand. De fleste spillene er dette ved å tilby en opplevelse i en gitt antall deler som rollespill med utforskning\kamp\filmsekvens og så videre. Dette gjør spillet mer variabel.

 

Men noen spill går lenger enn dette med å lage spill som appellerer til flere forskjellige typer mennesker og samtidig gjøre dem varierte. Team Fortress 2 er et spill som dette, det har forskjellige klasser som hver kan gi drastisk forskjellig gameplay opplevelser.

 

I Team Fortress 2 er spion klassen med sin empati på infiltrert \ blending \ stealth kills en helt annen opplevelse og utfordring, enn den mye mer rett frem casual Pyro-klassen. Med disse to klassene og de 5 andre får du et spill som kan appellere til flere enn én type kunde.

 

Men hvordan skulle man gjøre noe som kunne appellere til svært ulike grupper av mennesker, som casual og hardcore.

 

Å Lære fra verden.

 

Verden viser oss at å underholde massivt forskjellige typer mennesker med et ”medium” er mulig, men at det er gjort på en helt annerledes skala enn målestokken spillene er i dag. Du må kritisk masse for å få visse type ting å hende. Akkurat som det må være et antall mennesker sammen for at det skal være spesialiserte jobber og så videre. Eller med andre ord en by må være av en viss størrelse, før visse produkter som har et lite antall kjøpere kan selges og være lukrativ i byen.

 

I spill når du kommer forbi et visst antall folk som spiller på samme server du får store allianser og komplekse politikk, og du får et forandret spill. Spillerne blir spillet og spillet blir bare en tjeneste for aktørene til å samhandle med hverandre. Dette har skjedd i MMOs som Eve Online. Et spill hvor spillerne skaper innholdet og utviklerne bare skaper et verktøy for dem til å samhandle med hverandre. Dette er en massiv fordel for et spill, altså å kunne generere innhold selv.

 

Å Dyrke fram det neste MMO

Men det største problemet i Eve Online er det faktum at det er for øyeblikket som middelalderen. Hvor de som overlever er de mest brutale og forræderske. Dette gjør Eve Online et interessant sted, men ikke et sted for casual spillere som vil ha litt enkel moro. Men man må huske Eve Online er et spill som startet opp som en lineær spill full av fremmede og generell anarki. Det har kommet en lang vei, Eve måtte i utgangspunktet bygge en verden, et samfunn med komplett fremmede, og de har faktisk organisert seg svært raskt til store allianser og dette gjør ting mer stabilt. Eve Online er fascinerende i at det gjenskaper utviklingen av mennesker i det virtuelle rom, og i at det har nettopp begynt.

 

Etter hvert som antall spillere i Eve Online vokser og tiden går jeg sikker Eve Online vil akkurat som nasjoner i det virkelige liv, som har gått fra den forferdelige middelalderen til våre dagers moderne stabile demokratier, vil endres til noe annet når kritisk masse blir høy nok i Eve Online ved at flere spiller det og ved at tiden går. For femtidens MMO eller det spillet som kombinerer flere sjangere i en dynamisk verden på en gang kan ikke lages, men den kan bare dyrkes frem i løpet av mye tid. Det jeg sier er at et stort MMO er ikke et spill som man normalt tenker seg det, det er et samfunn som består av mennesker. Og et slikt samfunn som starter med bare folk som ikke kjenner hverandre er et samfunnet som vil starte som et anarki, med andre ord det vil ikke være så veldig casual friendly. Men etter som tiden går vil disse menneskene gå sammen i grupper og du vil ende opp med noen få store fraksjoner når kritisk masse er høy nok. Dette vil gjøre stedet mer casual vennlig, og hvis utviklerne gjør de riktige tingene, kan disse gruppene utvikle seg til demokrati lignende faksjoner som vil fremme stabilitet i spillet.

 

Å kombinere spill eller å lage det jeg vil kalle multispill.

Utvikleren av Eve Online vil snart gi ut en fps der kampene som kjempes i det vil påvirke resultatet i forsøk av spillere i eve på å kontrollere planeter. Bare Eve Online har nok kritisk masse og et nok utviklet samfunn i dag til å gjøre noe slikt med suksess. Det vil kombinere de ikke lineære styrkene og community styrkene til Eve Online med styrken av en fps som lett tilgjengelighet og øyeblikkelig underholdning, og hvis dette gjøres riktig og med en dose flaks så hvil dette markere etableringen av den første virkelige multispilelt, altså et spill som kombinerer styrkene av helt forskjellige sjangere og som gir en appell til casual og hardcore-spillere likt.

 

Bare begynnelsen.

Det er fortsatt et kolossalt og uutnyttet marked der ute. Hva hvis man lar spill som My Farm fra Facebook ha en effekt på Eve Online og visa versa? La Facebook spillere opprette gårder i kolonier på nye planeter for Eve spillere og la SimCity spillere skape byer rundt dem, la Mafia spillere gjøre kriminalitet i disse byene og la SimCity eiere og Eva spillerne lage politistyrker for å kjempe dem. Den første til å opprette et slikt spill vil være i en enda mer dominerende posisjon enn World of Warcraft er i dag. Det ville være spill sitt Windows.

 

Det var mine tanker om emnet, og jeg håper det var verdt tiden din dere brukte til å lese det.

 

Ps: Oversatte teksten min fra engelsk til norsk med google transelate, rettet noen feil men teksten ble litt rar allikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med så dårlig norsk blir det der tldr. Sorry.

 

har den på ganske bra engelsk her

http://www.destructoid.com/blogs/HogMaster/multigames-ps-repostet-because-i-can-t-edit-the-last-one-and-forgot-a-headline--160716.phtml

 

sorry for den dårlige norsken men google transelate er langt fra perfect og det tar endel tid og skrive hele teksten om igjen på norsk.

 

Men takk for responsen i det minste Misteltein.

Lenke til kommentar

Den gjorde seg betre på engelsk, ja. :)

 

Mange interessante poeng, men om for eksempel My Farm eller andre facebook-spel skal påvirke Eve Online, så må vel også Eve Online påvirke My Farm?

 

 

Eve Online is fascinating in that it recreates the evolution of humans in virtual space

 

Menneska som speler Eve Online tok sjølvsagt med seg mange ting frå det verkelege liv inn i spelverdenen, felles språk, verktøy for bygging og malar for sosiale strukturar etc, så å kalle det nokon verkeleg gjenskaping av evolusjon blir å ta skikkelig hardt i.

 

Ellers artig lesning. Eg speler stort sett berre singleplayer sjøl :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...