Gå til innhold

Slik velger du riktige ski


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man står på én ski (på gulvet) skal hele skien være nedpå. Slik også ved riktig tyngdeoverføring i klassisk stil (diagonal). Jaha. Men da vil vel festesmurningen bremse på farten i glifasen, hvor vekten jo skal være på bare én ski.

Hvis skia derimot ikke skal være helt nedpå gulvet ved all belastning på ett ben, vil det være litt å gå på. Dette "litt" kan da graderes etter hvor kraftig løperens fraspark ventes å være. Kanskje det ville være like riktig at det var dette som ble kalt sluttspennet? En slik fremgangsmåte ville imidlertid kreve en så nøyaktig måling samt så stor kunnskap om løperen at det ville bli umulig i en "butikksituasjon". For eliteløperne sørger nok fabrikkene og andre for at slikt blir gjort. Andre får følge enklere regler.

Kan jeg få et ekspertsvar på dette?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Dette var en kjempebra artikkel, som gav meg en del svar på spørsmål jeg lurte på.

En seriøs selger byr ikke frem de dyreste skiene først. Ihvertfall bør ikke han/hun gjøre det.

Men hva med å snu på flisa; Bør en kjøpe dyrere ski en en trenger? Jeg vil tro at det er mange som gjør nettop det, og får en dårligere skiopplevelse, som artikkelen sier. Dette er et viktig poeng. Mange er ute etter status, og kjøper de dyreste racingskiene for å flotte seg for treningskameratene, selv om de kunne greid seg godt med en markaski.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...