Gå til innhold

Test av piggdekk til sykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Takk for bra gjennomgang av dekk i artikkel på treningsmagasinet.

Jeg savnet imidlertid et poeng som man definitivt burde tatt med, nemlig muligheten for å kjøre forskjellige dekk foran og bak.

Manøvreringsegenskapene ved vintersykling på vei avgjøres i stor grad av fordekket. Her kan det være avgjørende å ha pigger på dekkskuldrene for å få feste mot issvuller og for sikkert løft ut av isete hjulspor. På bakhjulet er tyngden større og vinkelen mot underlaget sjelden så utfordrende. Man trenger færre pigger på skuldrene og det er lov å prioritere mindre rullemotstand mot feste. Selv kjører jeg Nokian extreme på begge hjul, men har en relativt kort sesong med pigger på begge hjul. I overgangsperioder (som nå) har jeg stående et forhjul med pigger og setter dette av og på etter behov om morgenen. Det tar 10 sek og jeg kan sykle piggfritt igjen når et par dagers glatt føre viker vei for 14 dagers mildvær (typisk førhjulsføre). Med pigg foran og vanlig dekk bak har man stort sett den manøvreringen man trenger til bysykling.

Når vinteren har satt seg og jeg trenger pigg bak setter jeg det dårligste dekket her. Dekkene er jo ganske dyre og siden jeg har kommet ?ut av fase? slipper jeg unna med å kjøpe et nytt dekk annethvert år. Da går det nye på forhjulet og det gamle bak.

 

erik

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...