Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er riktig som "eksperten" her sier, at makspulsen normalt er lavere ved sykkel enn ved løp. Det gjelder for de aller fleste. Det er også riktig at man bør operere med en intensitetskala for hver aktivitetsform dersom man skal bruke puls til å styre intensiteten. Men det er ikke riktig at dette har noe med vektbærende vs ikke vektbærende idretter å gjøre. Jeg ville i tilfelle likt å se dokumentasjonen på det. Roere, padlere og syklister klarer fint å nå like høyt i puls i sin aktivitetsform som ved løping. Man skal imidlertid sykle, ro eller padle mye for å nå like høyt som ved løp.10 000km i året er mye, så det underer meg at du ikke når høyere. 20 slag forskjell er veldig mye når du sykler så mye som du gjør. Hvordan er dine prestasjoner på sykkel? Er de relativt like gode som ved løp/ski? Jeg mistenker litt feiltrening på sykkel, som kan ha forårsaket sliten/overbelastet muskulatur. Muskelbruken er svært forskjellig ved løp/ski og sykkel. Det gjør at du kan prestere ok på løp/ski men prestere dårlig på sykkel. Men det trengs mer info.

 

Mvh, fysiologen

Lenke til kommentar

Hei!

Tror det er ganske vanlig at man ikke oppnår like høy puls under sykling som man gjør under løp/ski. Tror dette kan ha med at du har "høyere andel styrkebelastning" i benmusklaturen under sykling. Hvis man derimot står å tråkker i bratte motbakker pleier pulsen å nærme seg det man klarer på løp/ski. Da brukes kroppsvekten i høyere grad og musklaturen får sånn sett litt lettere styrkebelastning. Selv regner jeg min makspuls til 185 på løp/ski og 175 på sykkel. Anarob terskel mener jeg ligger på rundt 173 løp løp, 168 på ski (dårlig teknikk) og 163 på "vanlig" sykling (litt høyere hvis man står å tråkker bratte motbakker). Trø tæll!!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...