Gå til innhold

Stativ til foto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stativ er viktig og undervurdert. Alt for mange gode bilder er gått i vasken fordi eksponeringstiden blir for lang for å holde kamera iro med hånden.

 

Et godt stativ er tungt, har føtter med stålspisser for utebruk, og gummiknotter for innebruk, og det er dyrt. Og det kan gå i spagat for macrofotografering.

 

Selv har jeg kjøpt et rimelig, bra stativ. Ganske lett og ta med seg. Meget viktig synes jeg at stativet har hurtigkopling, dvs at toppen av stativet er avtagbart, og festes til kamera. Dermed kan jeg bare sette kamera på stativet uten å plundre med gjenger.

 

http://url.akam.no/?455

Lenke til kommentar

Stativet jeg har er et HAMA Gamma 79 beregnet på videofotografering.

Det er friksjonsdempet med innstillbar friksjon. Det gir rolige bevegelser ved filming.

 

Men jeg bruker det til fotografering. Prisen ligger på ca 500 kr.

Jeg vil tro at alle fotoforretninger fører lignende stativ.Vekta er 1,6 kg.

 

Hurtigkoplingen er svært lettvint å bruke, så jeg ville aldri kjøpe et stativ uten denne egenskapen.

 

Er ikke kjent i det området der du bor, sjekk med Gule Sider på internett.

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg greier nesten ikke bestemme meg. Har ingen erfaring med fotostativer, bortsett fra et gammelt, tungt stativ i metall, som jeg lånte av en kameraet her om dagen. Jeg tror det var oljedempet eller lignende, og det var veldig behaglig å ha et stativ med tyngde i. Har sett på et par stativer på XD.no, og funnet et jeg kunne tenke meg:

 

Velbon Sherpa 750N fotostativ

Maximum extended height 155cm

Folded length 54cm

Ultra Low level Use 28cm

Head 3-way, PH-157Q

Weight 2.2kg

 

Prisen ligger på 1238kr. Er det verdt pengene? Får vel ta meg en tur rundt i diverse fotobutikker her i området i morgen, og se hva som finnes.

Lenke til kommentar

Du kan jo også titte nærmere på CX-686, dersom du en dag ønsker å bruke samma stativ til video også. Dette stativet har oljesmurt hode, og om du har planer om å selge videoinnslag til fjernsynet, er dette et must. Men du er vel muligens først og fremst stillbildefotograf, og da veier det kanskje tyngst at du får et slikt "spagat"-stativ for å komme langt nok ned.

 

Jeg har også brukt et Sony VCT-R620 nå i to år, og som jeg anbefaler på det aller sterkeste, det av flere grunner:

1. prisen: ca 500 kr

2. vater

3. pigger/knotter

4. løsnebart festeanordning

5. klipsbaserte låssystem på føttene

 

Jeg kjøper meg nå nytt fordi jeg rett og slett MÅ ha et stativ med oljet stativhode, dessuten falt den ene skruen som holdt foten på plass ut etter et mindre uhell, og jeg er så lat at jeg aldri får fikset det (trengs bare en 1/8" skrue+mutter)

 

Uansett: siden du er villig til å spandere over 1000 kroner på stativ, er det vanskeligere å gjøre et dårlig kjøp enn i 200-500-kronersklassen.

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Okay...

 

Skal på ferie i morgen, og hadde sett veldig fram til å kunne ha med meg et stativ da. Var på Japan Photo for å se hva de hadde, og fant da et Manfrotto stativ "Manfrotto M 190 DB m/hode 486 RC2" til 1499kr. Dette stativet har et "ballhode". Er det bra til foto, eller bør jeg heller satse på et 3-veis hode? Japan Photo sin pris er 400kr mer en XD.no sin, men så får jeg det jo på dagen også...

 

Var forøvrig på Clas Ohlson for å se på deres stativer også... Tror ikke det er noe å satse på :-? Litt vel slapt i fisken etter min smak.

Click hadde heller ingen bra stativer, bare billige plaststativer, mens Lefdal bare fører videostativer, med en minimumshøyde på 60-70 cm.

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Stativ er viktig og undervurdert. Alt for mange gode bilder er gått i vasken fordi eksponeringstiden blir for lang for å holde kamera iro med hånden.

 

Et godt stativ er tungt, har føtter med stålspisser for utebruk, og gummiknotter for innebruk, og det er dyrt. Og det kan gå i spagat for macrofotografering.

 

Selv har jeg kjøpt et rimelig, bra stativ. Ganske lett og ta med seg. Meget viktig synes jeg at stativet har hurtigkopling, dvs at toppen av stativet er avtagbart, og festes til kamera. Dermed kan jeg bare sette kamera på stativet uten å plundre med gjenger.

http://url.akam.no/?455

 

Har selv et meget lett stativ med en krok under, så jeg har bare en

vanlig bærepose i fotobagen som jeg fyller med stein for å få tyngde nok. Så lar man den ekstra tyngden ligge igjen og finner nye på neste sted man skulle finne på å knipse noen bilder.

Om stativet er tungt gidder man ikke å dra rundt på det og da kunne man jo egentlig spart seg de pengene...........

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

 

Jeg er også på jakt etter et stativ til foto og video i 500-1000 kronersklassen.

Jeg tenkte meg et stativ med oljedempet hode, hurtigkobling (quick release), og vater (viktig)!

 

Noen som kjenner til stativer som har noen av disse spesifikkasjonene?

Setter stor pris på anbefalinger :)

Lenke til kommentar

bluescreen:

 

Du sier ikke noe om hva du skal ha på toppen av stativet, gjør du? Kan være nokså avgjørende, stor forskjell på det stativet som trengs til kompakt/prosumer og det som trengs til et monsterSLR med en stor tele.

 

Vedr. det velbon-stativet kan det godt være et ok kjøp, har kjent på det i butikk og det føltes ganske skikkelig men ha det 4-leddede bein kan det kanskje få konsekvenser for stabiliteten.

 

Manfrotto 190-stativene er etter min mening mye stativ for penga, og klarer du deg med den høyden blir du sikkert fornøyd med det. Har selv 190ProB med RC141 3way hode og er fornøyd med stativet og tålelig fornøyd med hodet, selv om jeg kanskje like gjerne kunne kjøpt 190DB som ProB. Vekten er nokså høy på denne kombinasjonen men den utgaven jeg har har reimfester så det er helt greit å ha den med så lenge du ikke skal klatre eller løpe eller noe.

 

Ellers kan du kanskje titte på SLIK-stativer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...