Gå til innhold

Hva er best: Plasma eller LED-LCD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er mye snakk om sortnivå på nettet.. Men hva med sportssendinger? Jeg har hatt både Samsungs LED/LCD-tv UE55B7070 og plasma-tv PS58B855 hjemme. Det er ingen tvil om at plasma-tv'n takler bevegelser som fotball, tennis m.m. langt bedre enn LCD/LED-tv'n. På LCD/LED-tv'n får personer en slags silhuett rundt seg med en gang det er litt avstand.

På HD-sendinger er ikke dette et problem, men det er lite HD-sendinger tilgjengelig, og det vil ta tid før det blir mer - NRK er jo håpløst sent ute med dette..

Lenke til kommentar

Det var min oppfatning av saken også: skriver du en artikkel som skal sammenligne og velge en vinner kan du ikke avslutte med "bestem selv".

 

Jeg synes imidlertid ikke dette er det verste: selv om det ikke har direkte sammenheng med hvor mye du vet om emnet ditt, trenger språket i anmeldelsen en ekstra puss. Selvmotsigelser og usammenhengende sammenligninger gjør at i hvert fall jeg ikke skjønner helt hva du vil fram til.

 

Jeg beklager at dette ser mer ut som lærerkommentarer enn en leserkommentar. Det er i hvert fall konstruktivt ment.

Lenke til kommentar

Har selv målt strømforbruket på min plasma, og den ligger ofte på 40-100W, men produsentene er nødt til å oppgi maksimalt forbruk, som er på over 200W. Kommer oppimot det hvis jeg setter på et helt hvitt bildet.

 

Og innsynsvinkel er et langt større problem enn innbrenning. Har selv gått bort fra å bruke PC-skjerm, ogsurfer minst 2 timer daglig med min plasmaTV, ingen innbrenninger så langt. Og dette er på en billig fjorårsmodell, (Panasonic PX80) Dermed regner jeg med at det er ytterligere forbedret på årets modeller.

 

For meg så er det film, tv og sport som er viktigst med en TV, og der scorer Plasma definitivt høyest.

Lenke til kommentar

Her er fortatter litt vel feig, når han sier "Uansett vil dette være en smakssak". I overskriften står det "Hva er best: Plasma eller LED-LCD?" da vil ikke detet bli en smak sak, den ene vil nødvendigvis være bedre enn den andre.

 

Heisann, det er som nevnt i artikkelen både pluss og minus ved begge teknologiene, og hva som er best avhenger av hva du skal vise på skjermen og hvordan stuen din ser ut. Dermed er det ikke så enkelt å slå fast at en teknologi er best uansett, men vi håper at artikkelen kan gi deg tips til hva som er best for deg.

Lenke til kommentar

I dag er valget enkelt, plasma vinner på alt, og la gå dem er ikke like lyssterk, men hvor lyst skal du egentlig ha det når du ser tv? Jeg plasserer iallefall ikke tven slik at solen skinner på den ;)

 

For et par år siden hadde lcd 1 plus, og det var at den hadde kvadratiske pixler og støttet pixel mapped for de med htpc, i dag støtter plasma dette også. Dagens LCD tver(med eller uten led - led som de fleste forbinder med samsung's ekstra flate tv'er) har et svartnivå som ikke er sammenligningsbart med plasma, at lcd har dynamisk kontrast er helt uinteressant siden alle partier som egentlig skal være mørkegrått også blir svart(black crush)noe som gjør bildet mindre naturtro..

Strømforbrukning på plasma er som kjent høyere enn hva lcd har, men på årsbasis utgjør ikke dette så mye, tenk heller på å stenge av lamper, pc'er o.a. som totalt drar mange ganger mere enn hva en plasma tv drar ekstra.

Lenke til kommentar

Kan kanskje tro på forfatter når han sier han ville valgt lcd-led, men for de fleste av oss er det forholdet pris/kvalitet som teller, og da er jo plasma overlegent, selv om jeg tror forfatteren på at lcd-led begynner å ta igjen plasma på kvalitet. Det som var utrolig var at da jeg kjøpte, for 2 år siden, var lcd svært dårlig, men hadde likevel 80% markedsandel (forstå det, den som kan). I dag er det vel også slik, men man får i alle fall en brukene tv, hvis man legger noen kr i det, selv om man velger lcd. Et annet argument i favør lcd er strømmen. Vil tippe man sparer 250kr pr år på lcd, (det dobbelte om man har billig oppvarming i fyrings-sesongen), og hvis man skifter tv f eks hvert 7. år, kan jo dette utgjøre noen kr.

Lenke til kommentar

Pioneer kuro er vel og bra. Men Pioneer har jo sluttet å lage plasma.

Hvis du aktiverer 100 eller 200 HZ funksjonen på en LCD så blir bildet vesentlig dårligere ved raske bevegelser. Du får en slags skygge rundt alt som beveger seg, fokus forsvinner og små detaljer viskes ut. I enkelte tilfeller får du faktisk ujevn hakking i bildet også.

 

Jobber i butikk og tester og demostrerer dette for kunder hver dag. Og hver dag lærer nye kunder noe nytt.

 

100 hz og 200 hz fungerer ikke til action og sport. Skru av denne funksjonen, og du får et myyye bedre bilde. Men det er klart. I enkelte panoreringer og slikt så kan bildet hakke litt. Men med en skikkelig Blu-ray spiller (les: Ikke de billige, og ikke PS3) så er dette borte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mhm , mye synsing både fra artikkelforfatter og gjestene her inne. Er det kanskje en sammenheng med dysleksien som herjer begge sidene ?! Vel, til saken.:

 

Plasma er SVÆRT døende, men har vel aldri vært levende heller, eller i det hele tatt.

 

Og her er linken som får amatørene og de utdaterte til å rett og slett klappe igjen .:

 

http://www.tu.no/forbrukerteknologi/article178702.ece

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...