Gå til innhold

Muskeltverrsnitt - styrke/størrelse?


Anbefalte innlegg

Jeg trener 2 ganger i uken. I tillegg til å jogge/løpe i ca. 40 min. tar jeg:

 

 

 

1) Armhevninger â013 ca 20 stk tre ganger

 

 

 

2) Pullups (tror jeg det heter, jeg heiser meg opp i en stang jeg har festet i dørkarmen) â013 Jeg tar først ca 6 hevninger tre ganger med bredt tak og håndflatene fra ansiktet (for rygg), deretter kanskje en 4-5 hevninger tre ganger med smalt tak og håndflatene mot meg (biceps).

 

 

 

3) Diverse mageøvelser.

 

 

 

Jeg har forholdsvis lange pauser mellom repetisjonene ved armhevninger og pullups, men ikke når jeg tar mageøvelser.

 

 

 

Mitt spørsmål går på hvordan jeg kan øke tverrsnittet i musklene mest mulig. Slik jeg har forstått det (jeg kan veldig lite om dette her, jeg vet egentlig ikke engang hva tverrsnittet er) økes ikke nødvendigvis størrelsen på musklene når tverrsnittet økes. Men det er når tverrsnittet økes man blir sterkere, stemmer dette? Det er viktigere for meg å bli merkbart sterkere enn â01Dstorâ01D.

 

 

 

Videre har jeg forstått det slik at om man skal øke tverrsnittet skal man ha færre repetisjoner med større belastning, men flere sett (for eksempel 5 sett i stedet for 3). Stemmer dette?

 

 

 

Hvis dette stemmer burde jeg altså tatt færre armhevninger i ett sett, men flere sett. Men da må jeg jo også øke min egen vekt, finnes det utstyr/hjelpemidler man kan gjøre det med? Jeg lurer også på det samme når det gjelder pullups. Eller er det jeg allerede gjør godt nok? Jeg lurer vel kort og godt på om treningsopplegget mitt kan effektiviseres og om jeg kan få mer ut av det.

 

 

 

Vennlig hilsen

 

Peter.

 

Les saken her

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...