Gå til innhold

utdanning for å bli spill utvikler?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er noen som har noen anelse om hva som trengs for og bli spill utvikler? Jeg er åpen for så og si alt, hva slags skole bør man gå osv? Kikka litt på norhoff, men etter litt research fant jeg ut at detta var en "drittskole", noen formeninger om det?

 

Takk på forhånd

TJ

Endret av xxTJxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurte på om det er noen som har noen anelse om hva som trengs for og bli spill utvikler?

Dette spørs veldig på hva du forbinder med å være "spillutvikler". Med mindre du ser for deg en jobb på gutterommet (mange som har startet der), så må du nok tidlig begynne å tenke på å spesialisere deg.

Trives du best med visuell design? Det er muligheter innen 3D, 2D, konseptartist etc..

Er det artigst å planlegge? Storywriter, spillarktitekt etc...

Ren programmering? Det er alltid behov for codemonkeys, teknoligiutviklere ol.

I tillegg må man ha folk til å ordne script, lage AI, sjekke tall osv. For ikke å glemme musikere og lydteknikere.

 

Så, i første omgang så kan det vel lønne seg å finne ut hva du synes er mest interessant.

Lenke til kommentar

Er noen gode skoler i Sverige, men de krever at du kan noe fra før. Selv lærte jeg meg 3D på gutterommet, og nå etter bare 2-3 år med modelering så har jeg fått jobbet litt hos Tarsier i Sverige, og også invitert til å jobbe hos en indieutvikler. Så bare prøv deg frem med det du ser for deg at kan være morsomt, enten det er 3D, 2D, programmering, musikk osv, så jobber du bra nok, så får du deg lett utdanning eller jobb innen spillutvikling.

Lenke til kommentar

Selve papiret du får når du utdanner deg teller veldig lite innen spille verden. Det gjelder iallefall innefor 2d/3d og programmering. Skolen jeg gikk på har et ganske godt rykte innen spilleverden, men vil si at de aller aller fleste der aldri kommer til og få den jobben de har lyst på.

 

Kan gi deg noen tips som vi fikk av forskjellige folk fra Ubisoft reflections når de var og besøkte oss på skolen:

Programmering : Lag noe du liker, ikke tenk på om det gir deg jobb eller ikke. De vil bare se at du kan programmere. Fint om du kan gjøre noen som ikke er helt superhot. Jeg lagde et 2d hvor jeg bruke masse tid på og gjøre grafikk rutinene så raske som mulig uten og bruke grafikk kortet og det ga meg utplassering for et år der.

3D/2D : Lag noe som finnes. Han sa at uansett hvor fint monsteret ditt var så fikk du ikke jobb. Lag en model av deg selv, huset ditt eller en ekte bil. Noe de kan se på og kjenne igjen. Hvis du klarer og lage det bra så klarer du sansynligvis og lage andre ting også.

Story : Veldig vansklig og få jobb. Veldig ofte så leier de inn andre firmaer til og gjøre den delen

Concept art : Veeeldig vansklig, som story så blir de folkene ofte leid inn.

Lenke til kommentar

jeg tenkte mest på 2D/3D siden jeg har utrolig liten sjanse innenfor programmering siden jeg ikke akkurat er en kløpper innenfor matte. Det jeg vil gå på skole for er for å få litt opplæring i detta. Jeg trenger bare det lille dyttet med kunnskap for og kunne begynne og utfolde meg føler jeg. OleKHH, hvilken skole gikk du på? Er det noen skoler noen andre kan anbefale?

 

-TJ

Lenke til kommentar

Du trenger ikke være så alt for god i matte. Eneste du trenger er litt algebra, litt trigometri og gemometri og matriser. Ingen av delene er veldig vansklig. Skal du gjøre masse grafikk eller fysikk programmering så er det selvfølgelig en annen sak.

 

Går på Teesside University i England.

 

En annen rolle som er ganske kul hvis du liker både kunst og programmering er technical artist, vet at det er en rolle som trengs en del her i Norge også.

Lenke til kommentar

jeg har sett på Teesside university i england...jeg studerer med glede i utlandet, men ossen er det der med tanke på bolig og alt annet som trengs for og overleve? Krever det Generell Studiekompentanse for og komme inn? Jeg går for øyeblikket på IKT-Servicefag andre året og fyller 18 til neste år.

Lenke til kommentar

Du må ha general studiekompetanse for og få studielån tror jeg.

Hvis du søker kommer du til og få beskjed om at du må ha ganske høye karakterer for og komme inn. (Rundt 5 i snitt fikk jeg beskjed om) Men tror ikke de fleste har så bra, mange av de engelske jeg har snakket med fikk rundt 2 i snitt og kom fortsatt inn.

 

Teesside er bra med at skolen har kontakt med flere ganske store spille studioer i England, men hvor flink du blir av og gå der kommer helt ann på deg selv. Kjenner folk som aldri kommer til og få seg jobb og folk som kan nærmest velge selv hvor de vil jobbe.

 

Veldig billig by og bo i. Likte meg veldig godt der, selv om byen har et ganske dårlig rykte.

Lenke til kommentar

Jeg gikk selv to år på University of Teesside i Middlesbrough og kan ikke si at jeg anbefaler den skolen. Det er selvsagt mye opp til deg selv hva du får ut av utdanningen (som med alt annet), men synes jevnt over at studiet (ba.hons computer animation) sugde temmelig balle.

En annen ting er at Middlesbrough er det største hølet i UK, så trivselsfaktoren er ikke til å rope hurra for. Mye kriminalitet (google chavs), skit, mus, kakkerlakker og rotter gjør at jeg _aldri_ kommer til å dra tilbake dit igjen.

 

Hørtes kanskje litt negativt ut dette, men for min egen del så har trivselsfaktoren masse å si. Middlesbrough har blitt kåret til "verste by i UK" flere ganger (http://www.channel4.com/news/articles/society/middlesbrough+tops+worst+town+poll/921247), så det er opp til deg om du vil satse der borte :)

Lenke til kommentar

Jeg går andreåret på Oplevelsesproduksjon og interaktive medier (OPIM) linjen ved høyskolen i Hedmark (avdeling Hamar). Hadde min første time med den nye 3D læreren i dag, han var veldig flink. Dette semesteret blir nok veldig bra.

 

HiHM har ikke en egen 3D linje, men OPIM har en god kombinasjon av design, grafikk og programmering. Så hvis du vil ha en allsidig utdannelse som er relevant for spillutvikling er det absolutt noe du burde se på. Vi har også en animasjonslinje hvor du kan spesialisere deg innenfor enten 2D eller 3D. En av de store fordelene med HiHM er at det er en gratis offentlig høyskole, noe man også burde ta i betraktning.

 

Når alt det er sags så vil jeg legge til at jeg har sett en del på opplegget til NITH og er veldig imponert over hva de har å tilby. Det virker som et godt alternativ hvis du vil studere i Oslo.

 

 

Tror jeg skal meg ned å skrive en guid for spillutvikling.org om spill relaterte studier. Men det får vente til etter nyttår når vi vet mer om hva de ulike skolene kommer til å tilby neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...