Gå til innhold

Problem med PC - vil ikke starte.


Blodhemn

Anbefalte innlegg

Åkei.

 

For noen dager tilbake så nekta maskina mi fulstendig å starte skikkelig, eneste den unner meg er et grønt lys på HK'et og en sort skjerm. Den gjør ingen forsøk på å komme seg inn i Bios eller begynne å laste Windows.

 

Etter å ha prøvd meg fram så er jeg kommet fram til at det er enten:

 

- Hovedkortet (A7N8X Deluxe)

- Prosessoren (XP 2400+)

- Skjermkortet (GeForce Ti 4400)

 

Jeg er ikke helt sikker på skjermkortet, jeg prøvde nemlig med mitt gamle Geforce GTS og det ville heller ikke by meg på annet enn mørke.

 

I dag fikk jeg HK og CPU av en kamerat, (Epox 8RDA+ og XP 1800+)men får fremdeles ikke opp maskina. Jeg har prøvd Epox'en med min gamle prosessor så vel som den nye. Jeg har prøvd å sette minnet i forskjellige DIMMS.

Epox kortet sitt POST system gir meg "C1". Kodene i manualen er i hex, det skjønner jeg fint lite av. Det jeg tror er ekvivalenten til "C1" i Manualen sier :

 

C1h : Detect Memory

-Auto-detection of DRAM size, type and ECC.

-Auto-detection of L2 cache (socket7 or below)

 

 

Eneste jeg kjører er HDD, Minne og Grafikkort. Minnet er forresten et Corsair 3500. Og den er testet i en annen maskin og virket helt fint.

 

Jeg har enda ikke prøvd å cleare CMOS og det der.

 

CPU'en er vannavkjølt. Jeg tror ikke den har lekki over de gamle komponentene, og jeg tviler enda mer at den har lekki over de nye. Jeg sjekka nemlig om den lakk når jeg tok ut kjølesettet tidligere i dag - dog ikke grundig eller over en lengre periode.

 

 

Har det gode folket på HW.no noen tips til en kar i nød? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CMOS er forsøkt cleared med Jumper.

 

Testa også med en PC2100 minne brikke i tilfelle HK'et ikke støttet PC3500.

 

Virker fremdeles ikke.

 

Edit: Noen som vet om 8RDA+ ikke vil starte om den ikke detecter en vifte på CPU FAN?

 

Har nemlig prøvd det før når jeg testet med PC3500 brikken, men glemte å gjøre det med PC2100. Og det er litt tungvint å låne den andre brikka igjen.

 

Manualen sier at den støtter Minne opp til 400MHZ.

Lenke til kommentar

Noen andre som har forslag?

 

 

Edit:

 

Leste dette på 8rda.com:

 

Q7. Why my system keep showing that I have check sum error or C1/C5 on the P80 debug LED?

 

A7. It might be one of the following scenario, (1) there is a bad stick of DDR RAM, (2) the DDR RAM is not seated properly, (3) The memory timing setting in the bios is not right, please check your manufactured DDR RAM preferred default setting/rating or (4) your DDR RAM is not compatible with Nforce2 chipset (OCZ DDRs).

 

-Som sagt så har jeg testet alle DIMMene, med to forskjellige Minnebrikker som garantert virker, for de er testet i en annen maskin. Jeg kan vel umulig ha satt de inn galt alle gangene jeg har prøvd.

 

-Timings i Bios tviler jeg litt på, jeg kommer ikke engang så langt. Og hvertfall minst et av disse brikkene burde hatt kompatibel setting.

 

-Og minnet mitt bør være kompatibelt med et Nforce2 chipset fordi det gamle HK'et mitt var Nf2 også.

 

 

 

Kan man kalle det DOA og bestille et nytt et tro? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...