Gå til innhold

Vi tester musikkkjøp på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er detnoen av disse som tilbyr skikkelig lyd, altså i Flac-format?

Gidder ikke betale for bare MP3-kvalitet, når Flac gir lyd som er like bra som CD-lyden er.

Lenke til kommentar
Gjest Flakk

Platekompaniet planlegger å komme med FLAC, og blir da plutselig et alternativ for "oss lydnerder" - da tilbyr de både redownload og høy kvalitet, som, såvidt meg kjent, eneste butikk. Når dette kommer, er jo selvsagt usikkert, men...

Utrolig at det ikke finnes tilbydere av FLAC allerede.

Lenke til kommentar
Gjest Erik K Veland

Karakterbestemmelsene her ser ut til å være veldig arbitrære. Det er ikke noe bestemt grunn til at Platekompaniet fikk 5 mens iTunes fikk 4 for eksempel.

 

Nedlasting til Mobil? Hvor er direktenedlasting til min iPhone over 3G fra platekompaniet? Ser ut til at iTunes klarer det helt fint samtidig som det synkroniseres med hjemmebiblioteket som OG er butikken.

 

If it ain't broke, don't fix it. iTunes er glatt mer attraktivt og brukervennlig enn hva platekompaniet disker opp med utenfor spilleren min.

 

Døvt.

Lenke til kommentar
Karakterbestemmelsene her ser ut til å være veldig arbitrære. Det er ikke noe bestemt grunn til at Platekompaniet fikk 5 mens iTunes fikk 4 for eksempel.

 

Nedlasting til Mobil? Hvor er direktenedlasting til min iPhone over 3G fra platekompaniet? Ser ut til at iTunes klarer det helt fint samtidig som det synkroniseres med hjemmebiblioteket som OG er butikken.

 

If it ain't broke, don't fix it. iTunes er glatt mer attraktivt og brukervennlig enn hva platekompaniet disker opp med utenfor spilleren min.

 

Døvt.

 

Hei, karakterene er satt etter vekting som har vært lik for alle butikkene, men Nokia Music Store har, som det står i testen, blitt trukket ekstra på grunn av kopisperrer på musikken.

 

iTunes er uten tvil et greit sted å kjøpe musikk, og sikkert knall om du har en forkjærlighet for selskapets andre produkter. Med andre MP3-spillere er det derimot ikke alltid like lett å benytte Apple sin løsning. Platekompaniet kommer bedre ut da de har flere funksjoner som er tilgjengelige på tvers av plattformer og er en brukervennlig tjeneste. Jeg har ikke iPhone selv, men ser ikke noen grunn til at du ikke skal kunne laste ned direkte til iPhone fra Platekompaniet.

 

Men her er det selvfølgelig smak og behag som spiller inn, og om en foretrekker iTunes så er det ingen grunn til ikke å handle her om de har musikken en ønsker. Musikk herfra kan nå enkelt konverteres om spilleren din ikke takler det originale formatet. Prisen er tilnærmet lik de to stedene, men det kan fort lønne seg å sjekke ut begge to før du kjøper da begge ofte har kampanjer, men på forskjellig musikk.

 

Angående salg av FLAC så er det lite annet å si enn at det blir spennende å se hvilken tjeneste som først vil satse på salg av dette.

Lenke til kommentar

Platekompaniet støtter sikkert ikke direkte nedlasting til IPhone fordi IPhone kun støtter nedlasting av filer fra enten iTunes eller AppStore (begge kontrollert av Apple).

Lenke til kommentar

Synes det er bra at Platekompaniet gjør det så godt - omsider et friskt pust og en verdig konkurrent til iTunes.

 

Forsåvidt greit nok at testeren selv mener iTunes bør kritiseres for ditt og datt. Men å påstå at forsiden er rotete er ganske imponerende. Kjedelig kanskje, men de presenterer fler kategorier og mer informasjon en Platekompaniet sin forside, og det er da unektelig svært systematisk og ryddig satt opp. Forøvrig er det faktisk sånn at forandring IKKE fryder. Vi mennesker ønsker faktisk at ting er sånn man er vant til. Men det er vel for mye forlangt at testeren faktisk vet noe om kjøpsvaner og metodikk (dette er vel dokumentert og kjent hos Apple, Google, Amazon osv). Tester har kanskje en annen erfaring enn det selskaper som selger for milliarder på nett over fler år har...

 

"Endelig DRM fri" er vel også en unødig kommentar. De var tross alt i frontlinjen for dette, og det er vel strengt tatt plateselskapene som har holdt dette igjen, ikke nettbutikkene.

 

Ingen merverdi er også bare tøv. Det kunne helt sikkert vært mer, men det er mye informasjon om artister, og det er mange album som kommer med digital booklet, en videosnutt, ekstralåter osv. Og det finnes kjekke ting som komplettér album, Genious, anbefalinger, gavekoder osv.

 

Et annet aspekt er at iTunes stiller i en litt egen klasse - den er laget som støtte for iPod/iPhone, og vil da selvsagt falle litt ut om man ser den utelukkende som selvstendig enhet. Det er jo integrasjonen mp3 spiller/telefon, avspiller (med mulighet for streaming til stereo osv) og nettbutikk som gjør at den virkelig skinner i forhold til andre. Der kommer nok dessverre fremdeles både Platekompaniet og alle andre til kort uansett hvordan man ser det.

 

Og til dere som håper på FLAC: Kanskje kommer det, men pga at filene gjerne er vesentlig større enn for mp3/AAC, så tar det nok tid. Det er et poeng både mht båndbredde, nedlasting over mobilnett, overføring over USB og lagringsplass. For de aller aller fleste vil nemlig 256kbit mp3/AAC være mer enn bra nok uansett.

Lenke til kommentar

Det er nok delte meninger om hvor i frontlinjen Apple var for fjerning av DRM. Selskapet var unektelig flinke til å utnytte DRM for å skape en teknologi som kun fungerte med deres egne spillere. Dermed ble butikken ubrukelig for deres egne kunder etter mitt syn, men også komplett umulig å benytte for alle andre. Forbrukerombudet var like ved å sperre iTunes Store ute fra det norske markedet på grunn av dette. Da er det positivt at butikken endelig er DRM-fri. Nå kan vi trygt anbefale å handle musikk her da musikken du kjøper også kan benyttes i fremtiden.

 

Hvem av Apple og musikkbransjen som holdt mest tilbake for at det skulle skje er et spørsmål jeg ikke har svar på dessverre.

 

Angående forsiden så er det nok smak og behag, men slik den er nå er det en salig blanding av applikasjoner, podcaster, bøker og musikk. En klarere inndeling hadde gjort seg her, men det er fullt lov å være uenig i dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Kristian

En ting jeg synes mangler i vurderingen deres er om man har muligheten til å laste ned kjøpt innhold flere ganger. Jeg ser Platekompaniet kun tillater 3 nedlastinger. Jeg foretrekker helt klart at musikken jeg har kjøpt er tilgjengelig for nedlasting flere ganger (helst uten noe begrensning av antall nedlastinger).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...