H-kon Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Har en iMac stående som plutselig er død. Har nettopp flyttet til et nytt hus og det har vært den eneste av maskinene mine som er pakket opp. Vel, etter tordenværet her på Østlandet i dag så vil den ikke starte opp i det hele tatt. Helt død. Var ikke hjemme på tidspunktet for tordenværet så jeg hadde ikke mulighet til å koble fra ledninger heller (strøm, og tlf kabel til modem). Maskinen er en bondi-blue (blå) IMac G3 400Mhz med 512MB. Regner egentlig med at strømforsyningen er skutt på den selv om ingenting annet i huset her er skadet (hvitevarer, eller telefoner). Noen som har opplevd noe lignende før, og om eventuellt hvor lett det er å få tak i en strømforsyning? Har ikke kikka så mye på den, men regner med at Apple ikke helt bruker vanlig standard ATX strømforsyninger, og om de gjør så har de kanskje ikke helt en standard form-factor? Har et par standard strømforsyninger liggendes. Takker for all hjelp.
macrules Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Skjedde med en gammel imac 233 jeg har. Men etter å ha skrudd den fra hverandre og så gitt opp og deretter satt den sammen igjen for så å plugge i strømkabelen igjen, virka det plutselig!! Men ikke skjermen.... Så jeg kjøpte en Hansol 17" og kobla den på imacen istedet. Fungerer glimrende. (Trenger en overgang) Bonus er større skjerm enn den som stod i selvfølgelig. Imacen står under skrivebordet med kun tastatur og skjerm oppå skrivebordet. Tips, skru av dekselet og prøv å koble fra skjermkabelen. (Lett å se) Se om maskinen booter da.
jonnasfravigå Skrevet 19. juli 2003 Skrevet 19. juli 2003 En jeg kjenner hadde koblet fra strømkabelen men ikke telefonkabelen, så det var bare en svart skjerm når han slo på maskinen. Han leverte den inn der han hadde kjøpt den (Mac & Carry), men måtte betale 3000 kr for å få den fikset. De måtte få en del fra Tyskland. Vet ikke hvilken del det var.
Dikky Skrevet 19. juli 2003 Skrevet 19. juli 2003 En jeg kjenner hadde koblet fra strømkabelen men ikke telefonkabelen, så det var bare en svart skjerm når han slo på maskinen. Han leverte den inn der han hadde kjøpt den (Mac & Carry), men måtte betale 3000 kr for å få den fikset. De måtte få en del fra Tyskland. Vet ikke hvilken del det var. Macintosk i ett nøtteskall ..
H-kon Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Skrevet 20. juli 2003 Takker for tips. Skal demontere saken i løpet av morgendagen ettersom jeg har vært borte hele helgen. Den virker totalt død, men jeg skal oppdatere tråden etterhvert.
H-kon Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Skrevet 31. juli 2003 Vel, litt treg med å oppdatere tråden min men i allefall for de som er eller har vært interessert. På alle Macintosh hovedkort så finnes det en liten knapp som heter PMU. Denne resetter hovedkortet totalt om den holdes inne i ca 10 sekunder. http://preterhuman.net/texts/computing/App...DF/PowerMac_G3/ Den linken over er en link til Apple's Service manualer og beskriver i detalj hvor man finner denne knappen på de forskjellige maskinene og annet service relatert informasjon. Veldig nyttig Vel, å resette PMU knappen fungerte foreløpig ikke hos meg så her er det noe annet som har gått dukken. Skal åpne den igjen til helga for å måle noen batterier og noen kretser for å se om de har tatt kvelden. Litt greit å oppdatere tråden dersom det skulle være noen andre som opplever noe slikt. Oppdaterer tråden så fort jeg har åpnet den igjen.[/url]
LilleHjelper Skrevet 1. august 2003 Skrevet 1. august 2003 Erfaring fra død Mac i kontorsammenheng: Mac'en var død som ei studd sild i boks, men alt som var galt var at ei sikring var gåen. Jeg vet ikke hvor den satt, men det var ikke store greiene som skulle til før alt svei som det skulle igjen.. Lykke til! Erfaringer fra PCer: I tordenvær er det som regel strømforsyninga (eller en sikring i strømforsyninga) eller modemet som går. Eller begge. Er du /heldig/ holder det å skifte den defekte delen. Er du ikke fullt så heldig har det spredd seg litt lenger innover (hovedkortet m.m.) Siden det virker som du skal til med måleutstyr regner jeg med du har erfaring fra svakstrømsarbeid og snart finner ut hvor feilen ligger! Jeg for en er interessert i å høre om utviklingen.
BBernes Skrevet 1. august 2003 Skrevet 1. august 2003 Vel dette går på inbo forsikringen din. Bruk den for og få deg en ny mac (kansje en BigMac)
iMAniaC Skrevet 6. august 2003 Skrevet 6. august 2003 Jeg mista iMacen min en gang, men ikke på grunn av tordenvær. Først gikk batteriet. Da jeg hadde fått skifta det, døde disken (totalt død, uansett hva jeg gjorde gikk det ikke strøm igjennom den så vidt jeg husker). Så jeg kjøpte ny disk. Da tok skjermen kvelden. Så nå har mamma iMacen under bordet med ekstern kjerm og jeg har en G4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå