Gå til innhold

Prgoram for å lage spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Test Game Maker v7, enkel og mye tutorials der ute. Lasta den ned selv igår og skal sette meg inn i programmet dem nærmeste dagene nå tenkte jeg.

+1

 

Du kan lage fryktelig mye med fryktelig lite med det programmet! Hvis du setter deg ordentlig i det og fullfører det du starter med går det fort framover! Selv har jeg et lite problem med det siste jeg nevnte, da jeg hopper av og på spillagingen hele tiden. Har holdt på med game maker i to år nå, er absolutt ikke skuffet! Prøv dette, finnes haugevis av gode tutorials og gedigne communityer som hjelper deg med hva det skulle være!

 

edit: crap, glemte nynorsken.

Endret av Halvspenn
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Test Game Maker v7, enkel og mye tutorials der ute. Lasta den ned selv igår og skal sette meg inn i programmet dem nærmeste dagene nå tenkte jeg.

+1

 

Du kan lage fryktelig mye med fryktelig lite med det programmet! Hvis du setter deg ordentlig i det og fullfører det du starter med går det fort framover! Selv har jeg et lite problem med det siste jeg nevnte, da jeg hopper av og på spillagingen hele tiden. Har holdt på med game maker i to år nå, er absolutt ikke skuffet! Prøv dette, finnes haugevis av gode tutorials og gedigne communityer som hjelper deg med hva det skulle være!

 

edit: crap, glemte nynorsken.

 

10/10

 

Game Maker er ganske kraftig på 2D spill ja, går 3D og, men GM er ikke laget til og lage store 3D spill.

 

Bruker GM selv, ganske ofte, snart brukt det i 5 år. :D

Gleder meg til GM V.8, det er jo i beta testing så kommer vel om noen månder.

 

Ser tilbake på mine gammle spill prosjekter, på når jeg startet med GM.

Da ser jeg fort de er veldig dårlig :whistle: , men kunne jo ikke noe med GM da nesten, men spillene blir

bedre og bedre, etter vert som man lærer seg og bruke GM programmet.

Lenke til kommentar

Her er en liste over de mest populære alternativene som jeg opprinnelig skrev for Spillutvikling.org

 

Flash (Flash er en del av Adobe creative suite)

Programmeringsspråk: Actionscript 3.0

Firma: Adobe

+ spillene kan spilles i nettleser

+ mange ressurser og tutorials

+ god integrering med andre Adobe programmer (Photoshop, illustrater, osv..)

+ kan også brukes til å lage nettsider, film og animasjoner

+ 2D grafikk, animasjon og kode i samme program

 

XNA Game Studio

Programmeringsspråk: C#

Firma: Microsoft

+ støtter Xbox 360 og Zune

+ godt utgangspunkt hvis man vil lære C# (og eventuelt C++)

+ Gratis (du betaler kun om du vil legge spillene dine på Xbox)

 

Unity Game Engine

Programmeringsspråk: JavaScript, Phyton, C#

Firma: Unity Technologies

+ Mange norske firmaer bruker Unity

+ Støtter 3D grafikk i nettlesere

+ Innebygget fysikk(Ageia PhysX)

+ innebygget level editor

+ støtter Wii og iPhone

 

Game Maker

Programmeringsspråk: GML

Firma: YoYo Games

+ gratis ”lite” versjon (25$ for Pro versjonen)

+ enkelt å lære

 

Game Blender

Programmeringsspråk: Phyton

Firma: Blender Foundation(open soucre)

+ 3D grafikk og kode i samme program

+ innebygget fysikk

+ Open Source

+ helt gratis

Endret av NordicGamer
Lenke til kommentar

Om du ønsker å lage spill som er mer avanserte en for eksempel en Little Big Plannet bane er du nødt til å lære deg noe programmering. Alle programmene jeg nevnte er laget for å være enkle og lette å lære. Alternativet til å bruke et sant rammeverk er å bygge alt fra bunnen av i for eksempel C++, og det er i hvert fall ikke lett om du er en nybegynner. Med Game Maker kan du komme langt uten behøv å programmere noe, men det ligger fortsatt et programmeringsspråk bak alt du gjør.

Lenke til kommentar

Selv Pen&Paper Dungeons and Dragons krever basiskunnskaper i språk om du vil dra den så langt ;p

 

Flash, Unity og Game Maker er vel de som krever minst kunnskaper innen programmeringsspråk for å få til noe, de andre må du streve litt mer med. Uansett så ligger det et programmeringsspråk bak alt du gjør på en datamaskin.

 

Om du absolutt ikke vil sette deg inn i noe programmering, så er alternativet å finne noen som vil det, og sammarbeide med han/hun/de (mods til half-life/unreal/crysis o.l., småseriøse team, hobbybasis med venner osv.). Fins mye annet som kan gjøres innen spillutvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...