Gå til innhold

NAT-problemer


Amored

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg fikk ny ADSL-leverandør i går (Eidsiva), og dermed nytt modem (Thompson SpeedTouch ST456 v6) og router (3Com Wireless 11n Cable/DSL Firewall Router).

Da jeg endelig fikk satt opp boksene, funket Xbox Live uten problemer. Men da jeg skulle logge meg på i dag tidlig, var ikke nettet helt som det skulle, så jeg måtte fikse på noen innstillinger. Deretter kjørte jeg en Connection Test på 360n, og fikk opp en melding om at NAT står som Strict.

 

Hvorfor kommer det plutselig opp nå? Det har aldri dukket opp før.

 

Jeg åpnet portene til Xbox Live på modemet, og prøvde igjen, men uten hell.

 

Hva skal jeg gjøre?

Noen som har erfaring med Eidsiva/SpeedTouch 456/3Com-routeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig standardisert og kjedelig svar dette, men mest sannsynlig er det noen av portene dine som ikke er riktig forwardet. Legger ved PortForward.com sin guide om hvordan dette løses for din hardware.

 

Syntes du det er vanskelig med portåpning finnes det et program som heter PFConfig, hvor du kan velge routeren og modemet ditt fra en liste, og programme åpner det som trengs av porter. Det koster tretti dollar på nevnte side. Men her er uansett guidene:

 

Speedtouch-modemet ditt

 

3com-routeren din

Lenke til kommentar

Hei.

(Er broren til trådstarter)

Først av alt, takk for svar. Vi har åpnet porter utallige ganger før grunnet mye bytte av rutere, modemer og internett-leverandør, og det har funket fint, men nå i det siste har NAT'en blitt "strict" uansett hva.

Har prøvd enda en gang å fulge instruksjoner fra PortForward, men til ingen nytte.

Kunne tenkt meg å prøve å fikse litt innpå 3Com routeren, men har ikke passordet akkurat nå <_<

Men, men... får lete etter løsninger :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Assign Xbox'n med Public Ip Adress i SpeedTouch routern.

Hvordan?

 

Jeg ville heller spurt hvorfor? Om du gjør det får ingen andre tilgang til nettet hos deg. Tror det er bedre å finne ut hvordan du forwarder skikkelig.

Skulle gjerne hatt litt mer info om hvordan ting er satt opp hos deg. Virker veldig rart at en ISP sender 2 bokser til deg. Blir den ene brukt til å "ringe opp" og den andre til å dele up ip-adresser?

Hvordan er de kobla sammen? Bruker du wifi med xbox'en? Hva for noen instillinger var det du fiksa etter at det feila hos deg?

Om 3com routeren støtter upnp kanskje det hjelper å slå på det? http://www.thinkbroadband.com/images/revie...2/cap-20129.jpg (universal plug and play)

Lenke til kommentar
Assign Xbox'n med Public Ip Adress i SpeedTouch routern.

Hvordan?

 

Det han under deg sier stemmer ikke. Ingen mister tilgangen til nett fordi om du assigner xboxen med public ip'n. Dette har jeg alltid gjort, og har også fikset det for mange andre.

 

Gå inn på routern og gå til: Home > Home Network > Devices

 

Nederst på siden Devices ser du "Assign the public IP address of a connection to a device"

 

Trykk på den og velg xbox'n på listen. (Du må vite hvilken ip xboxen står med for å skjønne hva som er hva, siden alt som er koblet til bare vises med ip'ne de har)

Lenke til kommentar

ja Public IP = DMZ alle andre funker på nett også.

 

men det er ikke sikkert det fungerer, Thomson lager rare routere.

hvis det ikke funker kan du legge inn portene i CLI

 

har du Vista må du legge til Telnet Client i Start->Control Panel->Programs and Features/Turn Windows Features On or Off

 

Run - telnet "ip til router"

user: Administrator pass: blank

så skriv "menu"

da skal du komme inn på menyen til routeren, gå til NAT/mapadd

 

In 'mapadd', the option intf= is highlighted.

 

Press enter and you will find the possible options on the bottom of the menu.

You either type them in or use the up and down arrow buttons again to select the right option, in this case you choose Internet.

 

Press <enter> again and go to 'type='.

 

Choose 'napt'

 

You also have to fill in an outside address=.

 

Type in '0.0.0.1'. This means that the ports are open for the whole Internet.

 

The inside address= is the local IP address of the computer that is used for this program/application.

 

You type for example 192.168.1.100.

 

If more computers are used for this application you type in a range of local IP addresses, like for instance 192.168.1.[100-104].

 

These IP addresses have to be fixed on the computer***.

 

You have to define the protocol=, like for instance TCP or UDP.

 

Type it in or use the arrow buttons again.

Sometimes ports have to be opened for more that one protocol.

Then you must create a new nat entry for the second protocol.

Now you only give in the port that has to be opened or a port range.

 

The inside port= and outside port= are usually the same, only in very special cases they are not.

 

If you have to open a range, you use the square brackets again like for instance;

 

[123-125].

 

You do not need to configure the other parameters like foreign address or mode etc.

After filling in the necessary information, you use the tab button on the keyboard to go to 'ok' and press <enter>.

You are now back in the 'nat' menu and you go to 'mapadd' again to enter another entry.

 

If you are ready and back in the 'nat' menu, you use the tab page again to go to 'ok' again and you enter the main menu again.

Now you use the tabpage to go to 'cancel' (a bit contradictory, I know).

You will now see the Username ('Administrator' by default) with the flashing cursor.

 

Now you type 'saveall' and press <enter>.

 

Now the ports are open.

 

never mind, så nå at du ikke bruker thomson som router, men det er nok noe av det samme på 3com routeren.

hvis ikke kan du jo prøve og bare bruke thomson routeren som modem og router.

Endret av TearJacK
Lenke til kommentar
never mind, så nå at du ikke bruker thomson som router, men det er nok noe av det samme på 3com routeren.

hvis ikke kan du jo prøve og bare bruke thomson routeren som modem og router.

 

Fulgte guiden, skal sjekke om det fungerer nå.

 

EDIT: Nope

Endret av Kamizage
Lenke til kommentar
Det han under deg sier stemmer ikke. Ingen mister tilgangen til nett fordi om du assigner xboxen med public ip'n. Dette har jeg alltid gjort, og har også fikset det for mange andre.

 

Tror jeg missforsto hva du mente her. Om det er DMZ du mener, så skal det selvsagt funke.

 

Jeg mistenker uansett at oppsettet dems er "[internett] -> [Thomson modem/router] -> [3com router] -> [Xbox 360]" og da kan det være 3com routeren som gjør at Live blir strict.

Lenke til kommentar
ja det skal være slik, siden thomson står i bridge mode, og kunn fungerer som modem, det er i 3com routeren sperren ligger

Det er litt rart, siden jeg har prøvd å sett 360n rett i modemet. Men det funket ikke.

 

Funka ikke internett i det hele tatt eller funka Internett, men Live var fortsatt strict?

Har dere prøvd å ta kontakt med ISP'en angående dette forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...