Gå til innhold

Vi søker lærling IKT-servicefag


Anbefalte innlegg

Selv har jeg Data og Elektronikk, men går IKT-servicefag som lærling. Når man søker lærling går de ut ifra 4 års utdanningstid. Her vil Service og Samferdsel eller Elektro trekke fra et år da dette er relevant utdannelse, og IKT er kryssløp. Om du da tar IKT på andre året, vil enda et år bli trekt fra, derimot, tar du Data og Elektronikk vil du bare få et halv år hvis du vil ta IKT-servicefag. I tillegg må du ta en teoretisk tverrfaglig eksamen.

 

Dermed, vil du ha fagbrevet i IKT med Data og Elektronikk kompetansebeviset får du 2 år 6 måneder med lærlingetid, og en ekstra teoretisk eksamen i motsetning til om du hadde gått IKT.

 

Takk for oppklarende svar. Det er riktig som du sier at dette er mulig.

 

Derfor lurer jeg på hvorfor dere spesifikt spør etter personer som tar/har kompetansebeviset for IKT, da man også kan ta inn folk med Data og Elektronikk. :)

 

Grunnen til at jeg har skrevet dette så tydelig er for å fremheve at det er en lærlingestilling og ikke en fast ansettelse. Ønsker man likevel å søke tar vi selvfølgelig i mot søknaden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til at jeg har skrevet dette så tydelig er for å fremheve at det er en lærlingestilling og ikke en fast ansettelse. Ønsker man likevel å søke tar vi selvfølgelig i mot søknaden.

Flotters. Da hadde jeg fått svar på det jeg lurte på. :) Hadde egentlig bare løst til å informere at dere kan ta inn personer med data og elektronikk kompetansebeviset for IKT-servicefagbrevet, både til dere og personer som lurer på dette. Er en gråsone som folk ikke vet om, spesielt ikke ungdommer som er usikre på hva de vil gjøre.

 

Høres interesant ut egentlig. Går IKT Servicefag nå faktisk. Og til karen over i denne tråden' date=' IKT Servicefag er ikke helt plankekjøring og man legger til stor del opp hva man vil gjøre selv i PTF. [/quote']

Jada, er klar over det. Erfaringen din fra det året med IKT-servicefag i motsetning til noen andre som har fortalt meg kan være strake motsetningen husk. :)

Men beklager om jeg ikke følger helt med, men jeg har ingen anelse hvordan sammenheng PTF egentlig hadde med dette. :p

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

ikt-servicefag sitt pensum er jo en spøk nå.

Lærer ikke engang om server og nettverk, ikke engang lærer de hva en ip er...

installere xp/w7 på en klient så yey utlært...

 

Da har du sett/hørt feil. Vi lærer om tjener, klient, IP-er, nettverk, active directory og hardware.

 

Vi lærer også hvordan vi skal forholde oss over kunder/brukere, lage spørreundersøkelser osv.

 

Skulle gjerne ha sent inn søknad jeg, men jeg bor i Ringsaker så det blir ikke aktuelt. :(

Lenke til kommentar

Oi oi, dette er aktuelt!

Riktig som Tore29 sier, jeg går IKT servicefag nå, og har veldig mye om nettverk, nettverksprotokoller, AD, og hardware. Samt også bruker og driftsstøtte som går ut på service og brukerstøtte...

Men må nevnes at vi repterer kanskje i overkant litt mye basic AD...

 

Kommer til å søke om jeg tar meg litt tid til å skrive en søknad og CV. :]

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Yes da! går vg2 ikt-servicefag nå og kommer definitivt til å sende inn søknad :)

dette har endret alt med tanke på at jeg egentlig ikke ville ut i lære men etter at jeg så dette innlegget forandrer alt seg.

Jeg jeg syntes er mest spennende er både brukerstøtte biten som jeg har lært mye om igjennom året og den biten der man driver med websider

Kunne ikke tenke meg noe bedre sted å ha lærlingplass!

Digger design og IT sammen

 

http://abstract-ikt.blogspot.com/

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har gått både Data og Elektronikk og IKT-Servicefag.. Jeg kan dermed konkludere med at de to linjene er helt forskjellige.

 

IKT-Servicefag dreier seg om det å yte service til brukere, hjelpe til med alle slags problemer innen software og hardware feil på datamaskiner. Servere skal vi også innom.

Vi patcher nettverk og holder slikt vedlike.

 

Data og Elektronikk var mer rettet mot det å montere nettverk, servere, alarmer og feilsøking på komponentnivå.

Det er lite kontakt med brukere og man trenger derfor ikke lære å håndtere sånt.

 

Edit: Nå var denne tråden ganske gammel da, men svaret mitt er nok like relevant uansett.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Jeg har gått både Data og Elektronikk og IKT-Servicefag.. Jeg kan dermed konkludere med at de to linjene er helt forskjellige.

 

IKT-Servicefag dreier seg om det å yte service til brukere, hjelpe til med alle slags problemer innen software og hardware feil på datamaskiner. Servere skal vi også innom.

Vi patcher nettverk og holder slikt vedlike.

 

Data og Elektronikk var mer rettet mot det å montere nettverk, servere, alarmer og feilsøking på komponentnivå.

Det er lite kontakt med brukere og man trenger derfor ikke lære å håndtere sånt.

 

Edit: Nå var denne tråden ganske gammel da, men svaret mitt er nok like relevant uansett.

 

Riktig Riktig, men i arbeidspraksis gjør man så og si det meste helt likt i begge fagene, men med unntak support hos ikt og komponentnivå som du nevner på data og elektronikk

*(jeg har ihvertfall merket at jeg gjør myye mer enn det vi "lærte på ikt" nå som lærling..

Ser jo blant annet at Forsvaret tar inn "Dataelektroniker" lærlinger selvom man har gått IKT servicefag. Altså en kan hoppe over et år om man går ikt servicefag > dataelektroniker i forsvaret, kontra å ta data og elektronikk 2 år, så lærling . ^^

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Huh? Tar du IKT-servicefag og ønsker lærling i Dataelektroniker, får du sannsyneligvis et halvt år ekstra + en tverrfaglig eksamen innen for Dataelektroniker. Det ekstra halve året er for å kompansere for det man ikke har lært når man hadde gått linjen som egentlig er ment, og den eksamen du tar da gjør at du får kompetansebeviset for Data og Elektronikk.

 

Det jeg ikke forstod er hvordan man kunne hoppe over et år. Et utdanningsløp for lærlinger totalt 4 år. Tar du f.eks 2 år hvorav første er GK Elektro -> IKT-Servicefag og går ut som lærling innenfor IKT, vil de to årene bli trukket av siden de er fullverdig i forhold til læreplanen. Hadde du tatt GK Elektro -> Data og elektronikk, og deretter gått ut i lærling, hadde du manglet kompetansebeviset for IKT, og noe kunnskap. Dette taes igjen med en eksamen og et halvt år ekstra lærlingetid.

 

EDIT: Hmm, skrevet i litt hast. Bare spør om noe er uklart.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...