Gå til innhold

Jordfeil søker


Anbefalte innlegg

Prøver å finne brukbare instrument til å søke etter jordfeil med, skal brukes på båt.

 

Har sett slike før, men aldri brukt det før. Etter det jeg forstår så sender instrumentet ut pulser på nettet og man kan følge de til jord ved hjelp av en håndholdt søker.

 

Trenger utstyr for 400/230V og til 24V DC, ikke nødvedigvis samme instrumentet på AC of DC hvis det ikke finnes.

 

Noen som har noen merker, tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å si det sånn. hvordan har du tenkt til å rette jordfeilen da du har funnet den uten å koble fra? hvorfor kan du ikke koble den fra egentlig? er det fritidsbåt eller skip på mangen tusen tonn?

 

det er nok lekasje tangen du tenker på. men beskrivelsen din ligner litt på en kabelsøker for kraftkabel. jordfeilene finner du ofte i koblingspunkt. eller så er det noe som har skadet kabelen som er helt vanlig med byggstrøm.

Lenke til kommentar

Mener å huske at man kan bruke en vanlig strømtang. Normalt skal den vise 0A når du kliper over hele kabelen, mens ved jordfeil vil den vise x antall Ampere.

 

Nei, det fungerer ikke. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, om det bare er "oppløsningen" (tangaperemetere er gjerne beregnet for belastninger på hvertfall et par Ampere. Men når man leter etter jordfeil kan det være ned i 10-20mA) Eller om det er andre tekniske forskjeller.

Lenke til kommentar

for å si det sånn. hvordan har du tenkt til å rette jordfeilen da du har funnet den uten å koble fra? hvorfor kan du ikke koble den fra egentlig? er det fritidsbåt eller skip på mangen tusen tonn?

 

det er nok lekasje tangen du tenker på. men beskrivelsen din ligner litt på en kabelsøker for kraftkabel. jordfeilene finner du ofte i koblingspunkt. eller så er det noe som har skadet kabelen som er helt vanlig med byggstrøm.

 

Tipper han har tenkt å koble fra for å rette feilen, men jordfeil kan være noe dritt å finne. Det er ikke alltid at isolasjonstester fungerer.

Lenke til kommentar

Det er et apparat man kobler inn i hovedfordeling. Den ene polen kobles mellom fase med feil til jord og den andre kobles rett til jord. Den sender ut et slags signal som kan plukkes opp med en håndholdt enhet som viser hvor nær man er jordfeilen (alt fra 0-99% slik at man kan lete seg frem til hvor jordfeilen er). Den måler på spenningssatt anlegg. Man føler seg ikke så tøff når man skal koble den på ei kobberskinne som er sikret med 2kA, nei!

 

Husker ikke helt hva det het, though. Det er ikke så utbredt.. Vår var tyskspråklig.

 

 

Kan lete litt..

Lenke til kommentar

Det er et apparat man kobler inn i hovedfordeling. Den ene polen kobles mellom fase med feil til jord og den andre kobles rett til jord. Den sender ut et slags signal som kan plukkes opp med en håndholdt enhet som viser hvor nær man er jordfeilen (alt fra 0-99% slik at man kan lete seg frem til hvor jordfeilen er). Den måler på spenningssatt anlegg. Man føler seg ikke så tøff når man skal koble den på ei kobberskinne som er sikret med 2kA, nei!

 

Husker ikke helt hva det het, though. Det er ikke så utbredt.. Vår var tyskspråklig.

 

 

Kan lete litt..

 

No snakker vi ;)

Dette er proff bruk, skuta har 11,4MW gen kapasitet så noe fritidsbåt er det ikke... hehe

 

Man kan selfølgelig skru av det meste når man skal gjør vedlikehold, men for å finne en jordfeil så er det ikke bare å skru av sikringer i hytt og pine, og her er en goooood del utgående kurser.

 

Kan hende at jeg må ha 2 forskjellige, en til 24V og en til 400/230. 690V er ikke så farlig med, der er bare generatorer, trafoer, frekvens omformere og noen få andre stor forbrukere, så her er det ikke så vanskelig å finne feil

Lenke til kommentar

The one and only: www.Bender.org

 

Husker ikke hva en fullt utstyrt søkekoffert koster, men tror det er rundt 50 -100k, men det er verdt det for ditt bruk tror jeg.

 

Her er vi inne i rett prisklasse på det jeg lånte en gang.

 

Den ene gangen jeg var borti en jordfeil vi ikke fant med lekasjestrømsmåler lånte vi et instrument fra kraftlaget som fungerer slik Melkekartong har nevnt.

 

Den bærbare utgaven dems kostet oppunder 100k og fungerte opp til 1kV. Den mobile kostet et par millioner, men fungerte opp mot 120kV. :)

 

Utstyr koster. Har du snakket med elektrogrossisten din? Eventuelt om Instrumentkompaniet kan få tak i noe slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...