Gå til innhold

Spill som læringsmiddel


Anbefalte innlegg

Det er veldig mange elever som sliter med motivasjonen på skolen. Det har sikkert de fleste her inne erfart og nå, i mitt siste år på videregående, føler jeg ingen motivasjonsfølelse i i kroppen og jeg tror jeg vet en av grunnene.

 

I skolen bruker vi hovedsaklig bøker til læring, noe som i høyeste grad har vært hovedmiddelet for læring i skolen i alle år. Problemet her er at vi selv må bruke energi på å danne oss det store bildet av teorien i hodet, noe som jeg mener ikke burde være nødvendig. Jeg tror vi mennesker har lyst til å lære og ser etter det som kan gi oss mest lærdom, med flest sanseinntrykk, lettest mulig. Altså f.eks. spill og filmer. Hvis jeg ser en film fra andre verdenskrig sitter jeg igjen med mye mer informasjon fra krigen enn om jeg leser fra boken i og med at jeg har bildene lagret i hodet og kan lettere hente ut informasjon derfra. Når vi tar det til et enda høyere nivå, spill, hvor du selv tar del i og opplever handlingen får vi med oss så mye mer og kan lettere sette teorien ut i sammenheng. Jeg har lært veldig mye om Rennesansens Italias atmosfære av å spille gjennom Assassin's Creed, noe som hadde krevd mye å lese seg opp til fremfor å oppleve det selv.

 

Mange vil nok se på spill som ren underholdning. Mange bøker er jo også ren underholdning, men det finnes faglitteratur også. Slik ser jeg for meg at spillmediumet har potensial til å lære i tillegg til å underholde. Skal samfunnet gå fremover trenger også skolen å tilpasse seg det nye som kommer og jeg tror det vil være til alles beste.

Endret av Lester Freemon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan en lærer best kommer vi aldri til å få et endelig svar på. Synet på kunnskap er abstrakt, og vi finner aldri noen konkrete svar.

 

Slik jeg ser det, lærer du best visuelt, taktilt og kinetisk. Dette er læringsmetoder som fungerer best for deg. For andre vil det å se en film fra WW2 være bortkastet, en vanlig undervisningsøkt med feks samtalebasert dialog vil gi et mye større utbytte. En kan da trekke store røde linjer til detaljnivå.

 

Når det kommer til spill, vil jeg ikke påstå at folk lærer noe av spill i det hele tatt. En lærer ikke noe særlig gjennom å spille Tetris, rent pedagogisk sett. Lek derimot er en velkjent pedagogisk undervisningsmåte i den norske skolen, dog helst fra 1-4.trinn. Når du spiller et spill, da leker du. Du forsvinner inn i en fantasiverden som gjør det oppslukt og interessert i det du holder på med. Hvorfor lærer du noe her? Jo, fordi du er interessert i det du holder på med, det treffer dine læringsområder blant annet.

 

Den norske offentlige skole har gjennom St. meld. nr. 30 2003/2004, og senere læreplan Kunnskapsløftet 2006 blitt pålagt til å innføre digitale ferdigheter i hvert eneste fag. Hvordan kan en evt gjøre dette i matematikk? Du tenker kanskje excel?

Det finnes flere pedagogiske verktøy som legger til rette for spill(les:leking) for ungdomsskole- og VGS-elever, som Universell Matematikk. Dette er et undervisningsprogram som har gjort hele mattepensum i grunnskolen, samt P1,P2,T1 og T2 (VGS) digitalt.

 

Jeg ser ikke på spill (ala COD) som ren underholdning. Jeg ser det på noe som kan få eleven til å koble ut litt, for å få litt motivasjon igjen til å lese Karens Jul for n-te gang. Bøker er heller ikke bare underholding. Litteratur bidrar til å styrke elevens begrepsforståelse samt skrive- og lesekunnskaper. Dermed vil eleven også mestre samfunnet på en mye bedre måte, enn en som sitter og ser på TV hele dagen, da TV-språk ofte er lettfattelig og ikke særlig abstrakt.

 

Hvorfor vet du ikke dette fra før av? Rett og slett fordi ingen elever har innsikt i pedagogisk psykologi eller didaktikk. Det er mye som foregår bak "lukkede dører" i skolen, som gjør at enhver får best mulig opplæring. Du skulle bare vist =)

 

Hvorfor får du ikke de beste læremidlene da? Fordi myndighetene prakker på oss nye læreplaner og mål som vi må følge, men ikke F*en om de gir oss midler til å kjøpe nye lærebøker. Jeg har selv undervist fra lærebøker som jeg brukte i 6.klasse(L-97), og det er en stund siden...

 

En siste ting ang motivasjon. Ungdom i Norge vet ikke hvor godt de faktisk har det, de har heller ingenting å strekke seg etter. Jante-loven råder fortsatt. Du skal ikke være stolt over dine prestasjoner. Klart dette dreper motivasjon. Dersom du ikke har noen læringsstiler som passer deg, er det ikke rart at du er umotivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...