Gå til innhold

Ang. bootlogging, kan jeg få litt hjelp? :P


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

PCen bruker fryktelig lang tid på å starte opp. Den står låst i "Starting Windows"-bildet i over 1 minutt. Mistenker det er en tjeneste eller lignende som PCen ikke klarer å starte for så å "gi opp" og gå videre med bootingen.

 

Har sett rundt omkring på nettet etter et program som logger bootingen med tids-logging, men finner ikke noe "forståelig". Jeg er ingen superbruker på PC så derfor spør jeg;

 

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal klare å logge bootingen på min PC for å identifisere hva som bruker så veldig lang tid?

 

 

På forhånd, takk

Birger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedet for bootlogging er det bedre å aktivere /SOS informasjon for Windows som viser detaljert hvilke komponenter som lastes.

 

Dette kan du aktivere ved å starte msconfig og velge Boot og huke av for OS-oppstartsinformasjon.

Her kan du også aktivere Oppstarslogging. Dette blir da logget til en fil.

 

Tusen takk for svar :)

 

Virker som om "CLASSPNP.SYS" henger i over 1 minutt når jeg booter Windows. Etter hva jeg klart å finne om informasjon om denne tror jeg at det er sjekking av tilkoblede komponenter...

Kan dette stemme?

 

Hvordan kan jeg unngå at denne henger så lenge?

 

EDIT:

Eller, den henger vel strengt tatt mens det står "Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\CLASSPNP.SYS". Det betyr vel at det er tjenestene ETTER denne. Det vil da bli "\system32\DRIVERS\cdrom.sys".. Kan det være noe feil med cdrommene mine kanskje?

Endret av gromit190
Lenke til kommentar

CLASSPNP.SYS Er en generisk klassedriver for plug and play enheter, dette gjelder mao alle typer hardware, så er det her det henger seg er det rimelig å anta at det er relatert til en eller flere maskinvare enheter. Du kan jo prøve å koble ut all maskinvare som ikke er nødvendig og se om problemet vedvarer.

 

Det er en del beskrivelser av folk med lignende problemer som feks:

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprogeneral/thread/0de7b7b4-cb86-40ec-9e0c-fd822fac8ca7/

 

Av det jeg kan se er det realtert til harddisk og hvordan de er satt opp i BIOS.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...