Gå til innhold

Gnome 3 er lansert


Anbefalte innlegg

KDE, har aldri vært venn med det før, men plasma desktop begynner å bli litt søt.

 

Vurderte XFCE og FluxBox, men XFCE føles litt uferdig innimellom, og default FluxBox er litt for spartansk for meg.

 

Xfce4 som det er fungerer fint (installer xubuntu så blir det satt opp for deg). Om du skal bruke xfce4 og fluxbox, må du modde det selv.

 

Selv bruker jeg DWM og ser meg ikke tilbake...

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan glatt anbefale Xfce. Har brukt den i flere år og ser ingen spesielle svakheter ved den. Xfce er svært "slim" og trekker lite ressurser spesielt i forhold til Gnome og KDE.

 

Det er ikke slik nå lenger. XFCE4 bruker nesten like mye ressurser som gnome.

Lenke til kommentar
Det som skiller Gnome fra andre skrivebordsmiljøer, eksempelvis KDE og Xfce, er at det har tre menyer i stedet for én. Gnome har en meny for programmer, en for steder (harddisker, CD-rom, nettverkssteder og så videre), og en for konfigurasjonsverktøy.

 

Bra, artikkelforfatter! Dette er nok den største forskjellen mellom skrivebordsmiljøene! laugh.gif (spesielt nå som dette er fjernet med nye gnome-shell)

 

Har testet ut gnome 3 noen timer i dag, og funnet ut at det nok ikke passer særlig bra for meg. Likevel tror jeg det kan være mer effektivt for mange brukere, ettersom at det legges opp til å ta i bruk flere virtuelle skrivebord, noe de aller fleste sjeldent gjør. Det at de har fjernet minimer- og maksimer-knappen endrer nok og bruksmønsteret til mange. (Merk at jeg her omtaler gnome-shell! Det er fortsatt mulig å bruke gnome fallback som tidligere)

 

Personlig klarer jeg meg med bare en enkel tiling vindusbehandler uten noe skrivebordsmiljø. Det krever dog en del tilvenning og mye konfigurering, men så får jeg det skreddersydd slik jeg ønsker det og :)

Lenke til kommentar

sablabra: Jeg tror også dette kan endre bruksmønsteret til mange. Etter at jeg selv gikk over til å bruke WM (awesome wm) i stedet for DE, har jeg endret bruksmønster til omtrent ett program pr. screen. (Ni stk. som standard, ni i tillegg for hver skjerm man kobler til PC-en. Like I said: awesome).

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bedre å miste muligheten til å ha flere programmer lett tilgjengelige kun ved et knappetrykk - har folk glemt at oppgavelinja ble oppfunnet en gang på 90-tallet?

 

Personlig liker jeg ikke oppgavelinja da den tar opp en del plass på skjermen. Ser heller ikke helt nytten ved å ha den, jeg ønsker jo uansett ikke å måtte bruke musa for å bytte mellom vinduer. I tillegg må man bruke tid på å lese på oppgavelinja og finne fram til riktig vindu før man trykker med musa. Ineffektivt spør du meg...

 

Løsningen for min del er å ha et "tema-orientert" oppsett der hvert virtuelle skrivebord har et eget tema, eksempelvis mail, nettleser, programmering, gimp, musikk osv. Da vet jeg alltid hvor jeg har vinduene og kan bytte mellom de lynkjapt!

 

Løsningen i gnome 3 virker noe snodig synes jeg... Slik jeg har forstått bruken er at man i "activity" skal dra vinduer i ulike skrivebord og organisere det på den måten. Virker ikke særlig effektivt for min del, men kanskje jeg overser noe...

Lenke til kommentar

Auto-skjuling og alt+tab. 24 pixler er dessuten ikke voldsomt mye.

Ikke mange som memorerer hvilken desktop de åpnet et program på.

 

Piksler jeg gjerne bruker på noe annet. Slik som jeg har det er det ikke snakk om å memorere hvilket skrivebord jeg har hva på, vindusbehandleren sender riktig vindu til riktig skrivebord når jeg starter det for meg. Det er uansett umulig å uttale seg om dette dersom man har brukt oppgavelinja hele livet og ikke har prøvd andre alternativer over lengre tid.

 

I gnome 3 velger man skrivebord litt mer på måfå, og det er lett å miste litt oversikten. Tror tanken her er at man skal åpne activities-vinduet og deretter velge hvilket vindu man vil bruke. Jeg synes foreløpig dette fungerer ganske dårlig, og hele gnome-shell slår meg ikke som en veldig god ide. Det vil virke "skremmende" for nye brukere å ikke ha oppgavelinja, samtidig som det ikke virker å være en spesielt effektiv løsning for drevne brukere. Kanskje tar jeg feil, vi får la gnome 3 modne litt og se hva det utvikler seg til etter hvert.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er gnome shell løsningen mer ineffektiv enn å fjerne oppgavelinjen i windows, og så kun forholde seg til alt+tab og så velge vinduer i alt+tab menyen med musa.

 

Jeg er enig i at løsningen i gnome-shell er lite effektiv. Poenget mitt var bare å få fram at det behøver ikke være en dårlig løsning å fjerne oppgavelinja. Men slik som gnome-shell er per i dag synes jeg ikke det er en god løsning. Blir jo interessant å se hva som skjer videre med gnome, vi får håpe de har en plan bak det hele. Gnome 3.0 per i dag framstår som forholdsvis uferdig (men heldigvis ikke så ille som da kde 4 ble lansert :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...