Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygget ny pc, vil ikke starte opp HJELP


Anbefalte innlegg

Hei, har bestilt kabinett og deler til ny pc da jeg følte jeg trengte noe nytt etter 5 år med den gamle. Fikk alt idag og jeg begynte å bygge, etter et par timer var det klart og jeg prøve å starte opp men ingen ting skjer. Bruker de gamle harddiskene mine og gamle cd-rommen. Viften begynte å lage en bevegelse når jeg startet opp men ingen ting skjer. Hovedkortet har et lite lys som lyser grønt, vet ikke om det har noe å si. De nye delene jeg har skaffet:

 

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 TITAN

 

ASUS P8P67 LE B3 P67 S-1155 ATX

 

CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC10666 1333MHZ (3X2GB)

 

INTEL CORE I5 2500 3.30GHZ 6MB S-1155

 

COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 600W

 

Asus Radeon HD 6870

 

Jeg er ingen pc-guru og jeg har virkelig ingen anelse hvorfor det ikke går så om noen har noen tips til hva som kan være galt hadde jeg satt veldig stor pris på det;)

 

PS Aner ikke hva forskjellen er på SATa 6gig og 3gig men jeg har satt diskene i 3gig fordi de er noen år gamle;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk 4/8 pins strømledning fra PSU til hovedkort. Ledningen plugges i rett over CPU. (fjern hetta på hovedkortet)

 

Ellers kan jeg si at en harddisk vil også påvirke ytelsen på maskinen og levetiden til en harddisk er omkring 5 år. Du bør bytte før den tid.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

skal prøve det imorgen men det skal vel ikke hindre at pcen starter opp i det hele tatt? eneste det er liv i er en bitteliten lampe på hovedkortet som lyser grønt. Er så utrolig irriterende når man han kjøpt en ny pc og så skjer det ingenting:/

Lenke til kommentar

1.

Les manualen til hovedkortet, osse Ramen skal sitte.

 

2.

Sjekk om du har en slik MemOK button på hovedkortet, hvis du har det så står det i manualen hva du skal med den.

 

Jeg hadde samme problem som deg, og svaret var at jeg skulle trykke på MemOK knappen for at den skulle sjekke Ramen, og da fungerte det.

Lenke til kommentar

Om du er veldig usikker på hva du har gjort må jeg bare spørre: Er hovedkortet korrekt montert; dvs med "spacere"/ små plugger som er hovedkortets fundamenter på rette steder?

 

Om du har en slik feil vil du kunne ha kortsluttet HK og dermed gitt overslag av strøm som medfører startproblemer. For meg høres det ut som du har en strømfeil på et eller annet nivå. Det kan være nødvendig å skru løs hovedkortet for å sjekke dette. Ta også CPU løs og sjekk at socket ikke er skadet eller at det er støv som gir feil.

 

Sjekk dette punktet først, funker det fremdeles ikke kan det være at PSU ikke klarer å gi korrekt spenning. Kan du låne / har du en annen du kan teste med?

 

Hvis disse punktene ikke fører fram gjør følgende: koble fra alle komponenter som ikke er nødvendige for å starte opp PC: disker, dvd-rom. Har du mulighet til å teste med et annet grafikkort er det også en ting du må prøve.

 

For å finne problemet må du gå nøye til verks og kryssteste slik jeg har skissert.

 

lykke til

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Isåfall skal det være noen digre skruer som enten kortslutter noen kretser på kortet eller rett og slett ødelegger det. Med andre ord, umulig.

 

Du er sikker på at skjermkortet sitter som det skal, samt tilkoblet strøm?

 

Uansett om diskene skulle være koblet feil så skal uansett maskinen starte forresten. Du er sikker på at P4/8 og 24pins kabelen sitter som de skal?

 

DOA hender jo forsåvidt, men såfremt man gjør alt riktig så er det etter min oppfatning at dette skjer relativt sjeldent.

Lenke til kommentar

Det var svært sparsomt med opplysninger om hva som skjer når du starter. Det som lyser er bare en melding om at hovedkortet står under spenning. Det første du bør gjøre er å lese bruksanvisningen meget grundig! Det første jeg gjør etter å ha trykket startknappen er å trykke delete knappen under oppstart for å gå inn i bios og ev. gjøre enlelte korreksjoner, blant annet oppstartrekkefølge i "boot", ellers får du ikke startet opp fra Windows CDen. Og den CDen som fulgte med hovedkortet må brukes etter å ha innstallert Windows for at riktige drivere for hovedkortet er til stede.

Lenke til kommentar

Etter en dag uten ork å prøve å få noe til å skje tok jeg idag hovedkortet ut av kabinettet og kjørte det med bare skjermkort, ram og psu. og gjett hva, DET BLE LIV. Så nå er spørsmålet før jeg gjør noe: Hva er grunnen til at det funker nå og hva må jeg gjøre for å få det til å funke i kabinettet. Tips settes veldig stor pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...