Gå til innhold

Fravær videregående, hjelp


chakar

Anbefalte innlegg

Til høsten begynner jeg på vg1 om igjen etter to friår.

Har i dag blitt invitert med til Tyrkia av min svigerfamilie fra 20. September til 20. Oktober, altså 4 uker.

Regner med høstferien kommer i løpet av de 4 ukene, og at jeg bare må ta 3 skoleuker (23 dager om jeg ikke tar feil) fri. Synes å ha lest et sted at den er fra 3.-7. oktober.

Er det uklokt av meg å dra på ferie, eller spiller det absolutt ingen rolle for min fremtidige utdanning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig lite smart å få tre uker udokumentert fravær, særlig på ett halvår. Selv hvis du tar høyere utdanning etterpå kommer det til å se svært stygt ut på vitnemålet ditt. Dessuten kommer du til å gå glipp av prøver og innleveringer, og det betyr gjerne at du i praksis får karakteren 1 på dem, noe som vil trekke ned karakterene dine noe voldsomt. I verste fall går du glipp av så mye vurderingsgrunnlag at du ikke får karakter i faget til jul.

 

Hvis jeg skal være ærlig, forstår jeg ikke hvordan du kan få den ideen at det er lurt å forsvinne i tre uker midt i en termin. Har du glemt hvordan skolen fungerer?

Lenke til kommentar

Det er veldig lite smart å få tre uker udokumentert fravær, særlig på ett halvår. Selv hvis du tar høyere utdanning etterpå kommer det til å se svært stygt ut på vitnemålet ditt. Dessuten kommer du til å gå glipp av prøver og innleveringer, og det betyr gjerne at du i praksis får karakteren 1 på dem, noe som vil trekke ned karakterene dine noe voldsomt. I verste fall går du glipp av så mye vurderingsgrunnlag at du ikke får karakter i faget til jul.

 

Hvis jeg skal være ærlig, forstår jeg ikke hvordan du kan få den ideen at det er lurt å forsvinne i tre uker midt i en termin. Har du glemt hvordan skolen fungerer?

 

 

Har ikke glemt hvordan skolen fungerer, men jeg har ikke vært i den slags dilemma tidligere.

Nå var det heller ikke min idé å forsvinne ;) Har blitt invitert med av kjærestens foreldre, og vil ikke takke nei uten god grunn.

Takker for innspill!

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på. Om du anser deg som en sterk elev faglig sett vil du ha ikke akkurat slite ved å være borte noen uker fra skolen. Spesielt om du forhører deg om pensum når du skal være borte, og tar med deg bøkene og leser mens du er på ferie.

 

Det er også slik at om du tenker å ta høyere utdanning, så vil ditt vitnemål fra VGS (nærmest) miste all sin betydning med en gang du kommer inn på den skolen du ønsker.

 

Som et lite kompromiss kan du for eksempel velge å være der nede i to uker fremfor i hele fire uker.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Så lenge du består prøvene og henger med i fagene, så har det vel liten betydning.

 

Er en fordel at dette er på høsthalvåret også, vil jeg tro.

 

Er dette inntrykket jeg også har fått. En venninne tok fri to skoleuker i fjor. Da fikk hun beskjed om at eneste grunnen til at hun ikke fikk søknaden godkjent var fordi skolen da hadde ansvaret i å oppdatere henne i emner hun hadde gått glipp av, men at ferien i seg selv ikke var noe problem for dem - med mindre hun hadde problemer med å ta igjen fagene. Nå skal jeg reise vekk lengre, så vet ikke om det annerledes da.

Lenke til kommentar

Så lenge du består prøvene og henger med i fagene, så har det vel liten betydning.

 

Er en fordel at dette er på høsthalvåret også, vil jeg tro.

 

Er dette inntrykket jeg også har fått. En venninne tok fri to skoleuker i fjor. Da fikk hun beskjed om at eneste grunnen til at hun ikke fikk søknaden godkjent var fordi skolen da hadde ansvaret i å oppdatere henne i emner hun hadde gått glipp av, men at ferien i seg selv ikke var noe problem for dem - med mindre hun hadde problemer med å ta igjen fagene. Nå skal jeg reise vekk lengre, så vet ikke om det annerledes da.

 

Det er ditt eget ansvar å oppdatere deg på fagene ved eventuelt fravær.

 

Som sagt, så har nok dette liten betydning. Har en kompis som hittil i år har 40 dager fravær på VG1, men han består i alle fagene, og kommer inn der han vil til høsten.

Lenke til kommentar

Så lenge du består prøvene og henger med i fagene, så har det vel liten betydning.

 

Er en fordel at dette er på høsthalvåret også, vil jeg tro.

 

Er dette inntrykket jeg også har fått. En venninne tok fri to skoleuker i fjor. Da fikk hun beskjed om at eneste grunnen til at hun ikke fikk søknaden godkjent var fordi skolen da hadde ansvaret i å oppdatere henne i emner hun hadde gått glipp av, men at ferien i seg selv ikke var noe problem for dem - med mindre hun hadde problemer med å ta igjen fagene. Nå skal jeg reise vekk lengre, så vet ikke om det annerledes da.

 

Det er ditt eget ansvar å oppdatere deg på fagene ved eventuelt fravær.

 

Som sagt, så har nok dette liten betydning. Har en kompis som hittil i år har 40 dager fravær på VG1, men han består i alle fagene, og kommer inn der han vil til høsten.

 

 

Flott! Takktakk:)

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på. Om du anser deg som en sterk elev faglig sett vil du ha ikke akkurat slite ved å være borte noen uker fra skolen. Spesielt om du forhører deg om pensum når du skal være borte, og tar med deg bøkene og leser mens du er på ferie.

 

Det er også slik at om du tenker å ta høyere utdanning, så vil ditt vitnemål fra VGS (nærmest) miste all sin betydning med en gang du kommer inn på den skolen du ønsker.

 

Som et lite kompromiss kan du for eksempel velge å være der nede i to uker fremfor i hele fire uker.

 

Tror ikke det hadde vært noe problem for meg å ta igjen fagene:-)

Svigers skulle betale, så vet ikke med kompromisser, men tenkte å prate med dem og høre om jeg kanskje kunne dra hjem en uke tidligere

Lenke til kommentar

Husk at fravær er fravær, og dette blir ført opp. Dette vil kanskje ikke ha noen betydning for høyere utdanning. Det kan derimot skape problemer for deg i nærmestefremtid når du (eventuelt) bruker "kompetansebeviset" ditt fra det/disse år(ene) til å søke jobb. Det er også flere transnasjonale selskaper som muligens ikke liker fravæet du opparbeidet det i fra VGS-tiden, og de da ikke legger vekt på om du har master, ph.d eller lignende. (Jeg sier ikke at dette er noe som skjer ofte, men det skjer)

 

Så tenk litt over det før du bestemmer deg! Og ikke minst, les det du sier du skal lese mens du er borte, du går fort glipp av noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...