Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er tryggest av lett mc og moped( Utrimma )

21 stemmer

1. 1. hva er tryggest

• moped (utrimmet)
      1
    • lett mc
      20

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg bare lurte på hva jeg burde kjøre opp på trenger tips fra erfarene sjofører! :)

jeg føler også jeg burde nemne at jeg har kjørt moped/motorsykkel siden jeg var 8. og jg elsker og kjøre motorsykkel :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lett-mc er tryggest. Best opplæring og holder fartsgrensa med større kjøretøy. På moped er det mange som ikke engang kan vikepliktsreglene når de står der med lappen i handa.

Skrevet

Lett-mc er tryggest. Best opplæring og holder fartsgrensa med større kjøretøy. På moped er det mange som ikke engang kan vikepliktsreglene når de står der med lappen i handa.

Men hva er farligst av å bli kjørt på av en bil i en ikke så altfor stor fart med scooter, eller frontkollidere på motorvei i 100 km/t på lett?

Selv om man er verdenbeste mc sjåfør, så kan det hende du møter på en idiot som har sovnet bak rattet, og da hjelper det ikke om du aldri har kjørt motorsykkel før, eller om du er veldig erfaren og flink.

Så hva som er tryggest er vanskelig å spekulere i. Med lett mc så kan du trafikken osv bedre, men siden det er så stor fart er det også mye større sjanse for alvorlige skader ved ulykker. På scooter er de fleste rett og slett ræva, men siden det ikke går så veldig fort er det mindre sjanse for at det skjer noe alvorlig hvis du skulle krasje.

Skrevet

Men hva er farligst av å bli kjørt på av en bil i en ikke så altfor stor fart med scooter, eller frontkollidere på motorvei i 100 km/t på lett?

Selv om man er verdenbeste mc sjåfør, så kan det hende du møter på en idiot som har sovnet bak rattet, og da hjelper det ikke om du aldri har kjørt motorsykkel før, eller om du er veldig erfaren og flink.

Så hva som er tryggest er vanskelig å spekulere i. Med lett mc så kan du trafikken osv bedre, men siden det er så stor fart er det også mye større sjanse for alvorlige skader ved ulykker. På scooter er de fleste rett og slett ræva, men siden det ikke går så veldig fort er det mindre sjanse for at det skjer noe alvorlig hvis du skulle krasje.

Nå kverulerer du bare for å kverulere. Idioter møter du på uansett hva du kjører eller beveger deg i. Hvordan er det å bli truffet an bil som fotjenger vs. med scooter? Man kan diskutere i det uendelige. Greia er at med lett-mc-sertifikatet får man en opplæring som er langt bedre enn på moped, og du opparbeider deg bl.a kunnskap til å kunne forstå og lese trafikkbildet bedre, gjøre riktige observasjoner og foreta riktige reaksjoner. Kontrastyring er en unnamanøver du lærer på lett, men ikke på moped. Så til ditt eksempel, vil f eks en lett-mc sjåfør ha en bedre sjanse til å unngå kollisjon i forhold til mopedisten. Dessuten er det skummelt å daffe i 45 km/t og bli forbikjøring av 16 meter lange semitrailere på smale, trange, hullete veier.

Skrevet

1 - Man får bedre opplæring på lett-mc.

2 - Kjører du original moped så hindrer du trafikken med tanke på makshartighet på 45 km/t. Det oppstår lett mange farlige forbikjøringer. Mange har også opplevd å bli nærmest presset ut av veien.

3 - Lettsykler er generelt bedre utstyrt med tanke på bremser.

Skrevet

Du har jo rett i at man kan diskutere dette i all evighet. Men han spurte hva som er tryggest, og da ville jeg få fram at hvis man skulle krasje på en eller annen måte, så er det jo teoretisk sett tryggest å krasje på scooteren, fordi mindre fart = mindre farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...