Gå til innhold

i5 2500k & 580 twin frozr II - Bedre ytelse?


Anbefalte innlegg

Halloen, jeg lurer på noe...

 

Hvis jeg da overclocker både prosessor og mitt skjermkort, er det noen som har peiling om hvor mange % bedre ytelse det blir? jeg vet at det er forskjellig fra spill til spill så noe konkret svar blir det ikke... jeg spiller forresten på 1280X1020 når det gjelder oppløsning (tror det er rett)

 

og, hvorfor skulle prosessor hjelpe meg i få bedre ytelse i spill?

---

 

jeg har ikke peiling på klokke hastigheter osv, så om dere vil hjelpe, så kan dere velge klokke hastighetene selv :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke bedre skjerm... Den tillater ikke høyere oppløsning:p spiller rift på 60 fps eller noe slikt, men lurer på hvor mye mere FPS jeg kan få til :-)

Og forresten, det er noen skjermkort som yter bedre i høyere oppløsninger, er dette en av disse?

------

En ting til. jeg har som sagt MSI 580 TWIN FROZR II, skal jeg da laste ned MSI drivere, eller Nvidia Drivere? er litt forvirret

Endret av pmiddy
Lenke til kommentar

Jeg har ikke bedre skjerm... Den tillater ikke høyere oppløsning:p spiller rift på 60 fps eller noe slikt, men lurer på hvor mye mere FPS jeg kan få til :-)

Og forresten, det er noen skjermkort som yter bedre i høyere oppløsninger, er dette en av disse?

"Hvorfor i alle dager brukte du ikke penger på ny skjerm sammen med resten av maskina?!" er det første som popper opp i hodet på meg. Du kan maxe settings på 1280x1024 uansett spill med et skjermkort til under halve prisen av det du nettopp investerte i.

 

Hvis du ikke får mer enn 60FPS i RIFT med den oppløsninga og det skjermkortet har du definitivt aktivert V-Sync (vertical synchronization); dette gjør at FPSen din låses til refresh-raten skjermen din jobber med:

60Hz = 60FPS

85Hz = 85FPS

120Hz = 120FPS

 

Alternativet er egentlig til stedet kun for at skjermkortet ikke skal "jobbe overtid" for å pøse på med bilder skjermen ikke klarer å vise. I krevende titler på høyere oppløsning kan det være en fordel å skru dette av for å sikre en bedre bildeflyt, siden man selv på 60FPS kan merke "stuttering".

 

Du kommer dog mest sannsynlig ikke til å merke det spor forskjell annet enn økt strømregning og høyere sus fra viftene siden skjermkortet allerede leker seg gjennom "utfordringene" på ~40% av max ytelse.

 

Edit: helgardering - i tilfelle dette er en aprilsspøk har jeg vært innom tanken :tease:

 

Edit 2: leif

Endret av gaasart
Lenke til kommentar

APRILSNAR!!!!

 

neida, er faktisk ikke det:p så faktisk etter om jeg kjørte med vertical sync på nå.. det gjorde jeg ikke, og utenfor hovedbyen "meridian" ligger jeg på 30-40 FPS med allt på fult

 

3ezyw.jpg

Endret av pmiddy
Lenke til kommentar

Noen spill har en FPS-sperre på f.eks 60. Noen helt ned i 30 faktisk. Man merker heller ikke lag ved 60fps. Klin umulig faktisk, så da må det evt være nettet, drops eller annet snæcks det går i.

 

Vsync har en guffen bivirkning, nemlig i mange tilfeller en liten forsinkelse som bidrar til at musen ikke blir særlig nøyaktig i spill som krever dette derfor er det best å deaktivere det.

 

Men uansett så skulle du nok hatt betydelig flere fps i den oppløsningen på det siste spillet du viser til.

Lenke til kommentar

hmm... burde vel ikke være noe sperre på et slikt spill som dette? Et helt nytt MMORPG osv...

 

Kan det være at min u-klokka CPU har noe med dette å gjøre?

 

her er forresten instillingene jeg bruker:

 

2lac8wg.jpg

Endret av pmiddy
Lenke til kommentar

Noe som skurrer veldig. Testa selv RIFT under beta, og kunne da maxe alt med unntak av 4xAA og 8xAF. Dette holdt til 40FPS+ uansett setting med ei skjermoppløsning på 1920x1200, og det på et betraktelig dårligere oppsett enn du tilsynelatende har; Phenom II "x4 920" @ 3560MHz og ett enkelt HD 6870.

 

Mener ellers at Video Settings-lista så helt identisk ut under beta. Selvfølgelig trekker økt AA/AF mye juice, men at kortet ditt skal knele bare av den grunn virker litt fishy.

 

Hvordan ser resten av oppsettet ditt ut? Hvilket OS? Har du sjekka at kortet kommer opp i de riktige frekvensene, og ikke slumrer i en slags "idle state"?

Lenke til kommentar

Jeg kjører med windows 7 :-)

 

jeg vet ikke hvordan jeg sjekker de andre tingene du sa da...:p

 

Her er forresten hele PC'en:

 

303162 Antistatic Armchain 6 feet BW-106BL-L4

626381 ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI

623857 Cooler Master Silent Pro Gold 700W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Gold, Modular, 3x 6pin+3x 6+2pin PCIe, 9x SATA

595687 Corsair A70 CPU Kjøler Socket 755/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 50.35~61.2 CFM, 26~31.5 dBA

616803 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V

619274 Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

499989 Microsoft Windows 7 Home Premium NO OEM, 64bit

622053 MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX PCI-Express 2.0, "Twin Frozr II", GDDR5, 2xDVI, native-miniHDMI, HDCP, CUDA

624473 NZXT Phantom Special Edition Big Tower Vifter: 2x 120mm Side, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, LED på/av, mATX, ATX, eATX

496258 Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms

605829 Sony Optiarc DVD±RW burner AD-7263S DVD±R: 24x max, DVD±RW: 8x max, DL, RAM, SATA, Labelflash, Bulk, Black

Lenke til kommentar

Skjermkortet er helt fint, trenger hvertfall ingen overklokking på den resolutionen du spiller med. Der i mot er det prosessoren din som holder deg igjen her. Ved å overklokke prossesoren din vil nok FPSen gå opp litt. Men skjermkortet ditt er overkill uten skjermoppløsning på minst 1080P..

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil er RIFT helt forferdelig optimisert, derimot med resolution din og grafikk kortet burde du fått mye mer, jeg har rundt 55 FPS med 2560x1440 med ett 580.

 

Derimot har jeg litt anderledes settings enn deg, ettersom jeg har lest at de drar mye FPS mye ned.

 

Antistropic Filtering: 0. Istedet går du innpå Nvidia kontrollpanel, derfra går du innpå program-instillinger---->Rift der kan du skifte Antistropic Filtering til hva du vil ha(jeg bruker 8, men du kan gjerne ta på 16)

 

Shadowmap Resolution: 1

 

Antialiasing: Edge smoothing

 

Shadows: Environment only

 

Hvis du går inn i RIFT mappen din, og finner en fil kalt: RIFT.cfg, åpne den i notisblokk og forandre linjen:

 

"MainThreadCPU =" Orginalt står det "MainThreadCPU = 3", skift "3" til "0" så det står

 

"MainThreadCPU = 0" Det vil gjøre at RIFT bruker cpu cores den vil, og ikke én bestemt.

 

Alt dette ga meg betydelig mer FPS, for kanskje bare bitte litt dårligere skygge her og der, rart hvis dette er problemet ditt, men er mange som har problemer med "high end" data og rift.

Lenke til kommentar

Skjermkortet er helt fint, trenger hvertfall ingen overklokking på den resolutionen du spiller med. Der i mot er det prosessoren din som holder deg igjen her. Ved å overklokke prossesoren din vil nok FPSen gå opp litt. Men skjermkortet ditt er overkill uten skjermoppløsning på minst 1080P..

 

 

Mener du virkelig at en i5 2500k blir en flaskehals i dette tilfellet?

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...