Gå til innhold

Noen spørsmål etter å ha tatt lappen i utlandet


surtei

Anbefalte innlegg

Hei. Det har seg sånn at jeg studerer i Storbrittania, og har endelig somlet meg til å bestått både teori og oppkjøring. Etter bestått oppkjøring tok instruktøren og sendte inn noe skjema og mitt "provisional license" kort, men hav meg "Practical dricving test pass certificate", noe jeg kan bruke om jeg skal kjøre rundt her i Storbrittania. Dette arket er gyldig som midlertidig kjørebevis i 2 år. Jeg får tilsendt mitt endelige bevis på at jeg har bestått førerprøven innen 3 uker.

 

Cluet er at jeg reiser hjem til Norge om to uker og skulle gjerne hatt muligheten til å kjøre allerede då. Noen som vet om det arket jeg fikk som jeg har skrevet om lengre oppe går som gyldig i Norge? Eller har jeg nødt til å vente på mitt endelige bevis før jeg kan kjøre i Norge? Og må jeg til Biltilsynet og fått gjort om dette til ett norsk sertifikat?

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du er nødt til å vente på ditt endelige bevis da det midlertidige førerkortet du får utsendt i Norge etter bestått oppkjøring bare gjelder i Norge, Sverige og Danmark, da med ID.

 

Men er det ett bilde og alt på det, eller er det bare en lapp som du må ha med det under kjøring sammen med en annen form for ID?

 

 

 

Ikke ta meg på ordet helt angående dette, da jeg ikke vet hvordan det midlertige engelske førerbeviset ser ut :)

 

 

Men! Sjansen er nok stor for at du får lappen i posten før 3 uker har gått! Er mer en 'forsikring' på at du ikke skal klage over å ikke ha fått lappen innen ei uke vil jeg tro! :)

Endret av cfg
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Og ja, det er bare en lapp du har med under kjøring + vanlig ID. Eller, kanskje de ikke har den med i hele tatt. Tror ikke du trenger å ha noe bevis i Storbritannia, alt ligger innpå compurterene til politioffiserene :)

 

Men legger med bilde, fremside og bakside ;

fxe446.jpg

 

Baksiden;

 

m9nj9f.jpg

Lenke til kommentar

Har desverre mine tvil på at den lappen er gyldig i Norge, kan ikke si det med 100% sikkerhet men jeg tviler sterkt på at det er mulig.

 

 

English Provisional Drivers License er ikke godkjent i Norge etter det jeg forstår, det er heller ikke mulig for nordmenn å øvelseskjøre i utlandet, selvfølgelig stiller du deg litt annerledes siden du faktisk har bestått oppkjøringa og har lappen på bestått oppkjøring, men tror ikke det er "lovlig" å kjøre med den i Norge før du har fått den ordentlige lappen!

 

 

Tror heller ikke det burde oppstått noen problem om du kjørte med denne lappen i Norge, hvis du blir stoppa kan du jo alltids spille dum, "åja, kan man ikke bare kjøre med denne lappen?" Men for sikkerhets skyld tror jeg at du bør vente til du får den ordentlige lappen i posten. Tror nok du har den før det har gått 3 uker, jeg fikk lappen i posten under ei uke etter bestått førerprøve. Som jeg sa så tror jeg bare at det er for å sikre seg bare sånn i tilfelle! :)

 

 

 

Du trenger forøvrig ikke å ha med lappen under kjøring i Norge heller da politiet har alt på dataen sin, men det koster å glemme den, så tror det er noe lignende i England, hadde nok hatt med den lappen + ID til du fikk det ordentlige førerkortet! ;)

 

 

 

Gratulerer med bestått oppkjøring forresten, bare husk at i Norge så kjører vi på høyre side av veien! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...